Skalbjerg Holdeplads (Sc) [1865-1908], en artikel om Skalbjerg Holdeplads
Skalbjerg Holdeplads – fra holdeplads til station
Skalbjerg Holdeplads blev etableret i forbindelse med anlæggelsen af Den fynske hovedbane mellem Odense og Middelfart i 1865. Sammen med fire andre holdepladser – Holmstrup, Bred, Ejby og Gelsted – blev Skalbjerg en af de små stoppesteder, der var en del af jernbanens ekspansion på Fyn. Disse holdepladser var designet til at betjene lokalsamfundene med enkelte ventesalshuse med billetsalg, også kaldet "ekspeditionsbygninger".Skalbjerg lå fra begyndelsen på "fri bane", hvilket betyder, at der ikke var sidespor eller læssespor. Holdepladsens funktion var primært at betjene passagertrafikken, da der ikke var væsentlig industri eller bymæssig bebyggelse i området. Alligevel skulle Skalbjerg over tid vokse i betydning, hvilket førte til etableringen af en rigtig station i 1908/1909.
De første år: Skalbjergs betydning i jernbanenettet
Da Skalbjerg Holdeplads blev etableret, var den omgivet af et landskab præget af dødislandskaber og kuperet terræn, særligt omkring Vissenbjerg. Selvom området var landbrugsdomineret, var der også flere mindre virksomheder, såsom teglværker og mejerier.Ved anlæggelsen af jernbanen i 1865 blev der ikke umiddelbart genereret byvækst omkring holdepladsen. Landsbyens størrelse forblev stort set uændret, og der var ingen markant befolkningstilvækst som følge af jernbanens etablering. Statistikker viser, at Skalbjerg/Vissenbjerg Sogn havde 3.155 indbyggere i 1860, voksende til 3.836 i 1872, men i 1901 var tallet faldet til 3.377.
På trods af en stabil befolkning havde Skalbjerg dog et telegrafkontor, en skole, et missionshus (opført i 1897), en kro, to andelsmejerier samt syv teglværker i begyndelsen af 1900-tallet. Disse erhverv blev vigtige for områdets godstransport og skabte et stigende behov for bedre jernbanefaciliteter.
Afslag på sidespor og udviklingen af godstransport
I 1866 blev der ansøgt om etablering af et sidespor ved Skalbjerg Holdeplads, men ansøgningen blev afvist. På det tidspunkt var der ikke et tilstrækkeligt transportbehov, som kunne retfærdiggøre investeringen i et sidespor. I de følgende år steg dog mængden af gods, særligt transport af tegl, mejeriprodukter og landbrugsvarer, hvilket igen satte pres på jernbanens kapacitet.Skalbjerg lå gunstigt placeret, da området var rigt på naturressourcer og producerede tegl til bygningsindustrien samt fødevarer fra de lokale mejerier. Det stigende transportbehov gjorde, at Skalbjerg begyndte at skille sig ud fra andre mindre holdepladser.
Opførelsen af en ny station i 1908/1909
Den stigende godstrafik og en ikke ubetydelig persontrafik gjorde, at der i slutningen af 1800-tallet var behov for at opgradere Skalbjerg Holdeplads. I forbindelse med stationsmoderniseringen på Den fynske hovedbane i 1908/1909 blev det besluttet at erstatte den gamle holdeplads med en ny og større stationsbygning.Denne modernisering skete samtidig med lignende opgraderinger i Marslev, Gelsted, Bred og Nørre Aaby, som også havde behov for bedre stationer til at håndtere stigende trafik. Den nye station i Skalbjerg fik et mere tidssvarende design, med bedre faciliteter til både passagerer og gods.
Skalbjerg Stations funktion efter moderniseringen
Efter at Skalbjerg blev opgraderet fra holdeplads til station, blev transportmulighederne væsentligt forbedret. Den nye station betød:- Forbedrede faciliteter for passagerer, herunder ventesal og bedre adgang til togene
- Etablering af godsfaciliteter, som gjorde det muligt at laste og losse landbrugsvarer, mejeriprodukter og tegl mere effektivt
- Bedre forbindelser til de nærliggende områder, hvilket gjorde Skalbjerg til et mere attraktivt stop på jernbanen
Skalbjergs første station eksisterer stadig
Den oprindelige stationsbygning fra 1865 eksisterer stadig den dag i dag, men bruges nu som privat bolig. Den er et af de få tilbageværende eksempler på de tidlige holdepladser på Den fynske hovedbane, hvilket gør den til en interessant del af dansk jernbanehistorie.Skalbjerg Stations senere udvikling og nutidige status
I løbet af det 20. århundrede blev jernbanens rolle gradvist mindre vigtig for lokalområdet, da bilismen og bedre vejforbindelser overtog en stor del af den trafik, som tidligere blev håndteret af jernbanen. I nyere tid har stationer som Skalbjerg oplevet en reduktion i togdriften, men den fortsætter stadig med at betjene pendlere og lokalsamfundet.Stamdata for Skalbjerg Holdeplads [1865-1908]
Byggeår | 1865 |
Åbnet | 1865.09.08 |
Nedlagt | 1908 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Teglværksvej 1, 5492 Vissenbjerg |
Stednavneforkortelse | Sc |
Højdeplacering over havet | 54,9 meter |
GPS koordinater | 55.364539,10.144547 |
Oversigt over andre stationer fra Skalbjerg
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Skalbjerg Trinbræt (Sc) | I 1960 blev Skalbjergs anden station fra 1908/1909 nedsat ti... | |
Skalbjerg Station (Sc) [1908-1960] | Skalbjerg Station – En Historisk Station på Den Fynske Hoved... | |
Skalbjerg Holdeplads (Sc) [1865-1908] | Skalbjerg Holdeplads – fra holdeplads til stationSkalbjerg H... |
BBR Data for Skalbjerg Holdeplads [1865-1908]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-06-11 21:39:48 | |
BBR Højde over havet | 54,9 meter |
BBR GPS koordinater | 55.36454722,10.14444549 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1870 |
BBR Bebygget areal i alt | 91 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 91 m2 |
BBR Samlet boligareal | 91 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Skalbjerg Holdeplads [1865-1908]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. oktober 2023 Download billede
Billeder af Skalbjerg Holdeplads [1865-1908]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. oktober 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. oktober 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. oktober 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. oktober 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. august 2020 Download billede

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skalbjerg Holdeplads.
Titel:Skalbjerg St.
Person:Larsen, Ledvogter
Bygningsnavn:Skalbjerg St.
Sted:Danmark, Fyn, Skalbjerg
Ophav:Odense Luftfoto
År:1958
Id:OD02630_p_011.tif
Google Street View af Skalbjerg Holdeplads [1865-1908]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 24. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908]
![Historisk kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908] Historisk kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908]](./kort/2384_ZOOM.webp)
Kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908] Historisk kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908]](./kort/2384_ORTO.webp)
Kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908] Historisk kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908]](./kort/2384_1980.webp)
Kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908] Historisk kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908]](./kort/2384_1953.webp)
Kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908] Historisk kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908]](./kort/2384_1901.webp)
Kort over Skalbjerg Holdeplads [1865-1908] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)