Skanderborg Station [1868-1983]


Skanderborg Station blev opført i 1868 som led i den østjyske længdebane og nåede en stor succes i sin 115-årige historie. Trods sin beliggenhed var Skanderborg Station ofte i gamle dage byens samlingspunkt. Placeringen af jernbanen gav på Skanderborgegnen og i folketinget anledning til voldsom debat både fordi investeringen var kostbar, og dels fordi man var klar over, at jernbanen ville få afgørende betydning for området. Men for udviklingen i købstaden Skanderborg, med 1700 indbyggere havde levet en stille isoleret tilværelse, fik jernbanen uvurderlig betydning for udviklingen af byen.

Jernbanen fik stor betydning for den spirende industri og for de store hestemarkeder, hvor udbuddet af heste kunne være på 500-600 heste med købere fra både ind- og udland.

Stationsbygningen var tegnet af arkitekt N.P.C. Holsøe og rummede 2 små ventesale, en for 1. klasse og en for 2.klasse, en restauration, postekspedition og det nye toldlokale.

Over for stationen åbnede i 1881 gæstgiveriet Hotel Bellevue, det senere skiftede navn til Jernbanehotellet. Da stationen lå uden for byens centrum, blev der anlagt en vej, der forbandt jernbanen med byen.

I 1871 åbnedes banen til Silkeborg. Med den stigende trafik blev forholdene på Skanderborg Station hurtigt trange og udsat for en kraftig kritik. Den blev arbejdet med planer om forskellige former for udvidelse eller flytning af stationen nærmere mod byen. Flytningen blev opgivet og i 1889 begyndte arbejdet med udvidelse og bygning af nye perroner og opførelse af en remise for otte lokomotiver og som det første sted i landet blev der i 1893 gravet en perrontunnel under sporet.

Skanderborg station var udfordret med at have vand nok til damplokomotiverne, da der ikke var noget vandværk i Skanderborg. I 1904 blev der etableret egen vandforsyningen ved at bygget et pumpehus i Sølyst med en vandledning op til et vandtårn på banegårdsterrænet.

Med den store stigende i industrialisering og det øgede behov for transport, steg trafikken på banen og Skanderborg sig større og blev et centralt knudepunkt for den lokale trafik. Landevejstrafikken voksede tilsvarende og på de 6 steder mellem Skanderborg og Århus hvor jernbanesporene krydsede landevejen blev jernbaneoverskæringerne erstattet af jernbanebroer. En udvikling der blev løst samtidigt med, at man i 1920'erne byggede det nye dobbeltspor mellem Fredericia og Århus i brug.

Remissen blev revet ned i 1970'erne efter den igennem flere år havde været hjemsted for fire veteranlokomotiver. Vandtårnet forsvandt ligeledes, og baneterrænet blev omlagt og rettet ud.

For at forsøge at leve op til tidens krav til moderne faciliteter blev den gamle stationsbygning revet ned i 1983 og den nuværende bygning blev ibrugtaget. Projektet omfattede også nyt posthus og foran stationen holdeplads for bus og taxi.



Stamdata for Skanderborg Station [1868-1983]


Byggeår1868
Åbnet1868.10.04
Nedlagt1983
Nedrevet1983
ArkitektN. P. C. Holsøe
AdresseJernbanevej 3, 8660 Skanderborg
StednavneforkortelseSd
Højdeplacering over havet48,3 meter
GPS koordinater56.043185,9.923700

Oversigt over andre stationer fra Skanderborg

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferet Skanderborg Station (Sd)Skanderborg Station blev opført i 1868 som led i den østjyske læn...
Stedet er fotograferet Skanderborg Station (Sd) [1868-1983]Skanderborg Station blev opført i 1868 som led i den østjyske læn...

BBR Data for Skanderborg Station [1868-1983]

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2022-01-25 13:48:41
BBR Højde over havet48,3 meter
BBR GPS koordinater56.04337659,9.92496056
BBR Byggeår eller konverteringsår1984
BBR Seneste ombygning1991
BBR Bebygget areal i alt650 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen650 m2
BBR Samlet erhvervsareal797 m2
BBR Udhus areal26 m2
BBR Antal etager1
BBR Sikringsrum med plads til70 Personer

Krak luftfoto 1954 vs 2020 af Skanderborg Station [1868-1983]


Kortforsyningen: skråfoto-2017 over Skanderborg Station [1868-1983] set mod north



Billede af Skanderborg Station [1868-1983]

Billede af Skanderborg Station - Station er nedrevet, men Skanderborg Station har ligget her.
Billede af Skanderborg Station - Station er nedrevet, men Skanderborg Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.04.21 09:11:27


Google Street View af Skanderborg Station [1868-1983]

Google Street View af Skanderborg Station (Sd) [1868-1983].
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: 2022.01.05 - LINK til kilde.


Kort over Skanderborg Station [1868-1983]

Kort over Skanderborg Station [1868-1983]
Kort over Skanderborg Station [1868-1983] - Kilde: Copyright © 2022 MapQuest, Inc. All rights reserved

Historisk kort over Skanderborg Station [1868-1983]
Kort over Skanderborg Station [1868-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Skanderborg Station [1868-1983]
Kort over Skanderborg Station [1868-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Skanderborg Station [1868-1983]
Kort over Skanderborg Station [1868-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Skanderborg Station [1868-1983]
Kort over Skanderborg Station [1868-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Skanderborg Station [1868-1983]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9