Hørning Station (Hx) [1868-1907], en artikel om Hørning Station




Hørning Station – En vigtig station på strækningen Aarhus-Skanderborg

Hørning Station har spillet en central rolle i den jyske jernbanehistorie siden åbningen af strækningen mellem Aarhus og Skanderborg den 4. oktober 1868. Stationen har gennemgået flere forandringer og har oplevet både perioder med stor aktivitet og nedgang, hvor bilismen overtog en stor del af transportbehovet.

Den oprindelige stationsbygning var et rummeligt "langhus" af den jysk/fynske standardtype, der blev anvendt på mange mellemstationer i slutningen af 1800-tallet. Stationen voksede i takt med, at byen udviklede sig, og i 1907 blev der opført en ny og større bygning. Hørning Station var i mange år en vigtig mellemstation på strækningen, men mistede gradvist sin betydning, hvilket førte til, at den i 1975 blev reduceret til et trinbræt. Efter en periode uden persontrafik blev Hørning Trinbræt genetableret i 2003 i forbindelse med Arrivas overtagelse af togdriften mellem Aarhus og Silkeborg.

Hørnings første station

Da Aarhus-Skanderborg-strækningen åbnede i 1868, var Hørning blandt de stationer, der blev anlagt for at betjene de mindre byer mellem de større knudepunkter. Stationen fik en klassisk jysk/fynsk standardbygning, som var praktisk og tidssvarende for sin tid.

I 1885 blev det første primitive sikringsanlæg taget i brug. Dette forbedrede sikkerheden på stationen, idet man fik bedre kontrol over togbevægelserne og skiftet mellem sporene.

I takt med at Hørning voksede, opstod der behov for en større og mere moderne stationsbygning.

Den nye station fra 1907

Hørning oplevede i starten af 1900-tallet en vækst, der skabte behov for en ny og større station. For at spare penge blev den gamle bygning dog ikke fuldstændig revet ned. I stedet blev den nye station opført på fundamentet fra den gamle, og facaden på perronsiden blev bevaret.

I december 1907 blev den nye stationsbygning taget i brug. Byggeriet krævede en midlertidig station, som bestod af et simpelt skur. Især i efteråret 1907 var det en kold og mudret oplevelse for de rejsende og personalet at benytte stationen. Den midlertidige bygning blev revet ned i 1908, efter at den nye station stod færdig.

Nedgang i persontrafik og omlægning til trinbræt

På trods af sin status som en af strækningens bedste mellemstationer kunne Hørning Station ikke bevare sin position, efterhånden som bilismen overtog en større del af transporten i Danmark.

I 1960'erne og 1970'erne faldt passagertallet markant, hvilket førte til, at stationen i 1975 blev nedgraderet til et trinbræt med sidespor. Der var stadig en del godstrafik på stationen, men i 1977 blev sidesporet fjernet, og stationen blev nu kun brugt til persontrafik som trinbræt.

Hørning Trinbræt blev dog helt nedlagt i 1979, hvilket betød, at byen ikke længere havde en station med passagerbetjening. Trods dette forblev Hørning en teknisk station, hvor tog kunne køre igennem og signalerne fortsat blev anvendt.

Nedrivning af stationsbygningen

Den stationsbygning, der blev opført i 1907, stod frem til 1983, hvor den blev revet ned. På dette tidspunkt var stationen ikke længere i brug for passagertrafik, og bygningen stod ubenyttet hen.

Genåbning af Hørning Trinbræt i 2003

I 2003 blev Hørning Trinbræt genåbnet som en del af Arrivas overtagelse af togdriften på strækningen Aarhus-Silkeborg. Beslutningen om at genetablere trinbrættet skyldtes en øget efterspørgsel på offentlig transport i området, især blandt pendlere.

Denne genåbning gjorde, at Hørning igen blev en aktiv del af jernbanenettet, selvom stationen ikke blev genopført i sin oprindelige form.

Hørning Trinbræt i kulturen

Hørning Trinbræt har også haft en plads i dansk kulturhistorie. I 2007 blev billederne til coveret af tv•2-albummet For Dig Ku' Jeg Gøre Alting fotograferet på trinbrættet, hvilket viser, hvordan stedet stadig havde en særlig betydning, selvom den oprindelige station ikke længere eksisterede.

Jernbanens betydning for Hørning

Hørning Station var gennem mere end 100 år et vigtigt stop på strækningen mellem Aarhus og Skanderborg. Fra sin spæde start i 1868 som en typisk mellemstation til sin storhedstid i begyndelsen af 1900-tallet og senere nedgang i 1970'erne og 1980'erne har stationen fulgt jernbanens generelle udvikling i Danmark. Genåbningen af trinbrættet i 2003 viser, at jernbanen stadig spiller en rolle for Hørning, om end i en mere beskeden form end tidligere.


Stamdata for Hørning Station [1868-1907]

Byggeår1868
Åbnet1868.10.04
Nedlagt1907 (December)
Nedrevet1907
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseFregerslevvej, 8362 Hørning
StednavneforkortelseHx
Højdeplacering over havet52,3 meter
GPS koordinater56.082031,10.037935


Oversigt over andre stationer fra Hørning

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetHørning Trinbræt (Hx)Hørning Trinbræt – Fra Station til Nedlæggelse og Genoprette...
Stedet er fotograferetHørning Teknisk Station (Hx) [1979-2003]Hørning Teknisk StationHørning fik sin første station den 4....
Stedet er fotograferetHørning Trinbræt (Hx) [1977-1979]Hørning Trinbræt – Fra Vigtig Station til Nedlæggelse og Gen...
Stedet er fotograferetHørning Trinbræt med Sidespor (Hx) [1974-1977]Hørning Trinbræt med Sidespor – En Del af JernbanehistorienH...
Stedet er fotograferetHørning Station (Hx) [1907-1974]Hørning Stations historieHørning fik sin første station, da ...
Stedet er fotograferetHørning (Midlertidig) Station (Hx) [1906-1907]Hørning (Midlertidig) Station – En del af jernbanehistorienH...
Stedet er fotograferetHørning Station (Hx) [1868-1907]Hørning Station – En vigtig station på strækningen Aarhus-Sk...





Billede af Hørning Station [1868-1907]

Billede af Hørning Station - Stationen er nedrevet og erstattet af dette trinbræt..
Billede af Hørning Station - Stationen er nedrevet og erstattet af dette trinbræt..
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2009
Download billede

Google Street View af Hørning Station [1868-1907]

Google Street View af Hørning Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 23. oktober 2022 - LINK til kilde.


Kort over Hørning Station [1868-1907]

Historisk kort over Hørning Station [1868-1907]
Kort over Hørning Station [1868-1907] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Hørning Station [1868-1907]
Kort over Hørning Station [1868-1907] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Hørning Station [1868-1907]
Kort over Hørning Station [1868-1907] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Hørning Station [1868-1907]
Kort over Hørning Station [1868-1907] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Hørning Station [1868-1907]
Kort over Hørning Station [1868-1907] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Hørning Station [1868-1907]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0
Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9