Herning Station (Hr) [1877-1906], en artikel om Herning Station
Den første station i Herning
Den første station i Herning blev etableret i 1877, da den private jernbane mellem Silkeborg og Herning blev anlagt. Stationen var et vigtigt skridt i byens udvikling, da jernbanen skabte nye muligheder for handel og transport.I 1879 blev banen konverteret til statsbane for at forberede en forlængelse til Skjern, der blev gennemført i 1881. Stationsbygningen var tegnet af overarkitekt N.P.C. Holsøe, der designede den med et højere midterparti flankeret af to lave sidefløje. Denne arkitektoniske stil var karakteristisk for flere stationer langs Skanderborg-Herning-strækningen.
I den ene sidefløj blev der indrettet et posthus, der blev flyttet fra postmesterens gård på hjørnet af Torvet og Østergade. En særlig udfordring ved Hernings første station var taget, som var tækket med træspåner – et meget brandfarligt materiale, især da byen endnu ikke havde sin egen brandsprøjte.
Udvidelser og nye baner
Forlængelsen af banen til Skjern i 1881 skabte hurtigt pladsmangel på Herning Station. Dette blev forværret, da Post- og Telegrafvæsenet fik større pladsbehov, hvilket førte til, at de i 1892 flyttede til en ny bygning vest for banegården.Pladsproblemerne blev dog endnu mere markante, da to nye jernbanestrækninger blev anlagt – Herning-Holstebro i 1904 og Herning-Viborg i 1906. Disse baner gjorde det nødvendigt at opføre en helt ny station, da den oprindelige bygning ikke længere kunne håndtere den øgede trafik.
Hernings anden station
Den første station blev revet ned i 1906 og erstattet af en ny og større station, tegnet af arkitekt Heinrich Wenck. Bygningen var inspireret af engelsk arkitektur, hvilket kom til udtryk gennem små kviste, to store centrale kviste, hvide murblændinger, skifertag og høje slanke skorstene.Indgangspartiet bestod af en lang forhal med granitsøjler, og herfra var der adgang til både perroner, billetsalg og stationens restauranter. Der blev også opført en separat godsbygning mod øst, mens remiseområdet blev placeret i samme retning.
Den nye station var så rummelig, at der i 1914 også kunne optages en ny jernbanestrækning, da Givebanen blev forlænget til Herning.
Stigende godstrafik og pladsproblemer
Selvom Hernings anden station var langt større end den første, blev pladsmanglen igen et problem i takt med, at godstrafikken voksede. Persontrafikken blev reduceret på nogle strækninger, hvilket blandt andet betød, at passagertrafikken mellem Herning og Viborg ophørte i 1971. Men samtidig steg godstransporten kraftigt, og stationen blev en vigtig del af det danske jernbanenet.Planlægning af en ny station
I mere end 70 år fungerede Hernings anden station, men i 1970'erne opstod behovet for en ny løsning. Der var et ønske om at aflaste bymidten for vejtrafik, og DSB, Postvæsenet og Herning Kommune arbejdede på en samlet løsning, der kunne forene både jernbane, rutebilstation og posthus.Løsningen blev til Herning Banegårdscenter – et større byggeri, der skulle samle den offentlige trafik ét sted.
Hernings tredje station
Byggeriet af den nye station begyndte i 1975, hvor den første del af projektet var en ny pakkepostbygning på Godsbanevej.Efter mere end to års byggeri kunne den modernistiske station, tegnet af arkitekterne Ole Ejnar Bonding og Jens Nielsen, indvies den 28. april 1979. Den nye bygning fungerede som et samlet center, der indeholdt station, posthus, rutebilstation og rejsebureau.
Banegårdscentret blev placeret foran og ved siden af den tidligere station, og som en del af projektet blev Jernbanegade sløjfet. Den 30. november 1979 blev Dronningens Boulevard taget i brug som en ny hovedfærdselsåre.
Den gamle station blev revet ned i 1978, og dermed var Hernings anden station nu fortid.
Renovering og ombygning i 2017
I 2017 afsluttedes en større ombygning af stationsbygningen og Banegårdspladsen.Den hidtidige gangbro fra stationsbygningen skråt over pladsen til bybusterminalen ved Smedegade blev revet ned. I stedet blev der opført en tilbygning vinkelret på stationsbygningen, hvor der i dag findes kiosk og ventesale.
Samtidig blev flere af de hidtidige faciliteter i stationsbygningen fjernet, dog med undtagelse af gennemgangen fra tilbygningen til gangbroen over sporene. En ny busterminal blev anlagt på Banegårdspladsen, hvilket forbedrede forbindelsen mellem tog og bus.
Herning Station i dag
Herning Station fungerer i dag som et vigtigt trafikknudepunkt i Midtjylland. Stationen betjener både regional- og intercitytrafik og er en central del af jernbaneforbindelserne mellem Øst- og Vestdanmark.Stamdata for Herning Station [1877-1906]
Byggeår | 1876 |
Åbnet | 1877.08.28 |
Nedlagt | 1906 |
Nedrevet | 1906 |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Stednavneforkortelse | Hr |
Højdeplacering over havet | 54,8 meter |
GPS koordinater | 56.132765,8.979251 |
Oversigt over andre stationer fra Herning
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Herning Banegård Center (Hr) | Herning Banegård Center – Fra Jernbaneknudepunkt til Moderne... | |
Herning Banegård (Hr) [1906-1979] | Herning Banegård – Fra Jernbaneknudepunkt til Moderne Trafik... | |
Herning Station (Hr) [1877-1906] | Den første station i HerningDen første station i Herning ble... |
Billede af Herning Station [1877-1906]

Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Herning Station.
Herning i gamle dage. No. 2
H. Matthisen Eneberettiget
Google Street View af Herning Station [1877-1906]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 28. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Herning Station [1877-1906]
![Historisk kort over Herning Station [1877-1906] Historisk kort over Herning Station [1877-1906]](./kort/2288_ZOOM.webp)
Kort over Herning Station [1877-1906] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Herning Station [1877-1906] Historisk kort over Herning Station [1877-1906]](./kort/2288_ORTO.webp)
Kort over Herning Station [1877-1906] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Herning Station [1877-1906] Historisk kort over Herning Station [1877-1906]](./kort/2288_1980.webp)
Kort over Herning Station [1877-1906] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Herning Station [1877-1906] Historisk kort over Herning Station [1877-1906]](./kort/2288_1953.webp)
Kort over Herning Station [1877-1906] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Herning Station [1877-1906] Historisk kort over Herning Station [1877-1906]](./kort/2288_1901.webp)
Kort over Herning Station [1877-1906] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Herning Station [1877-1906]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |