Frederikshavn Havnestation [1977-1994]
Frederikshavns første Havnestation blev etableret sammen med havnebanen den 15. august 1891. Havnebanen var et 1.400 m langt havnespor og gik ned til Frederikshavn Dampskibsbro. Trafikken steg efterhånden som havnen fik flere skibsruter, og DSB indrettede en lille ekspeditionsbygning og anlagde en kort perron. I 1936 begyndte eksprestoget Nordpilen at køre mellem Frederikshavn og Hamburg, ved den lejlighed kom der forbindelse mellem færgerne fra Gøteborg og Oslo og nattogene sydpå fra Hamburg. Nordpilen blev indstillet, da den 2. Verdenskrig startede i 1939, men var igen i drift fra 1953 til 1991.
I 1960 blev der indviet en ny havnestation med to perronspor, ekspeditionsbygning og landgangsbroer med trapper til perron, fortov og busholdeplads. Desuden var der opmarchpladser for biler, til- og frakørselsveje og busholdepladser. Samme år begyndte nattoget Kattegat-Express at køre i sommermånederne. Det medførte gennemgående vogne til København og liggevogne til Hamburg, de første år også sovevogne, samt en biltransportvogn, der dog ikke blev brugt ret meget og bortfaldt efter et par år. Toget kørte sidste gang i 1983.
I 1977 indviede man en ny og mere beskeden havnestation med kun ét spor ved Hotel Jutlandia, som lå tættere på den kommende Frederikshavn Station. I 1994 blev kørslen til havnestationen indstillet. Eksprestogene var væk, men alle typer tog havde kørt til havnestationen, og alligevel blev den benyttet for lidt.