Aarhus Hovedbanegård (Ar), en artikel om Aarhus Hovedbanegård




Aarhus Hovedbanegård – Et Historisk Trafikknudepunkt

Aarhus Hovedbanegård, eller Aarhus H,  er i dag en af Danmarks mest travle og historisk betydningsfulde jernbanestationer. Med sin strategiske placering midt i Jylland, har stationen spillet en afgørende rolle i udviklingen af jernbanenettet siden åbningen af byens første banegård i 1862. Den nuværende station, som åbnede i 1929, er den tredje i rækken og har været genstand for flere moderniseringer gennem tiden.

Den Første Aarhus Banegård fra 1862

Den første banegård i Aarhus åbnede den 2. september 1862 som endestation på Jyllands første jernbanestrækning, der forbandt Aarhus med Randers. Den oprindelige station blev opført ved Ryesgade, som dengang lå i byens udkant. Bygningen blev opført af det britiske firma "Peto, Brassey and Betts," der var ansvarlig for flere store jernbaneprojekter i Danmark. Den første Aarhus Banegård var et vigtigt trafikknudepunkt, som både rummede en restauration, tre ventesale – én for hver klasse – samt et postkontor.

Stiftstidende beskrev banegården som et arkitektonisk mesterværk, og især dens jerntag over perronen blev fremhævet. Jerntaget blev fremstillet af Søren Frich, en af Aarhus' største industrielle skikkelser, som også grundlagde Frichs fabrik. Banegården blev oprindeligt bygget midt i åbent landskab, men med tiden udviklede området sig, og en ny bydel voksede frem omkring stationen. Denne udvikling førte til anlæggelsen af M. P. Bruuns Bro, som forbandt banegården med resten af byen.

Udvikling af Infrastruktur og Byens Vækst

Med åbningen af Ryesgade i 1862 opstod der en ny forbindelse mellem banegården og byens centrum. Oprindeligt var Ryesgade blot en smal sti gennem en handelsgartners have, men med den stigende trafik til og fra banegården blev stien i 1873 udvidet til en rigtig gade. Ryesgade blev opkaldt efter general Olaf Rye, en kendt figur fra Treårskrigen 1848-1850.

Anlæggelsen af Skt. Clemens Bro i 1884 skabte en direkte forbindelse mellem banegården og Aarhus Domkirke, hvilket gjorde rejseforbindelserne endnu mere praktiske. Banegården spillede ikke kun en vigtig rolle for gods- og passagertransport, men også for byens udvikling og tilknytning til resten af Danmark.

Aarhus' Anden Banegård fra 1884

Med den stigende trafik og behovet for mere plads blev den første banegård snart utilstrækkelig. I 1883-1884 blev der derfor opført en ny og større banegård på det sted, hvor den nuværende Aarhus Hovedbanegård står i dag. Den nye banegård blev tegnet af de anerkendte arkitekter Thomas Arboe og W. A. Thulstrup. Bygningen blev opført i nyrenæssancestil og havde en langt større kapacitet end sin forgænger. Arkitektonisk var den muligvis inspireret af Bonns hovedbanegård, som netop var blevet opført i Tyskland.

Banegården blev rost for sin arkitektoniske skønhed, men selv den nye bygning skulle snart vise sig at være for lille til at kunne håndtere byens voksende jernbanetrafik. Navnlig manglen på sporplads skabte udfordringer, som først blev afhjulpet, da rangerstationen "Mølleengen" blev anlagt i 1909.

Modernisering og Aarhus' Tredje Banegård

I takt med, at jernbanetrafikken fortsat voksede, blev det klart, at selv den nye banegård fra 1884 ikke længere var tilstrækkelig. En omfattende modernisering og omlægning af banegårdsområdet blev derfor planlagt i 1920'erne. Byggeriet af den nuværende Aarhus Hovedbanegård startede i 1923, og den blev indviet den 15. juli 1929. Den nye banegård blev opført i nyklassicistisk stil og er en såkaldt sækbanegård, hvor togene kører ind og ud ad samme vej.

Projektet med den nye banegård var et af de mest ambitiøse bygningsprojekter i Aarhus' historie og omfattede også en omfattende omlægning af terrænet omkring banegården. Den nye station blev hævet med cirka 4 meter, så sporene nu ligger under bygningen, hvilket skabte en højde på 6-8 meter mellem banegården og sporene. Den store højdeforskel gør Aarhus Hovedbanegård til en af de få højtracébanegårde i Danmark.

Bruuns Bro, som forbinder banegården med det øvrige Aarhus, blev også genopbygget som en del af projektet. Banegårdspladsen blev udvidet, og nye bygninger blev opført omkring pladsen, alle i samme gule mursten for at skabe en harmonisk helhed. Den nye Aarhus Hovedbanegård fik seks perronspor, og man kunne tilgå sporene enten direkte fra Bruuns Bro eller gennem banegården.

Moderniseringer og Udvidelser i Det 21. Århundrede

Selvom Aarhus Hovedbanegård i 1929 blev betragtet som en topmoderne station, har der været behov for flere moderniseringer i løbet af det 20. og 21. århundrede. En af de største ændringer kom i 2003, da banegården blev udvidet med indkøbscentret Bruuns Galleri. Udvidelsen gjorde Aarhus Hovedbanegård til en del af et af Danmarks største indendørs arealer med cirka 140.000 kvadratmeter.

Banegården fungerer i dag som en central del af Aarhus' infrastruktur og er en af Danmarks vigtigste trafikknudepunkter. Herfra afgår både regional- og intercitytog til resten af landet, og stationen er et vigtigt bindeled mellem Jylland og Sjælland. Desuden har stationen både nationale og internationale forbindelser og er en væsentlig del af byens offentlige transportnet.

Banegårdens Arkitektoniske Betydning

Aarhus Hovedbanegård er ikke kun en vigtig transporthub, men også en arkitektonisk perle. Bygningens nyklassicistiske stil afspejler tidens smag og er et vigtigt eksempel på den arkitektur, der dominerede i 1920'erne. Bygningens monumentale udseende med de rene linjer og klassiske proportioner står i kontrast til de tidligere banegårdes mere dekorative stil, hvilket markerer en ny æra inden for dansk stationsarkitektur.

Selvom meget af den oprindelige stationsbygning blev ombygget og moderniseret, har Aarhus Hovedbanegård bevaret sin historiske charme og fortsætter med at være en central del af Aarhus' byliv.

Stavemåder for Aarhus H:

Frem til der blev indført ny retskrivningsreform i 1948v skrivemåden Aa og efter 1948 bolle-Å. Efter en Byrådsbeslutning den 27. oktober 2010 blev det vedtaget at fra den 1. januar 2011 skiftede Århus Kommune bolle-å'et ud med et dobbelt-a i sin egen stavemåde af byens navn.


Stamdata for Aarhus Hovedbanegård

Byggeår1927
Åbnet1929.07.15
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektK.T. Seest
AdresseBanegårdspladsen 1, 8000 Aarhus C
StednavneforkortelseAr
Højdeplacering over havet11,5 meter
GPS koordinater56.150310,10.204663


Oversigt over andre stationer fra Aarhus H

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetAarhus Hovedbanegård (Ar)Aarhus Hovedbanegård – Et Historisk TrafikknudepunktAarhus H...
Stedet er fotograferetAarhus Godsbanegård
Aarhus Landsudstillingen Station [1909-1909]Aarhus Landsudstilling Station blev opført til Landsudstilli...
Stedet er fotograferetAarhus Banegård (Ar) [1884-1929]Aarhus Banegård [1884-1929] – Et Jernbanehistorisk Knudepunk...
Stedet er fotograferetAarhus Banegård (Ar) [1862-1884]Aarhus Banegård [1862-1884] – En Pioner i Jysk Jernbanehisto...


Aarhus Hovedbanegård servicerede følgende jernbaner




BBR Data for Aarhus Hovedbanegård

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:10:35
BBR Højde over havet11,5 meter
BBR GPS koordinater56.15036322,10.20461997
BBR Byggeår eller konverteringsår1983
BBR Bebygget areal i alt73 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen73 m2
BBR Samlet erhvervsareal73 m2
BBR Antal etager1

Banedanmarks Data for Aarhus Hovedbanegård

Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/
Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50
Afsnits navnAarhus H
Afsnits typeStation
Afsnits forkortelseAr
Afsnits GPS koordinater56.15014805,10.20482261



Billede af Aarhus Hovedbanegård

Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2010
Download billede

Gamle film fra Aarhus Hovedbanegård

Film af prøvekørsel med Lyntoget fra Aarhus Hovedbanegård.
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1935 - LINK til kilde.


Noter til: Film af prøvekørsel med Lyntoget fra Aarhus Hovedbanegård.

1935, Aarhus Banegård, 1:04 min., Musik

Lyntoget afgår fra Aarhus Station. Der er servering i kupéerne. Selv om farten er høj, kører toget jævnt og behageligt.


Film af prøvekørsel med Lyntoget fra Aarhus Hovedbanegård.
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1935 - LINK til kilde.


Noter til: Film af prøvekørsel med Lyntoget fra Aarhus Hovedbanegård.

1935, 5 min., Musik

Det nye lyntogs prøvekørsel optaget i 1935. Toget afgår fra Aarhus Station. Der er servering i kupéerne. Selv om farten er høj, kører toget jævnt og behageligt. Fra Esbjerg går det tilbage mod Fredericia med 120 km/timen.


Billeder af Aarhus Hovedbanegård

Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Billede af Aarhus Hovedbanegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2010
Download billede

Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Billede af Aarhus Hovedbanegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2010
Download billede

Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Billede af Aarhus Hovedbanegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1970-1986 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Aarhus Hovedbanegård.

Titel: - 1970-1986 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Århus
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1970-1986
Note: Id: F00019_001.tif


Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Billede af Aarhus Hovedbanegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Aarhus Hovedbanegård.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Aarhus
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B02001_f_035.tif


Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Billede af Aarhus Hovedbanegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Aarhus Hovedbanegård.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Aarhus
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B02001_f_028.tif


Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Billede af Aarhus Hovedbanegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Aarhus Hovedbanegård.

Titel: Aarhus Oliefabrik A/S
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Aarhus, Jægergårdsgade
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1946-1969
Note: Oliefabrikken Århus
Id: sylvest_nks_04060.tif


Billede af Aarhus Hovedbanegård med central værkstedet bag ved perronhallerne.
Billede af Aarhus Hovedbanegård med central værkstedet bag ved perronhallerne. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: 1933 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Aarhus Hovedbanegård med central værkstedet bag ved perronhallerne.

Titel: Oliefabrik A/S
Person: Bygningsnavn: Oliefabrik A/S
Sted: Danmark, Jylland, Aarhus
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aero Ekspress
År: 1933
Note: Id: AE_00104_p.tif


Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Billede af Aarhus Hovedbanegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nordisk Luftfoto - Dato: 1928-1933 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Aarhus Hovedbanegård.

Titel: - 1928 - 1933 - Aarhus Banegård
Person: Bygningsnavn: Aarhus Banegård
Sted: Danmark, Jylland, Aarhus
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: 8000
By: Århus C
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Nordisk Luftfoto
År: 1928-1933
Note: Id: NL63615_001.tif


Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Billede af Aarhus Hovedbanegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nordisk Luftfoto - Dato: 1928-1933 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Aarhus Hovedbanegård.

Titel: - 1928 - 1933 - Aarhus Banegård
Person: Bygningsnavn: Aarhus Banegård
Sted: Danmark, Jylland, Aarhus
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: 8000
By: Århus
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Nordisk Luftfoto
År: 1928-1933
Note: Id: NL63615_f_001.tif


Billede af DSB MF 5051 fotograferet ud for Aarhus Hovedbanegård.
Billede af DSB MF 5051 fotograferet ud for Aarhus Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. januar 2019
Download billede

Billede af Hjørrings byvåben og navngivet "Sct. Catharina" på siden af DSB MF 5026 fotograferet ud for Aarhus Hovedbanegård.
Billede af Hjørrings byvåben og navngivet "Sct. Catharina" på siden af DSB MF 5026 fotograferet ud for Aarhus Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. januar 2019
Download billede

Billede af ARRIVA AR 1008 fotograferet ud for Aarhus Hovedbanegård.
Billede af ARRIVA AR 1008 fotograferet ud for Aarhus Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. januar 2019
Download billede

Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. januar 2019
Download billede

Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. januar 2019
Download billede

Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. januar 2019
Download billede


Tegninger af Aarhus Hovedbanegård

Tegning af Ikke realiseret projekttegning til ny hovedbygning af Aarhus Hovedbanegård. Facade mod Banegårdspladsen.
Tegning af Ikke realiseret projekttegning til ny hovedbygning af Aarhus Hovedbanegård. Facade mod Banegårdspladsen.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 13. aug. 1919 - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Ikke realiseret projekttegning til ny hovedbygning af Aarhus Hovedbanegård. Facade mod Banegårdspladsen.

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Danmark, projekt til jernbaneanlæg
Beskrivelse: Ikke realiseret projekttegning til ny hovedbygning på *Aarhus H. Facade mod Banegårdspladsen.
Motivdato: 13. aug. 1919
Fotograf/ billedkunstner: H. Wenck
Delsamling: DJM papirkopier
Scannummer: DJM02-00011624


Google Street View af Aarhus Hovedbanegård

Google Street View af Aarhus Hovedbanegård.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 31. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Aarhus Hovedbanegård

Historisk kort over Aarhus Hovedbanegård
Kort over Aarhus Hovedbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Aarhus Hovedbanegård
Kort over Aarhus Hovedbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Aarhus Hovedbanegård
Kort over Aarhus Hovedbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Aarhus Hovedbanegård
Kort over Aarhus Hovedbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Aarhus Hovedbanegård
Kort over Aarhus Hovedbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Aarhus Hovedbanegård

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Dansk jernbanehistorie 1
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dansk jernbanehistorie 1
Torben Andersen
2004
96

Lokomotivet
87-90-779-04-5
Dansk jernbanehistorie 2
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dansk jernbanehistorie 2
Torben Andersen
2005
80

Lokomotivet
87-90-779-05-3
Dansk jernbanehistorie 3
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dansk jernbanehistorie 3
Torben Andersen
2006
79

Lokomotivet
87-90-779-08-8
Dansk jernbanehistorie 4
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dansk jernbanehistorie 4
Torben Andersen
2008
40

Lokomotivet
978-87-99-25-94-1-0
Danske Jernbanefærger
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Danske Jernbanefærger
Niels Jensen
1978
96

Clausens jernbanebibliotek
87-11-03875-6
Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9
Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3
Odderbanen 1984-2009 Fra HHJ til Midtjysk Jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Odderbanen 1984-2009 Fra HHJ til Midtjysk Jernbaner
Thomas Tjørnehøj
2009
64

Holsund
9788789385341
På sporet af Djurslands jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
På sporet af Djurslands jernbaner
Kirsten M. Frandsen, Palle Schødt Rasmussen m.fl.
2005
128
Ryomgård
Djurslands Jernbanemuseum
87-986033-8-8
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7