Rødekro Station ligger på Padborg-Vojens strækningen.
Konsortiet Peto, Brassey and Betts, der anlagde Den Sønderjyske Længdebane, havde betinget sig at den pga. det kuperede terræn ikke skulle gå gennem Haderslev, som i stedet skulle have en sidebane fra længdebanen. Strækningen Padborg-Vojens blev åbnet den 1. oktober 1864, og den næste strækning Vojens-Vamdrup blev åbnet den 1. november 1866.
Rødekro blev jernbaneknudepunkt den 12. september 1868, da sidebanen Rødekro-Aabenraa blev indviet. Persontrafikken på denne strækning blev indstillet den 23. maj 1971, men godstrafikken fortsatte til begyndelsen af 1990'erne.
Rødekro Station fik også en kortvarig forbindelse mod vest, da Rødekro-Løgumkloster-Bredebro Jernbane blev indviet den 2. oktober 1927. Det gav mulighed for at køre gennemgående tog Aabenraa-Bredebro, men de blev ikke benyttet meget, så "Klosterbanen" blev nedlagt allerede den 15. maj 1936.
Rødekros første Station var tegnet af Arkitekt: N. P. Holsøe og blev opført i 1864 og blev nedrevet i 1968, hvor den blev udskiftet af den nuværende station, som blev indviet 1969.
I 1996 blev der lagt dobbeltspor mellem Vojens og Tinglev, strækningen fik ATC og blev elektrificeret. El-driften startede i 1997.
Stamdata for Rødekro Station [1864-1969]
Andre navne og stavemåder
Før 15.05.1949 Røde-Kro. Før 17.06.1920 Rothenkrug.
Billede af det tyske og det danske jernbanepersonale opstillet til fælles gruppefotografering ved den danske overtagelse af Rødekro Station natten mellem den 16. og 17. jun. 1920. Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: den 17. juni 1920 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af det tyske og det danske jernbanepersonale opstillet til fælles gruppefotografering ved den danske overtagelse af Rødekro Station natten mellem den 16. og 17. jun. 1920.
Transportselskab/ operatør: Deutsche Reichseisenbahnen (DR) Jernbanested: Rødekro Navneændringer: Før 15.05.1949 Røde-Kro. Før 17.06.1920 Rothenkrug. På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro Beskrivelse: Genforeningen. Det tyske og det danske jernbanepersonale opstillet til fælles gruppefotografering ved den danske overtagelse af stationen natten mellem den 16. og 17. jun. 1920. Personerne er uidentificerede. Infrastrukturejer: Reichsverkehrsministerium, Zweigstelle Preußen-Hessen Motivdato: 16. jun. 1920 Anslået motivdato: formentlig 16. jun. 1920 Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3 Scannummer: DJM02-00000651
Tegninger af Rødekro Station [1864-1969]
Tegning af Rødekro Station. Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: Ukendt - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Rødekro Station.
Transportselskab/ operatør: Königliche Eisenbahn-Direktion zu Altona (KPEV) (KPEV fra 01.03.1885) Jernbanested: Rødekro Navneændringer: Før 15.05.1949 Røde-Kro. Før 17.06.1920 Rothenkrug. På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro Beskrivelse: Stationsbygning. Nytegnet efter tegning af 27. feb. 1885 Flensburg. Anslået motivdato: u.a. Fotograf/ billedkunstner: ukendt Delsamling: Ulrik T. Jensens samling Scannummer: DSB-Rotenkrug-udvidelse-scan572
Tegning af Rødekro Station. Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: Ukendt - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Rødekro Station.
Transportselskab/ operatør: Königliche Eisenbahn-Direktion zu Altona (KPEV) (KPEV fra 01.03.1885) Jernbanested: Rødekro Navneændringer: Før 15.05.1949 Røde-Kro. Før 17.06.1920 Rothenkrug. På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro Beskrivelse: Stationsbygning. Nytegnet efter tegning fra 6. feb. 1869 Flensburg. Anslået motivdato: u.a. Fotograf/ billedkunstner: ukendt Delsamling: Ulrik T. Jensens samling Scannummer: DSB-Rothenkrug-facader-mv-scan570
Tegning af Rødekro Station. Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: Ukendt - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Rødekro Station.
Transportselskab/ operatør: Königliche Eisenbahn-Direktion zu Altona (KPEV) (KPEV fra 01.03.1885) Jernbanested: Rødekro Navneændringer: Før 15.05.1949 Røde-Kro. Før 17.06.1920 Rothenkrug. På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro Beskrivelse: Stationsbygning. Anslået motivdato: u.a. Fotograf/ billedkunstner: ukendt Delsamling: Ulrik T. Jensens samling Scannummer: DSB-Rothenkrug-plan-scan573
Tegning af Rødekro Station. Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 6. feb. 1869 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Rødekro Station.
Transportselskab/ operatør: Schleswigsche Eisenbahn (SE) Jernbanested: Rødekro Navneændringer: Før 15.05.1949 Røde-Kro. Før 17.06.1920 Rothenkrug. På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro Beskrivelse: Stationsbygning. Infrastrukturejer: Schleswigsche Eisenbahn Motivdato: 6. feb. 1869 Fotograf/ billedkunstner: Sign. (originaltegning): H. Ahlers Delsamling: Ulrik T. Jensens samling Scannummer: DSB-Rothenkrug-Empfangsgebaude-Blatt3-scan404
Tegning af Rødekro Stations retirade. Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1867 - LINK til kilde.
Kort over Rødekro Station [1864-1969] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Rødekro Station [1864-1969] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Rødekro Station [1864-1969] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Rødekro Station [1864-1969] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Rødekro Station [1864-1969] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Kort over Rødekro Station [1864-1969] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)
Litteratur for: Rødekro Station [1864-1969]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN