Skanderborg Station (Sd) [1868-1983], en artikel om Skanderborg Station
Skanderborg Station: Et Knudepunkt i Østjyllands Jernbanehistorie
Skanderborg Station blev opført i 1868 som en del af den østjyske længdebane, der spillede en central rolle i at forbinde regionerne og fremme udviklingen af industrien og infrastrukturen i Danmark. Stationens placering og den indflydelse, den havde på lokalsamfundet, gjorde den hurtigt til et centralt mødested for beboere og rejsende. I løbet af sin 115-årige historie udviklede Skanderborg Station sig fra en lille stationsbygning til et trafikalt knudepunkt, der var afgørende for både byens vækst og områdets tilgængelighed.Stationens Opførelse og Betydning
Opførelsen af Skanderborg Station var en milepæl i byens historie. Før jernbanen kom til byen, var Skanderborg en mindre købstad med cirka 1.700 indbyggere, der levede en isoleret tilværelse uden større forbindelse til de omkringliggende områder. Stationen blev bygget som en del af den østjyske længdebane, som forbandt store byer som Aarhus og Fredericia. Denne jernbanestrækning var afgørende for at fremme handel og transport mellem regionerne.Den oprindelige stationsbygning blev tegnet af den kendte arkitekt N.P.C. Holsøe. Bygningen husede to små ventesale, en for 1. klasse og en for 2. klasse, samt en restauration, postekspedition og et toldlokale. Gennem årene voksede både person- og godstrafikken markant, hvilket gjorde stationen til et travlt og vigtigt sted for både lokale og rejsende.
Over for stationen åbnede i 1881 gæstgiveriet Hotel Bellevue, det senere skiftede navn til Jernbanehotellet. Da stationen lå uden for byens centrum, blev der anlagt en vej, der forbandt jernbanen med byen.
Hestemarkeder og Industriel Vækst
Skanderborg Station spillede en central rolle i byens økonomiske udvikling, især i forbindelse med de årlige hestemarkeder, der tiltrak købere fra både ind- og udland. Markederne kunne byde på mellem 500 og 600 heste, og jernbanen gjorde det muligt for handlende og købere at transportere hestene hurtigt og effektivt. Denne øgede handel gav byen et økonomisk løft og bidrog til en spirende industri, der hurtigt voksede i takt med jernbanens succes.Udvidelser og Moderniseringer
Med den stigende trafik og den økonomiske vækst blev pladsen på Skanderborg Station hurtigt for trang. Kritik af de trange forhold førte til planer om udvidelser, og i 1889 begyndte arbejdet med at udvide stationen. Der blev bygget nye perroner, og en ny remise med plads til otte lokomotiver blev opført. Remisen spillede en vigtig rolle i stationens daglige drift, da den fungerede som opbevaringssted for lokomotiverne.En af de mest bemærkelsesværdige forbedringer var opførelsen af en perrontunnel i 1893, som var den første af sin slags i Danmark. Tunnelen gjorde det nemmere og mere sikkert for passagererne at krydse sporene.
Vandforsyning og Infrastruktur
En af de udfordringer, stationen stod overfor, var vandforsyningen til damplokomotiverne. På dette tidspunkt var der ikke noget vandværk i Skanderborg, hvilket gjorde det nødvendigt at etablere en separat vandforsyning til stationen. I 1904 blev der bygget et pumpehus ved Sølyst, der pumpede vand op til et nybygget vandtårn på banegårdens område. Denne løsning sikrede en pålidelig vandforsyning til stationens damplokomotiver.I 1920'erne blev dobbeltsporet mellem Fredericia og Aarhus anlagt, hvilket betød, at jernbanebroer erstattede de eksisterende overskæringer mellem Skanderborg og Aarhus. Denne forbedring i infrastrukturen gjorde togtrafikken mere effektiv og bidrog til at mindske konflikter mellem vej- og togtrafik.
Nedrivning af Remisen og Vandtårnet
Med tiden blev damplokomotiverne gradvist erstattet af mere moderne diesellokomotiver, og behovet for faciliteter som remiser og vandtårne blev mindre. I 1970'erne blev remisen revet ned efter mange års tro tjeneste, hvor den blandt andet havde været hjemsted for fire veteranlokomotiver. Vandtårnet, som engang havde forsynet stationen med vand, blev også fjernet, og baneterrænet blev omlagt for at gøre plads til nye moderniseringer.En Ny Station i 1983
Trods de mange moderniseringer var Skanderborg Station ikke længere tidssvarende i begyndelsen af 1980'erne. For at leve op til kravene til en moderne stationsfacilitet blev den gamle stationsbygning revet ned i 1983. I stedet blev en ny, mere moderne bygning opført, som stadig bruges i dag. Sammen med stationen blev der også bygget et nyt posthus samt en holdeplads til busser og taxaer foran stationen, hvilket forbedrede forbindelsen mellem tog- og bustrafikken betydeligt.Skanderborg Stations Rolle i Dag
Selvom Skanderborg Station har ændret sig meget siden sin opførelse i 1868, forbliver den et vigtigt knudepunkt for transport i Østjylland. Stationens historiske betydning kan ikke undervurderes, da den har spillet en afgørende rolle i byens udvikling og økonomiske vækst. I dag betjener stationen stadig både lokale og regionale passagerer og er en vigtig del af det danske jernbanenet.Stamdata for Skanderborg Station [1868-1983]
Byggeår | 1868 |
Åbnet | 1868.10.04 |
Nedlagt | 1983 |
Nedrevet | 1983 |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Jernbanevej 3, 8660 Skanderborg |
Stednavneforkortelse | Sd |
Højdeplacering over havet | 48,3 meter |
GPS koordinater | 56.043185,9.923700 |
Oversigt over andre stationer fra Skanderborg
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Skanderborg Station (Sd) | Skanderborg Station: En Nøgle til Byens UdviklingSkanderborg... | |
Skanderborg Station (Sd) [1868-1983] | Skanderborg Station: Et Knudepunkt i Østjyllands Jernbanehis... |
BBR Data for Skanderborg Station [1868-1983]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-01-25 13:48:41 | |
BBR Højde over havet | 48,3 meter |
BBR GPS koordinater | 56.04337659,9.92496056 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1984 |
BBR Seneste ombygning | 1991 |
BBR Bebygget areal i alt | 650 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 650 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 797 m2 |
BBR Udhus areal | 26 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
BBR Sikringsrum med plads til | 70 Personer |
Billede af Skanderborg Station [1868-1983]
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nordisk Luftfoto - Dato: 1928-1933 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skanderborg Station.
Titel: - 1928-1933 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skanderborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: 8660
By: Skanderborg
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Nordisk Luftfoto
År: 1928-1933
Note: Lokalitet ikke angivet i registrant.
Id: NL65147_001.tif
Billeder af Skanderborg Station [1868-1983]
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skanderborg Station.
Titel: Skanderborg Station - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skanderborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Skanderborg
Postnummer: 8660
By: Skanderbrog
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02559_035.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skanderborg Stations varehus.
Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skanderborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02559_020.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skanderborg Stations varehus.
Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skanderborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02559_033.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skanderborg Stations varehus.
Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skanderborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02559_023.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skanderborg Station.
Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skanderborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02559_036.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2009 Download billede
Sporplan fra Skanderborg Station [1868-1983]
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1868 - LINK til kilde.
Noter til: Sporplan af Skanderborg Station.
Transportselskab/ operatør: De jydsk-fyenske Jernbaner (JFJ)
Jernbanested: Skanderborg
På strækningen: Fredericia - Århus
Infrastrukturejer: De jydsk-fyenske Jernbaner
Motivdato: 1868
Scannummer: DJM02-00004667
Google Street View af Skanderborg Station [1868-1983]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 5. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Skanderborg Station [1868-1983]
Kort over Skanderborg Station [1868-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Skanderborg Station [1868-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Skanderborg Station [1868-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Skanderborg Station [1868-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Skanderborg Station [1868-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Skanderborg Station [1868-1983]
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |