Stengården S-togstrinbræt (Sgt), en artikel om Stengården S-togstrinbræt
Stengården S-togstrinbræt – Fra Slangerupbane til Moderne S-togsstation
Stengården S-togstrinbræt ligger i udkanten af Bagsværd og er en station på Farumbanen, tidligere kendt som Slangerupbanen. Den blev indviet som en del af København-Slangerup Banen i 1929 og omdannet til en S-togsstation den 25. september 1977. Stationens udvikling afspejler den generelle modernisering af jernbanenettet omkring København, og dens historie giver et indblik i udviklingen af dansk infrastruktur.Oprindelsen som en del af Slangerupbanen
Stengården Station startede som et trinbræt på Slangerupbanen, en vigtig lokalbane, der forbandt Nørrebro med Slangerup via Farum. Banen blev oprettet for at servicere de voksende forstæder nordvest for København, hvor befolkningstilvæksten skabte behov for bedre transportmuligheder.I 1954 blev Slangerupbanen omdannet til København-Farum Banen, hvilket medførte en kortere strækning, da banen fra Farum til Slangerup blev nedlagt. Denne omstrukturering var en del af en større plan om at elektrificere og modernisere banen som en del af Københavns S-togsnet.
Overgangen til S-togsdrift
Den 25. september 1977 blev Stengården officielt en del af S-togsnettet. Flytningen og opgraderingen af stationen var en del af Hareskovbanens elektrificering, der omdannede strækningen til Farumbanen. Denne modernisering inkluderede opførelsen af en ny station med moderne faciliteter og bedre forbindelser til de omkringliggende områder.Adgangen til stationen blev gjort lettere med en ny stationsforplads ved Gammelmosevej, hvor der også blev oprettet en parkeringsplads og stoppesteder for buslinjer. Disse forbedringer gjorde det lettere for rejsende at benytte stationen som en vigtig del af deres daglige pendling.
Arkitektur og Modernisering
Stengården S-togstrinbræt har gennemgået flere renoveringer siden sin åbning som S-togsstation. I 1970'erne og 1980'erne blev stationen opført i en klassisk DSB-stil med sorte træpaneler og røde fendere. Denne farvekombination gav stationen et tidstypisk udseende, der var let genkendeligt som en del af DSB's designprofil.I 2007 blev stationen moderniseret for at tilpasse sig de skiftende behov hos de rejsende. Billetkontoret, der ikke længere blev brugt, blev revet ned, og stationens facade blev opdateret med nye farver og materialer. Endnu en større renovering af Gottlieb Paludan Architects fandt sted i 2016, hvor der blev tilføjet keramiske plader på væggene i trappeopgangen og stationsbygningen. Disse plader er ikke kun slidstærke og nemme at vedligeholde, men bidrager også med en postkasserød farve, der skaber en visuel kontrast til stationens grå ydre.
Renoveringerne har også inkluderet opgraderinger af perrontaget, udvidelse af cykelparkeringen og installation af energibesparende LED-lys, som reducerer stationens energiforbrug.
Transportforbindelser og Faciliteter
Stengården S-togstrinbræt betjenes af Farumbanens linjer B og Bx. Disse linjer giver rejsende nem adgang til Københavns indre by, Farum og videre til Høje Taastrup. Stationen er også en vigtig del af forbindelsen til linje F ved Ryparken, som krydser de øvrige S-togslinjer og gør det muligt for passagerer at skifte linje før centrum.Adgang til stationen sker via en rampe og trappe, der fører fra stationsforpladsen til perronen. Der er også gode parkeringsmuligheder for både cykler og biler, hvilket gør stationen attraktiv for pendlertrafik. Stationens centrale placering i forhold til buslinje 68 forbinder den med Lyngby og Bella Center, hvilket gør den til et knudepunkt for lokale rejsende.
Udfordringer og Fremtidsperspektiver
I begyndelsen af 1990'erne oplevede Stengården faldende passagertal, blandt andet som følge af nedskæringer i bustrafikken og færre afgange i myldretiden. Trods dette har passagertallene stabiliseret sig, især i takt med en stigning i børnefamilier i området og en opgradering af stationens drift med 10-minutters togdrift i dagtimerne fra 2007.Som en del af projektet "Fremtidens S-togsstationer" er Stengården fortsat under udvikling for at sikre bedre faciliteter og bæredygtige løsninger. Stationens rolle som et vigtigt stop på Farumbanen vil sandsynligvis forblive central, især med den stigende befolkningstilvækst og det voksende behov for offentlig transport i Storkøbenhavn.
Stamdata for Stengården S-togstrinbræt
Byggeår | 1977 |
Åbnet | 1977.09.25 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Gammelmosevej 264B, 2880 Bagsværd |
Stednavneforkortelse | Sgt |
Højdeplacering over havet | 33,5 meter |
GPS koordinater | 55.756584,12.473337 |
Oversigt over andre stationer fra Stengården
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Stengården S-togstrinbræt (Sgt) | Stengården S-togstrinbræt – Fra Slangerupbane til Moderne S-... | |
Stengården Billetsalgssted (Sgt) [1929-1977] | Stengården Billetsalgssted – Åbning og BaggrundStengården Bi... |
Stengården S-togstrinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Linje B (S-Banen) | DSB | 46,8 | 1936.05.15 | I drift |
Linje Bx (S-Banen) | DSB | 46,8 | 1953.10.04 | I drift |
Banedanmarks Data for Stengården S-togstrinbrætStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Stengården |
Afsnits type | Trinbræt |
Afsnits forkortelse | Sgt |
Afsnits GPS koordinater | 55.75746065,12.4720325 |
Billede af Stengården S-togstrinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede
Billeder af Stengården S-togstrinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede
Google Street View af Stengården S-togstrinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 11. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Stengården S-togstrinbræt

Kort over Stengården S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Stengården S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Stengården S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Stengården S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Stengården S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Stengården S-togstrinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |