Hedensted Trinbræt (Hed), en artikel om Hedensted Trinbræt
Hedensted Trinbræt – Fra Billetsalgssted til Moderne Station
Hedensted var en lille bebyggelse, da jernbanen kom til området i 1868. Men som mange andre stationsbyer voksede byen i takt med jernbanens udvikling. Den Østjyske Længdebane mellem Padborg og Frederikshavn blev anlagt i Hedensted-området i foråret 1866 og blev officielt indviet den 4. oktober 1868. Til trods for jernbanens betydning blev der i første omgang ikke etableret et stoppested i Hedensted. De nærmeste stationer var i Løsning og Daugård, hvilket skabte utilfredshed blandt byens beboere, der arbejdede målrettet for at få deres egen station.Fra Billetsalgssted til Holdeplads
Hedensted fik endelig sit første jernbanestop i 1875, da Hedensted Billetsalgssted blev oprettet ved vogterhus nummer 32. Her var der dog kun mulighed for personekspedition. I 1889 blev Hedensted ophøjet til holdeplads, hvilket indebar, at stationen fik fuld ekspedition, herunder mulighed for godshåndtering. Samtidig blev der opført en ny stationsbygning lidt øst for det oprindelige vogterhus. Til trods for opgraderingen tog det dog tid, før godstransporterne for alvor fik fodfæste i Hedensted. Først i 1895 blev der anlagt et offentligt læssespor, hvilket gjorde det muligt at håndtere større godstransporter til og fra byen.Dobbeltsporet jernbane og ny station
Omkring 1920 blev Den Østjyske Længdebane gjort dobbeltsporet, hvilket medførte en markant udvidelse af Hedensted Station. Dette omfattede opførelsen af en ny, større stationsbygning samt en betydelig udvidelse af stationspladsen og sporarealet.Den nye stationsbygning og de forbedrede faciliteter var et tegn på jernbanens vigtige rolle i Hedensteds udvikling. Samtidig betød ombygningen, at flere eksisterende jernbaneoverkørsler blev nedlagt. Dette medførte ændringer i vejføringen, hvilket senere blev en udfordring for byens sammenhængskraft.
Jernbanen kom til at fungere som en fysisk barriere i Hedensted, og den kan i dag opleves som en mur, der deler byen i to selvstændige dele.
Nedlæggelsen af stationen i 1974
Selvom Hedensted Station havde haft en vigtig rolle i mange år, blev den lukket den 26. maj 1974 som led i en generel nedlæggelse af mindre stationer. Efter lukningen fortsatte Hedensted dog med at fungere som en krydsningsstation, hvilket betød, at tog stadig passerede og kunne skifte spor, men uden stop for passagerer.Nedrivning af de gamle stationsbygninger
Ledvogterhus nummer 32, hvor Hedensted Billetsalgssted oprindeligt lå, fik et langt liv som tjenestebolig. Det blev dog revet ned i 1976. Den første stationsbygning, der blev opført i 1889, blev stående i flere år efter nedlæggelsen, men blev endeligt revet ned i 1986. Den sidste stationsbygning, opført i forbindelse med dobbeltsporingen i 1920, eksisterer stadig i dag, men anvendes ikke længere til jernbaneformål. I stedet fungerer den som udlejningsejendom for forskellige erhvervsformål.Hedensted Trinbræt genopstår i 2006
Efter mere end 30 år uden en passagerstation blev Hedensted igen en stationsby, da Hedensted Trinbræt åbnede den 8. januar 2006. Genåbningen var resultatet af et ønske om at forbedre transportmulighederne for pendlere i området. Efter længere tids planlægning blev stationen etableret som et trinbræt, hvilket betyder, at der ikke er stationsbygning eller bemanding, men kun en perron med adgang til togene. Den første ordinære togstandsning fandt sted søndag den 8. januar 2006 kl. 6:43, og siden da har trinbrættet været i drift og serviceret passagerer, der rejser på strækningen mellem Aarhus og Fredericia.Jernbanens betydning for Hedensted
Jernbanen har spillet en afgørende rolle i Hedensteds udvikling. Fra en lille bebyggelse i 1868 voksede byen sig større omkring stationen, og den blev et vigtigt lokalt transportknudepunkt. Selvom stationen blev lukket i 1974, viser genåbningen af Hedensted Trinbræt i 2006, at der stadig er et stort behov for kollektiv transport i området.I dag fungerer trinbrættet som en vigtig del af den østjyske togtrafik, og det fortsætter med at forbinde Hedensted med resten af Danmark.
Stamdata for Hedensted Trinbræt
Byggeår | 2006 |
Åbnet | 2006.01.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 3, 8722 Hedensted |
Stednavneforkortelse | Hed |
Højdeplacering over havet | 67,1 meter |
GPS koordinater | 55.768473,9.698695 |
Oversigt over andre stationer fra Hedensted
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Hedensted Trinbræt (Hed) | Hedensted Trinbræt – Fra Billetsalgssted til Moderne Station... | |
Hedensted Station (Hed) [1920-1974] | Jernbanens Ankomst til HedenstedDa den Østjyske Længdebane b... | |
Hedensted Holdeplads (Hed) [1889-1920] | Hedensted Holdeplads – En vigtig station på den Østjyske Læn... | |
Hedensted Billetsalgssted (Hed) [1875-1889] | Hedensted Billetsalgssteds historieHedensted var en lille be... |
Hedensted Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Fredericia-Aarhus | DSB | 108,5 | 1868.10.04 | I drift |
BBR Data for Hedensted TrinbrætBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-06-08 22:09:24 | |
BBR Højde over havet | 67,1 meter |
BBR GPS koordinater | 55.76847701,9.6986697 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 2006 |
BBR Bebygget areal i alt | 14 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 14 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 14 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Hedensted TrinbrætStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-06-07 22:29:03 | |
Afsnits navn | Hedensted |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Hed |
Afsnits GPS koordinater | 55.76767759,9.69875974 |
Billede af Hedensted Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede
Billeder af Hedensted Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede
Google Street View af Hedensted Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 28. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Hedensted Trinbræt

Kort over Hedensted Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Hedensted Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Hedensted Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Hedensted Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Hedensted Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Hedensted Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 93 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 93 64 Bane Bøger ApS 87-88632-42-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Østjyske jernbaner Niels Jensen 1978 154 København J. Fr. Clausen 87-11-03852-7 |