Rifbjergvejen Trinbræt, en artikel om Rifbjergvejen Trinbræt
Rifbjergvejen Trinbræt blev anlagt i 1926 som et tarveligt trinbræt med jordperron. I 1946 fik Rifbjergvejen Trinbræt et nyt læskur, som dog blev udskiftet igen i 1951.
I 1951 blev der opført endnu en ny ventebygning udført i funkisstil og støbt i beton. Ventebygningen var meget moderne og passede nok ikke helt ind i den landlige langelandske idyl. Langelandsbanen havde i alt tre trinbrætbygningerne udført i beton, og de stod på henholdsvis Rifbjergvejen, Møllemose samt Broløkke. Rifbjergvejen og Møllemose var af en lidt kortere type end Broløkkes, hvor der var et lille "kontor" i den nordlige ende.
Rifbjergvejen Trinbræt blev nedlagt sammen med Langelandsbanen den 29. september 1962, hvor trinbrættet forsvandt sammen med sporet kort tid efter lukning af banen.
I 1951 blev der opført endnu en ny ventebygning udført i funkisstil og støbt i beton. Ventebygningen var meget moderne og passede nok ikke helt ind i den landlige langelandske idyl. Langelandsbanen havde i alt tre trinbrætbygningerne udført i beton, og de stod på henholdsvis Rifbjergvejen, Møllemose samt Broløkke. Rifbjergvejen og Møllemose var af en lidt kortere type end Broløkkes, hvor der var et lille "kontor" i den nordlige ende.
Rifbjergvejen Trinbræt blev nedlagt sammen med Langelandsbanen den 29. september 1962, hvor trinbrættet forsvandt sammen med sporet kort tid efter lukning af banen.
Stamdata for Rifbjergvejen Trinbræt
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 |
Nedlagt | 1962.09.29 |
Nedrevet | 1962 |
Højdeplacering over havet | 11,8 meter |
GPS koordinater | 54.941509,10.732146 |
Rifbjergvejen Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Langelandsbanen, Rudkøbing-Bagenkop | LB | 28,4 | 1911.10.05 | 1962.09.30 |
Billede af Rifbjergvejen Trinbræt
Fotograf: Geoplan - Dato: 1966 - LINK til kilde.
Billeder af Rifbjergvejen Trinbræt
Fotograf: Geoplan - Dato: 1966 - LINK til kilde.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. august 2009 Download billede
Google Street View af Rifbjergvejen Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 4. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Rifbjergvejen Trinbræt
Kort over Rifbjergvejen Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Rifbjergvejen Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Rifbjergvejen Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Rifbjergvejen Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Rifbjergvejen Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Rifbjergvejen Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Fynske jernbaner Niels Jensen 1976 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03736-9 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Langelandsbanen - Danmarks smukkeste jernbane Ulla Arndt Madsen, Karsten Rode 2011 239 Ulla Arndt Madsen 9788799482603 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Langelandsbanen - Historien 1911-1962 (Dansk Jernbane-Klub: 59) Finn Christensen 2016 240 Dansk Jernbane-Klub 9788787050036 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Langelandsbanen (Dansk Jernbane-Klub: 8) B. Wilcke & P. Thomassen 1965 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Langelandsbanen 1911-1962 Ib V. Andersen 1964 60 A/s ynico |