Skanderborg Station (Sd) [1868-1983], en artikel om Skanderborg Station






Skanderborg Station: Et Knudepunkt i Østjyllands Jernbanehistorie

Skanderborg Station blev opført i 1868 som en del af den østjyske længdebane, der spillede en central rolle i at forbinde regionerne og fremme udviklingen af industrien og infrastrukturen i Danmark. Stationens placering og den indflydelse, den havde på lokalsamfundet, gjorde den hurtigt til et centralt mødested for beboere og rejsende. I løbet af sin 115-årige historie udviklede Skanderborg Station sig fra en lille stationsbygning til et trafikalt knudepunkt, der var afgørende for både byens vækst og områdets tilgængelighed.

Stationens Opførelse og Betydning

Opførelsen af Skanderborg Station var en milepæl i byens historie. Før jernbanen kom til byen, var Skanderborg en mindre købstad med cirka 1.700 indbyggere, der levede en isoleret tilværelse uden større forbindelse til de omkringliggende områder. Stationen blev bygget som en del af den østjyske længdebane, som forbandt store byer som Aarhus og Fredericia. Denne jernbanestrækning var afgørende for at fremme handel og transport mellem regionerne.

Den oprindelige stationsbygning blev tegnet af den kendte arkitekt N.P.C. Holsøe. Bygningen husede to små ventesale, en for 1. klasse og en for 2. klasse, samt en restauration, postekspedition og et toldlokale. Gennem årene voksede både person- og godstrafikken markant, hvilket gjorde stationen til et travlt og vigtigt sted for både lokale og rejsende.

Over for stationen åbnede i 1881 gæstgiveriet Hotel Bellevue, det senere skiftede navn til Jernbanehotellet. Da stationen lå uden for byens centrum, blev der anlagt en vej, der forbandt jernbanen med byen.

Hestemarkeder og Industriel Vækst

Skanderborg Station spillede en central rolle i byens økonomiske udvikling, især i forbindelse med de årlige hestemarkeder, der tiltrak købere fra både ind- og udland. Markederne kunne byde på mellem 500 og 600 heste, og jernbanen gjorde det muligt for handlende og købere at transportere hestene hurtigt og effektivt. Denne øgede handel gav byen et økonomisk løft og bidrog til en spirende industri, der hurtigt voksede i takt med jernbanens succes.

Udvidelser og Moderniseringer

Med den stigende trafik og den økonomiske vækst blev pladsen på Skanderborg Station hurtigt for trang. Kritik af de trange forhold førte til planer om udvidelser, og i 1889 begyndte arbejdet med at udvide stationen. Der blev bygget nye perroner, og en ny remise med plads til otte lokomotiver blev opført. Remisen spillede en vigtig rolle i stationens daglige drift, da den fungerede som opbevaringssted for lokomotiverne.

En af de mest bemærkelsesværdige forbedringer var opførelsen af en perrontunnel i 1893, som var den første af sin slags i Danmark. Tunnelen gjorde det nemmere og mere sikkert for passagererne at krydse sporene.

Vandforsyning og Infrastruktur

En af de udfordringer, stationen stod overfor, var vandforsyningen til damplokomotiverne. På dette tidspunkt var der ikke noget vandværk i Skanderborg, hvilket gjorde det nødvendigt at etablere en separat vandforsyning til stationen. I 1904 blev der bygget et pumpehus ved Sølyst, der pumpede vand op til et nybygget vandtårn på banegårdens område. Denne løsning sikrede en pålidelig vandforsyning til stationens damplokomotiver.

I 1920'erne blev dobbeltsporet mellem Fredericia og Aarhus anlagt, hvilket betød, at jernbanebroer erstattede de eksisterende overskæringer mellem Skanderborg og Aarhus. Denne forbedring i infrastrukturen gjorde togtrafikken mere effektiv og bidrog til at mindske konflikter mellem vej- og togtrafik.

Nedrivning af Remisen og Vandtårnet

Med tiden blev damplokomotiverne gradvist erstattet af mere moderne diesellokomotiver, og behovet for faciliteter som remiser og vandtårne blev mindre. I 1970'erne blev remisen revet ned efter mange års tro tjeneste, hvor den blandt andet havde været hjemsted for fire veteranlokomotiver. Vandtårnet, som engang havde forsynet stationen med vand, blev også fjernet, og baneterrænet blev omlagt for at gøre plads til nye moderniseringer.

En Ny Station i 1983

Trods de mange moderniseringer var Skanderborg Station ikke længere tidssvarende i begyndelsen af 1980'erne. For at leve op til kravene til en moderne stationsfacilitet blev den gamle stationsbygning revet ned i 1983. I stedet blev en ny, mere moderne bygning opført, som stadig bruges i dag. Sammen med stationen blev der også bygget et nyt posthus samt en holdeplads til busser og taxaer foran stationen, hvilket forbedrede forbindelsen mellem tog- og bustrafikken betydeligt.

Skanderborg Stations Rolle i Dag

Selvom Skanderborg Station har ændret sig meget siden sin opførelse i 1868, forbliver den et vigtigt knudepunkt for transport i Østjylland. Stationens historiske betydning kan ikke undervurderes, da den har spillet en afgørende rolle i byens udvikling og økonomiske vækst. I dag betjener stationen stadig både lokale og regionale passagerer og er en vigtig del af det danske jernbanenet.


Stamdata for Skanderborg Station [1868-1983]

Byggeår1868
Åbnet1868.10.04
Nedlagt1983
Nedrevet1983
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanevej 3, 8660 Skanderborg
StednavneforkortelseSd
Højdeplacering over havet48,3 meter
GPS koordinater56.043185,9.923700


Oversigt over andre stationer fra Skanderborg

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetSkanderborg Station (Sd)Skanderborg Station: En Nøgle til Byens UdviklingSkanderborg...
Stedet er fotograferetSkanderborg Station (Sd) [1868-1983]Skanderborg Station: Et Knudepunkt i Østjyllands Jernbanehis...



BBR Data for Skanderborg Station [1868-1983]

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2022-01-25 13:48:41
BBR Højde over havet48,3 meter
BBR GPS koordinater56.04337659,9.92496056
BBR Byggeår eller konverteringsår1984
BBR Seneste ombygning1991
BBR Bebygget areal i alt650 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen650 m2
BBR Samlet erhvervsareal797 m2
BBR Udhus areal26 m2
BBR Antal etager1
BBR Sikringsrum med plads til70 Personer



Billede af Skanderborg Station [1868-1983]

Billede af Skanderborg Station.
Billede af Skanderborg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nordisk Luftfoto - Dato: 1928-1933 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Skanderborg Station.

Titel: - 1928-1933 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skanderborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: 8660
By: Skanderborg
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Nordisk Luftfoto
År: 1928-1933
Note: Lokalitet ikke angivet i registrant.
Id: NL65147_001.tif


Billeder af Skanderborg Station [1868-1983]

Billede af Skanderborg Station.
Billede af Skanderborg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Skanderborg Station.

Titel: Skanderborg Station - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skanderborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Skanderborg
Postnummer: 8660
By: Skanderbrog
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02559_035.tif


Billede af Skanderborg Stations varehus.
Billede af Skanderborg Stations varehus. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Skanderborg Stations varehus.

Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skanderborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02559_020.tif


Billede af Skanderborg Stations varehus.
Billede af Skanderborg Stations varehus. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Skanderborg Stations varehus.

Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skanderborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02559_033.tif


Billede af Skanderborg Stations varehus.
Billede af Skanderborg Stations varehus. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Skanderborg Stations varehus.

Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skanderborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02559_023.tif


Billede af Skanderborg Station.
Billede af Skanderborg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Skanderborg Station.

Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skanderborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02559_036.tif


Billede af Skanderborg Station - Station er nedrevet, men Skanderborg Station har ligget her.
Billede af Skanderborg Station - Station er nedrevet, men Skanderborg Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2009
Download billede

Sporplan fra Skanderborg Station [1868-1983]

Sporplan af Skanderborg Station.
Sporplan af Skanderborg Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1868 - LINK til kilde.


Noter til: Sporplan af Skanderborg Station.

Transportselskab/ operatør: De jydsk-fyenske Jernbaner (JFJ)
Jernbanested: Skanderborg
På strækningen: Fredericia - Århus
Infrastrukturejer: De jydsk-fyenske Jernbaner
Motivdato: 1868
Scannummer: DJM02-00004667


Google Street View af Skanderborg Station [1868-1983]

Google Street View af Skanderborg Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 5. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Skanderborg Station [1868-1983]

Historisk kort over Skanderborg Station [1868-1983]
Kort over Skanderborg Station [1868-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Skanderborg Station [1868-1983]
Kort over Skanderborg Station [1868-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Skanderborg Station [1868-1983]
Kort over Skanderborg Station [1868-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Skanderborg Station [1868-1983]
Kort over Skanderborg Station [1868-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Skanderborg Station [1868-1983]
Kort over Skanderborg Station [1868-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Skanderborg Station [1868-1983]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9