Hedensted Trinbræt (Hed), en artikel om Hedensted Trinbræt
Hedensted bestod kun af få huse da jernbanen kom i 1868, men Hedensted var en af de stationsbyer, som voksede med jernbanen. Den østjyske længdebane (mellem Padborg og Frederikshavn) blev i området ved Hedensted påbegyndt i foråret 1866 og blev indviet den 4. oktober 1868.
Ved jernbanens åbning blev der ikke etableret et stoppested i Hedensted og de nærmeste stationer lå i Løsning og Daugård. Dette var man ikke tilfreds med i Hedensted, og der blev arbejdet videre med at få en station til byen. Hedensted Billetsalgssted startede i 1875 fra vogterhus nummer 32 – med kun person ekspedition, men blev i 1889 opgraderet til holdeplads med fuld ekspedition og ny stationsbygning lidt øst for vogterhuset. For Hedensted Holdeplads gik det dog lidt trægt med godstransporterne, for selv om Hedensted fik stykgodsekspedition og var det først i 1895, at der anlagdes et offentligt læssespor.
Den store udvikling af Hedensted og det at jernbanen omkring 1920 blev lavet dobbeltsporet, medførte opførelsen af en ny stationsbygning og en meget betydelig udvidelse af stationspladsen og sporarealet. Ved anlæggelsen af dobbeltsporet blev de eksisterende jernbaneoverkørsler nedlagt, hvilket medførte forskellige vejomlægninger, der kan have fået en negativ indvirkning på Hedensteds udvikling og er grunden til, at jernbanen i dag opleves som en mur, der deler Hedensted i to selvstændige dele.
Hedensted nye station, var i drift frem til den blev nedlagt den 26. maj 1974, men fortsatte dog som krydsningsstation. Den 8. januar 2006 "genopstod" Hedensted som stationsby, hvor Hedensted Trinbræt åbnede og den ordinære drift startede med første togstandsning søndag den 8. januar 2006 kl. 6:43.
Ledvogterhus nummer 32 fik et langt liv som tjenestebolig, indtil den blev revet ned i 1976 og den første "rigtige" station blev nedrevet i 1986, men Hedensteds seneste station er i dag i brug som udlejningsejendom for forskellige erhvervsformål.
Ved jernbanens åbning blev der ikke etableret et stoppested i Hedensted og de nærmeste stationer lå i Løsning og Daugård. Dette var man ikke tilfreds med i Hedensted, og der blev arbejdet videre med at få en station til byen. Hedensted Billetsalgssted startede i 1875 fra vogterhus nummer 32 – med kun person ekspedition, men blev i 1889 opgraderet til holdeplads med fuld ekspedition og ny stationsbygning lidt øst for vogterhuset. For Hedensted Holdeplads gik det dog lidt trægt med godstransporterne, for selv om Hedensted fik stykgodsekspedition og var det først i 1895, at der anlagdes et offentligt læssespor.
Den store udvikling af Hedensted og det at jernbanen omkring 1920 blev lavet dobbeltsporet, medførte opførelsen af en ny stationsbygning og en meget betydelig udvidelse af stationspladsen og sporarealet. Ved anlæggelsen af dobbeltsporet blev de eksisterende jernbaneoverkørsler nedlagt, hvilket medførte forskellige vejomlægninger, der kan have fået en negativ indvirkning på Hedensteds udvikling og er grunden til, at jernbanen i dag opleves som en mur, der deler Hedensted i to selvstændige dele.
Hedensted nye station, var i drift frem til den blev nedlagt den 26. maj 1974, men fortsatte dog som krydsningsstation. Den 8. januar 2006 "genopstod" Hedensted som stationsby, hvor Hedensted Trinbræt åbnede og den ordinære drift startede med første togstandsning søndag den 8. januar 2006 kl. 6:43.
Ledvogterhus nummer 32 fik et langt liv som tjenestebolig, indtil den blev revet ned i 1976 og den første "rigtige" station blev nedrevet i 1986, men Hedensteds seneste station er i dag i brug som udlejningsejendom for forskellige erhvervsformål.
Stamdata for Hedensted Trinbræt
Byggeår | 2006 |
Åbnet | 2006.01.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 3, 8722 Hedensted |
Stednavneforkortelse | Hed |
Højdeplacering over havet | 67,1 meter |
GPS koordinater | 55.768473,9.698695 |
Oversigt over andre stationer fra Hedensted
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Hedensted Trinbræt (Hed) | Hedensted bestod kun af få huse da jernbanen kom i 1868, men... | |
Hedensted Station (Hed) [1920-1974] | Hedensted bestod kun af få huse da jernbanen kom i 1868, men... | |
Hedensted Holdeplads (Hed) [1889-1920] | Hedensted bestod kun af få huse da jernbanen kom i 1868, men... | |
Hedensted Billetsalgssted (Hed) [1875-1889] | Hedensted bestod kun af få huse da jernbanen kom i 1868, men... |
Hedensted Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Fredericia-Aarhus | DSB | 108,5 | 1868.10.04 | I drift |
BBR Data for Hedensted TrinbrætBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-06-08 22:09:24 | |
BBR Højde over havet | 67,1 meter |
BBR GPS koordinater | 55.76847701,9.6986697 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 2006 |
BBR Bebygget areal i alt | 14 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 14 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 14 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Hedensted TrinbrætStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-06-07 22:29:03 | |
Afsnits navn | Hedensted |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Hed |
Afsnits GPS koordinater | 55.76767759,9.69875974 |
Billede af Hedensted Trinbræt
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede
Billeder af Hedensted Trinbræt
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede
Google Street View af Hedensted Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 28. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Hedensted Trinbræt
Kort over Hedensted Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hedensted Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hedensted Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Hedensted Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Hedensted Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Hedensted Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Jernbanehistorisk Årbog 93 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 93 64 Bane Bøger ApS 87-88632-42-3 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Østjyske jernbaner Niels Jensen 1978 154 København J. Fr. Clausen 87-11-03852-7 |