Nødager Trinbræt med Sidespor (Ndt), en artikel om Nødager Trinbræt med Sidespor
Nødager Trinbræt med Sidespor: En Historisk Del af Dansk Jernbanearv
Nødager Trinbræt var en mindre station på jernbanestrækningen mellem Kolind og Hallendrup. Det åbnede den 15. maj 1934 og lå ved vogterhuset, hvor fire veje mødtes – to på hver side af banen. Dette trinbræt blev et lille, men vigtigt knudepunkt for de lokale beboere, især skolebørn, der brugte toget som en del af deres daglige pendling. På trods af sin beskedne størrelse har Nødager Trinbræt med sidespor spillet en betydelig rolle i jernbanehistorien i Østjylland.Oprettelsen af Nødager Trinbræt
Ved banens åbning i 1876 blev der opført et lille vogterhus på den østlige side af overkørslen. Vogterhuset fungerede som kontrolpost for jernbanesikkerheden, men det var først i 1934, at Nødager Trinbræt officielt blev etableret som et stoppested for passagertrafik. Placeringen ved vogterhuset var strategisk valgt, da det lå ved et vejkryds med god oversigt over jernbanen og de omkringliggende veje.Trinbrættet havde kun få togafgange dagligt, hvilket gjorde det til et stille stoppested, primært brugt af lokale pendlere og skolebørn. På grund af den gode oversigt på stedet blev bevogtningen ophævet i 1939, hvilket gjorde Nødager til en af de sidste ubevogtede baneoverskæringer i området.
Sikkerhed og Infrastruktur
Overskæringen ved Nødager Trinbræt var karakteriseret ved sin fremragende oversigt og vejenes udformning, som naturligt fik bilister og andre vejfarende til at nedsætte hastigheden før passage af banen. Dette reducerede behovet for aktiv bevogtning, hvilket var usædvanligt for tiden.Selvom overskæringen var ubevogtet, var der sjældent rapporteret ulykker, hvilket vidner om den effektive design og de lokale trafikanters forsigtighed. Den naturlige nedsættelse af hastigheden førte til en usædvanlig lang levetid for denne type overskæring.
Trinbrættets Rolle i Lokalsamfundet
Nødager Trinbræt spillede en central rolle i dagligdagen for mange lokale beboere. Det fortælles, at om morgenen, når skolebørnene skulle med toget, var det ofte godstog, der passerede. Disse godstog sænkede farten, så børnene kunne hoppe på i fart. Dette gjaldt især for elever, der gik på Realskolen i Trustrup, som måtte vænne sig til denne usædvanlige form for transport.På hjemturen blev samme procedure fulgt – toget sænkede farten, og børnene sprang af med deres skoletasker. Selvom dette kan virke risikabelt efter nutidens standarder, var det en almindelig praksis dengang og vidner om den tilpasningsdygtighed, der prægede lokalsamfundet.
Nødager Grusgrav og Sidesporets Betydning
Vest for Nødager Trinbræt lå Nødager Grusgrav, som havde stor betydning for jernbaneinfrastrukturen i området. Der blev etableret et sidespor fra hovedbanen direkte til grusgraven, hvilket muliggjorde effektiv transport af grus til anlæggene af Randers-Grenaa og Århus-Ryomgård banerne. Gruset blev også brugt til vedligeholdelse af jernbanerne i de efterfølgende år.Sidesporet til Nødager Grusgrav blev fjernet i 1933, kort tid før trinbrættet officielt åbnede. Fjernelsen af sidesporet markerede afslutningen på en æra, men grusgraven havde allerede bidraget væsentligt til udviklingen af jernbanenetværket i Østjylland.
Nedlæggelsen af Nødager Trinbræt
Efter flere årtiers drift blev Nødager Trinbræt nedlagt den 27. maj 1967. Nedlæggelsen skyldtes ændringer i transportmønstre, herunder den stigende popularitet af privatbilisme og bedre vejforbindelser, hvilket reducerede behovet for små trinbrætter som Nødager.Stamdata for Nødager Trinbræt med Sidespor
Byggeår | 1934 |
Åbnet | 1934.05.15 |
Nedlagt | 1967.05.27 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Ndt |
Højdeplacering over havet | 3,7 meter |
GPS koordinater | 56.355853,10.655638 |
Nødager Trinbræt med Sidespor servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Grenaabanen, Aarhus-Ryomgård-Grenaa Jernbane | DSB | 68,8 | 1877.12.01 | 2016.08.27 |
Randers-Ryomgård-Grenaa | DSB | 64,2 | 1876.08.26 | 1993 |
Billede af Nødager Trinbræt med Sidespor

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede
Billeder af Nødager Trinbræt med Sidespor

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede
Google Street View af Nødager Trinbræt med Sidespor
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 3. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Nødager Trinbræt med Sidespor

Kort over Nødager Trinbræt med Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Nødager Trinbræt med Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Nødager Trinbræt med Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Nødager Trinbræt med Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Nødager Trinbræt med Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Nødager Trinbræt med Sidespor
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | På sporet af Djurslands jernbaner Kirsten M. Frandsen, Palle Schødt Rasmussen m.fl. 2005 128 Ryomgård Djurslands Jernbanemuseum 87-986033-8-8 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Østjyske jernbaner Niels Jensen 1978 154 København J. Fr. Clausen 87-11-03852-7 |