Glostrup Station (Gl) [1847-1918], en artikel om Glostrup Station




Glostrup Station: Fra Landlig Station til Vigtigt Trafikknudepunkt

Glostrup Station blev en del af Danmarks første jernbanestrækning, der åbnede den 26. juni 1847 mellem København og Roskilde. Dengang var Glostrup en lille landlig landsby, men jernbanens ankomst markerede begyndelsen på en betydelig transformation. Stationen, der oprindeligt var en enkel og beskeden bygning, blev hurtigt et vigtigt stop på ruten og lagde grunden til Glostrups vækst som en forstad til København.

Glostrup Station i 1847: En Landlig Begyndelse

Da Glostrup Station åbnede i 1847, var den en af flere stationer på den nye København-Roskilde-bane. Stationens placering var strategisk valgt ved krydset mellem Glostrup og Brøndbyvester, hvilket gjorde den til et naturligt stop for både passagerer og gods. På dette tidspunkt var området stadig præget af landbrug og små landsbyer, og stationens primære rolle var at betjene landboerne og transportere landbrugsvarer til København.

Stationens første bygning var en beskeden, lav træbygning, som passede til den landlige karakter af Glostrup. Den skulle dog hurtigt vise sig at være utilstrækkelig til at håndtere den stigende trafik, og allerede før århundredeskiftet begyndte behovet for en større og mere moderne station at melde sig.

Eksplosion i Person- og Godstrafik

Op gennem 1800-tallet voksede både person- og godstrafikken gennem Glostrup Station markant. Jernbanen gjorde det muligt for mennesker og varer at bevæge sig hurtigere og lettere mellem København og de omkringliggende områder, og Glostrup begyndte gradvist at miste sit landlige præg. Især godstrafikken steg eksplosivt, da flere virksomheder begyndte at bruge stationen som et knudepunkt for transport af varer.

Glostrup Station blev en vigtig del af infrastrukturen i hovedstadsområdet, da mængden af gods, der blev transporteret via jernbanen, voksede støt. Det tog dog næsten 100 år fra stationens åbning, før Glostrup fik sin egen selvstændige godsekspedition. Denne forsinkelse skyldtes hovedsageligt, at det tog tid at udvikle stationens faciliteter og infrastruktur til at håndtere den stigende mængde af gods, der blev fragtet gennem området.

Den Nye Stationsbygning fra 1918

I 1918 blev den oprindelige stationsbygning erstattet af en ny, mere imponerende bygning. Den nye stationsbygning blev tegnet af arkitekten Heinrich Wenck og opført i nybarok stil, hvilket var typisk for mange af de stationer, der blev bygget eller ombygget i begyndelsen af det 20. århundrede. Den nye stationsbygning var langt mere rummelig og moderne, hvilket gjorde den i stand til at håndtere den stigende trafik og tiltrække flere passagerer.

Den nye bygning havde også bedre faciliteter til både passagerer og gods, hvilket gjorde Glostrup Station til et vigtigt knudepunkt for transport i området. Arkitekturen afspejlede tidens stil og ambitioner, og den nye bygning blev et vartegn for byen, der signalerede modernisering og vækst.

S-togsstrækningens Ankomst i 1953

Den 17. juni 1953 markerede endnu en vigtig milepæl i Glostrup Stations historie, da S-togs-strækningen til Glostrup blev åbnet. Dette gjorde det muligt for Glostrup at blive endnu bedre forbundet med København, hvilket yderligere forstærkede stationens rolle som et vigtigt knudepunkt for både person- og godstrafik.

I begyndelsen var Glostrup endestation for S-togene mod vest, hvilket betød, at mange passagerer skiftede tog her, før de rejste videre. Stationens betydning som et trafikalt knudepunkt voksede yderligere, da S-togs-linjen blev forlænget til Taastrup i 1963 og senere til Høje Taastrup i 1986.

Godsaktiviteter ved Glostrup Station

Glostrup Station havde tidligere en betydelig mængde godsaktivitet, især efter at stationen fik sin egen godsekspedition. To godsbanegårde blev opført vest for stationsbygningen for at håndtere den stigende mængde gods, der blev transporteret via jernbanen. Den ene godsbanegård lå på den modsatte side af jernbanen, mens den anden, der blev brugt af DSB Gods, lå lidt længere væk.

Der var også en række private virksomheder, der benyttede jernbanenettet ved Glostrup til at transportere varer. F.eks. havde FDB (Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger) et centrallager i Albertslund, der var forbundet med Glostrup Station via et privat sidespor. Skandinavisk Motor Compagni, der importerede biler fra Volkswagen, Audi og Porsche, havde også sit eget spor, som blev brugt til at transportere biler direkte til virksomheden.

Selvom godsaktiviteten er faldet markant siden stationens storhedstid, er der stadig spor efter de tidligere godstransporter i området. F.eks. kan man stadig se rester af de gamle jernbanespor, der førte til FDB's centrallager og andre industrivirksomheder.

Modernisering og Integration med Indkøbscenter

I 2007 gennemgik Glostrup Station en større modernisering og blev bygget sammen med det nyopførte indkøbscenter 2G Shopping. Denne integration gjorde det muligt for stationens passagerer at kombinere deres rejse med indkøb og andre ærinder. Stationens placering tæt på indkøbscentret har gjort den til et endnu vigtigere trafikknudepunkt, da den nu også betjener folk, der ønsker at handle, mens de pendler til og fra arbejde.

Stationens modernisering omfattede også forbedringer af perroner og adgangsveje, hvilket gjorde det lettere for passagerer at komme til og fra stationen. Dette har gjort stationen mere tilgængelig og brugervenlig for de tusindvis af passagerer, der dagligt benytter den.

Fremtiden for Glostrup Station

Selvom Glostrup Station har en lang historie som en vigtig del af hovedstadsområdets jernbanenet, ser fremtiden lys ud for stationen. Med de kommende planer om at udvide letbanen til Glostrup og forbedre forbindelserne til Københavns Lufthavn og Øresundsregionen, vil stationen forblive et centralt knudepunkt for både lokal og regional transport.

Med sin strategiske placering og de mange transportmuligheder vil Glostrup Station fortsat spille en vigtig rolle i udviklingen af infrastrukturen i hovedstadsområdet, og stationen vil forblive et symbol på områdets vækst og modernisering.


Stamdata for Glostrup Station [1847-1918]

Byggeår1847
Åbnet1847.06.27
Nedlagt1918
Nedrevet1918
ArkitektL. F. Meyer
StednavneforkortelseGl
Højdeplacering over havet15,8 meter
GPS koordinater55.663242,12.398591


Oversigt over andre stationer fra Glostrup

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetGlostrup Station Letbanestation (Gl)Glostrup Station Letbanestation – Fremtidens Knudepunkt for ...
Stedet er fotograferetGlostrup Station (Gl)Glostrup Station: Fra Landstation til Moderne KnudepunktGlos...
Stedet er fotograferetGlostrup Station (Gl) [1847-1918]Glostrup Station: Fra Landlig Station til Vigtigt Trafikknud...





Billede af Glostrup Station [1847-1918]

Postkort med Glostrup Station.
Postkort med Glostrup Station.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt


Noter til: Postkort med Glostrup Station.

4126 Sophie Schiøler, Papirhandel, Glostrup Eneret


Google Street View af Glostrup Station [1847-1918]

Google Street View af Glostrup Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Glostrup Station [1847-1918]

Historisk kort over Glostrup Station [1847-1918]
Kort over Glostrup Station [1847-1918] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Glostrup Station [1847-1918]
Kort over Glostrup Station [1847-1918] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Glostrup Station [1847-1918]
Kort over Glostrup Station [1847-1918] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Glostrup Station [1847-1918]
Kort over Glostrup Station [1847-1918] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Glostrup Station [1847-1918]
Kort over Glostrup Station [1847-1918] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Glostrup Station [1847-1918]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9