Tinglev Station (Te) [1864-1957], en artikel om Tinglev Station
Stationens Oprindelse og Tidlige År
Tinglev Station, der i den tyske periode bar navnet "Tingleff", blev etableret som en del af jernbaneforbindelsen mellem Flensborg og Rødekro. Byggeriet af stationen begyndte i 1862, og den blev officielt åbnet for trafik den 15. april 1864, samtidig med at 2. Slesvigske Krig rasede.Ved stationens åbning befandt preussiske soldater sig allerede i området, da kampene ved Dybbøl var på sit højeste. Krigen resulterede i, at Slesvig-Holsten blev overdraget til Preussen i oktober samme år. Den nye jernbaneforbindelse blev herefter en vigtig del af det preussiske jernbanenet, hvilket gjorde Tinglev til et strategisk knudepunkt.
Tinglev Bliver Et Jernbaneknudepunkt
Tre år efter stationens åbning blev den yderligere styrket som trafikknudepunkt, da Tønder-Tinglev-banen blev indviet den 26. juni 1867. Denne jernbaneforbindelse gjorde det muligt at rejse vestpå mod Tønder og gav Tinglev en central rolle i transportnettet.I 1901 blev Sønderborgbanen åbnet, hvilket sikrede Tinglev forbindelser i fire retninger og gjorde den lille by til et væsentligt jernbaneknudepunkt i Sønderjylland. Dette betød en væsentlig stigning i både passager- og godstrafik, og Tinglev Station blev en vigtig mellemstation på ruten mellem Danmark og Tyskland.
Militære Udvidelser og Infrastrukturændringer
I 1907 blev stationen ombygget og udvidet som følge af det tyske militærs ønske om at styrke infrastrukturen i grænseområdet. En af de mest markante ændringer var anlæggelsen af et ekstra spor til Flensborg for at øge kapaciteten.Dette dobbeltspor blev dog fjernet af DSB i perioden 1938-1941, da det ikke længere blev anset for nødvendigt. I dag er der planer om at genetablere sporet for at muliggøre højhastighedstog på strækningen mellem Danmark og Tyskland, hvilket vil gøre Tinglev Station endnu mere central for internationale rejser.
Tinglev Station Under 2. Verdenskrig
Under 2. Verdenskrig blev Tinglev Station udsat for tre luftangreb fra britiske fly. Det værste angreb fandt sted den 16. april 1945 og resulterede i store skader på både stationsbygningen og det nærliggende posthus.Kort før krigens afslutning blev stationens sikringsanlæg saboteret i begge ender af sporområdet. Dette førte til et sammenbrud i stationens signalsystem, hvilket skabte store udfordringer for togtrafikken i området.
Genopbygning og Modernisering Efter Krigen
Den oprindelige stationsbygning, som blev opført i 1862, stod stadig efter krigen, men de omfattende skader gjorde det nødvendigt at foretage en større ombygning. I 1953 påbegyndtes byggeriet af en ny stationsbygning, som blev indviet i 1957.Først med den nye stationsbygning blev sikringsanlægget genetableret, hvilket sikrede en mere stabil togdrift. I perioden mellem krigens afslutning og færdiggørelsen af den nye station oplevede passagererne store udfordringer med at navigere på stationen, da sporomlægninger og manglende skiltning skabte forvirring.
Stationens Betydning for Byudviklingen
Ved opførelsen af den oprindelige station lå den ca. halvanden kilometer fra selve landsbyen Tinglev. Med tiden voksede byen dog i retning af stationen, mens den oprindelige bykerne forblev relativt uændret. Dette er et klassisk eksempel på, hvordan jernbanestationer ofte har fungeret som drivkraft for urbanisering og økonomisk vækst.Selvom stationen har gennemgået flere moderniseringer, spiller den fortsat en væsentlig rolle i den regionale og internationale jernbanetrafik.
Kulturhistorisk Perspektiv
Ud over sin jernbanehistoriske betydning er Tinglev også kendt for sin kirke, der rummer en unik lutheransk højaltertavle fra 1575. Denne altertavle er den eneste af sin slags i det sønderjyske område og vidner om byens lange historie, der strækker sig langt ud over jernbanens ankomst.Stamdata for Tinglev Station [1864-1957]
Byggeår | 1862 |
Åbnet | 1864.10.01 |
Nedlagt | 1957 |
Nedrevet | 1955 |
Stednavneforkortelse | Te |
Højdeplacering over havet | 24,1 meter |
GPS koordinater | 54.936339,9.257981 |
Oversigt over andre stationer fra Tinglev
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Tinglev Station (Te) | Stationens Oprindelse og Tidlige ÅrTinglev Station blev etab... | |
Tinglev Station (Te) [1864-1957] | Stationens Oprindelse og Tidlige ÅrTinglev Station, der i de... |
Billede af Tinglev Station [1864-1957]

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tinglev Station.
Titel: - 1949 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tinglev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1949
Note: Id: L03754_010.tif
Gamle film fra Tinglev Station [1864-1957]
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1942 - LINK til kilde.
Noter til: Film fra Tinglev Station, hvor Feriebørn fra 'Das Reich' ankommer til Tinglev Station, hvor de fordeles på forskellige tog.
1942, Tinglev Station, 1:56 min., Stum
Deutsche Selbsthilfe Nordschleswig (DSN), en organisation drevet af det tyske mindretal i Danmark under Anden Verdenskrig, udfører hjælpearbejde. Feriebørn fra 'Das Reich' ankommer til Tinglev Station, hvor de fordeles på forskellige tog. Herfra køres de videre til familier i Nordslesvig (Sønderjylland).
Billeder af Tinglev Station [1864-1957]

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tinglev Station.
Titel: - 1949 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tinglev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1949
Note: Id: L03754_031.tif

Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1921 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af midlertidige boliger for jernbanefolk til Tinglev Station efter Genforeningen.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Tinglev
Navneændringer: Før 17.06.1920 Tingleff.
På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro
Beskrivelse: Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen.
Svellehuse på Birkeallé, set mod nord.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 1921
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00005409

Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1921 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af midlertidige boliger for jernbanefolk til Tinglev Station efter Genforeningen. Svellehuse på Birkeallé, set mod øst. I baggrunden tv. lokomotivremisen.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Tinglev
Navneændringer: Før 17.06.1920 Tingleff.
På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro
Beskrivelse: Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen.
Svellehuse på Birkeallé, set mod øst. I baggrunden tv. lokomotivremisen.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 1921
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00005407

Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1921 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af midlertidige boliger for jernbanefolk til Tinglev Station efter Genforeningen. Svellehuse på Birkeallé, set mod nord.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Tinglev
Navneændringer: Før 17.06.1920 Tingleff.
På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro
Beskrivelse: Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen.
Svellehuse på Birkeallé, set mod nord.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 1921
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00005406

Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1921 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af midlertidige boliger for jernbanefolk til Tinglev Station efter Genforeningen. Svellehuse på Birkeallé, set mod nord.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Tinglev
Navneændringer: Før 17.06.1920 Tingleff.
På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro
Beskrivelse: Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen.
Svellehuse på Birkeallé, set mod nord.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 1921
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00005405

Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: den 17. juni 1920 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tysk og det Dansk jernbanepersonale opstillet til fælles gruppefotografering ved Stationsvej foran Tinglev Station efter den danske overtagelse af stationen natten mellem den 16. og 17. jun. 1920.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Tinglev
Navneændringer: Før 17.06.1920 Tingleff.
På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro
Beskrivelse: Genforeningen.
Tysk og det dansk jernbanepersonale opstillet til fælles gruppefotografering ved Stationsvej foran stationsbygningen efter den danske overtagelse af stationen natten mellem den 16. og 17. jun. 1920.
1. række (siddende); uidentificeret; assistent Anders Peter Larsen (senere stationsforstander i *Tønder og i *Gedser), tysk assistent ?. Petersen; dansk stationsforstander Johan Adolph Wissenbach (senere stationsforstander i *Esbjerg); dansk trafikinspektør** ?. Juel Hansen; tysk stationsforstander ?. Hansen; dansk trafikkontrollør Christian Vilhelm Stuhlmann (senere stationsforstander i *Ølstykke), dansk rangerformand ?. Andersen; dansk assistent J.C. Jensen (senere *Langeskov) samt dansk trafikinspektør ?. Sahl (T2).
2. række: uidentificeret dansk togfører; uidentificeret dansk togfører; uidentificeret tysk togfører; dansk assistent** ?. Hollesen; dansk assistent ?. Skafting; dansk assistent ?. Lomholt (muligvis B.V.A.T. Lomholt); uidentificeret tysk assistent; dansk assistent R. Andreasen; uiden… Mere
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 17. jun. 1920
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00005511
Google Street View af Tinglev Station [1864-1957]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 17. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Tinglev Station [1864-1957]
![Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957] Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957]](./kort/2271_ZOOM.webp)
Kort over Tinglev Station [1864-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957] Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957]](./kort/2271_ORTO.webp)
Kort over Tinglev Station [1864-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957] Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957]](./kort/2271_1980.webp)
Kort over Tinglev Station [1864-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957] Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957]](./kort/2271_1953.webp)
Kort over Tinglev Station [1864-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957] Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957]](./kort/2271_1901.webp)
Kort over Tinglev Station [1864-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
![Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957] Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957]](./kort/2271_1899.webp)
Kort over Tinglev Station [1864-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)
Litteratur for: Tinglev Station [1864-1957]
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |