Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910], en artikel om Nørre Aaby Holdeplads
Nørre Aaby blev etableret fra banens åbning i 1865 og var af typen "stationsbygningerne på hierarkiets lavere trin - 4. klasse", som var udprægede typehuse, der blev opført over de samme tegninger. De fire stationer af 4. klasse, på Nyborg-Odense-Middelfart banen, blev anlagt ud for landsbyerne Ullerslev, Tommerup, Nørre Aaby og Aarup.
Til at forsyne lokomotiverne med vand og brændsel var der kuldepoter på endestationerne. I henhold til kontrakten skulle der være vandtårne i Nyborg, Odense og Middelfart – det vandtårn, som var planlagt for Middelfart Station, blev i stedet bygget i Strib – og derudover på én landstation øst, og to vest for Odense. Valget faldt på Ullerslev, Tommerup og Nørre Aaby.
På købstadsstationerne lå varehuset på samme side af sporet som stationsbygningen og havde egen indgang direkte fra vejen. På 4. klasses-stationerne skulle man derimod ind på stationsområdet for at nå varehuset, som lå over for stationsbygningen på den anden side af sporet, med undtagelse af Tommerup, hvor det lå på samme side.
At varehusene af 4. stationsklasse ikke var indrettet på samme praktiske måde som de større skyldtes en forventning om, at godsmængden på landstationerne ville være meget mindre end købstadsstationerne. Det var lidt af et fejlskøn. Godt nok var godsmængden mindre, men faktisk indgik der til Aarup og Tommerup henholdsvis 25.000 og 18.000 tons "almindelig" Fragtgods i driftsåret 1866-1867.
Der var et løbende behov for at udvide af stationerne og Nørre Aabys fik tilbygget sidefløje i to etager, som til gengæld var smalle og halvt så brede som resten af bygningen.
Engang før 1880 nedlagdes Nørre Aabys vandtårnfunktion, og vandbeholderen overførtes til Aarup Station.
Den fynske hovedbane fik i 1908/09 nye stationer: Bred Station (1908, nedrevet 1978), Nørre Aaby Station (1910, fredet), Gelsted Station, Skalbjerg Station og Marslev Station. Disse stationer var tegnet af arkitekt Heinrich Wenck. I Nørre Aaby blev den gamle Nørre Aaby Station omdannet til posthus og den nye station blev placeret 200 meter vest for.
Til at forsyne lokomotiverne med vand og brændsel var der kuldepoter på endestationerne. I henhold til kontrakten skulle der være vandtårne i Nyborg, Odense og Middelfart – det vandtårn, som var planlagt for Middelfart Station, blev i stedet bygget i Strib – og derudover på én landstation øst, og to vest for Odense. Valget faldt på Ullerslev, Tommerup og Nørre Aaby.
På købstadsstationerne lå varehuset på samme side af sporet som stationsbygningen og havde egen indgang direkte fra vejen. På 4. klasses-stationerne skulle man derimod ind på stationsområdet for at nå varehuset, som lå over for stationsbygningen på den anden side af sporet, med undtagelse af Tommerup, hvor det lå på samme side.
At varehusene af 4. stationsklasse ikke var indrettet på samme praktiske måde som de større skyldtes en forventning om, at godsmængden på landstationerne ville være meget mindre end købstadsstationerne. Det var lidt af et fejlskøn. Godt nok var godsmængden mindre, men faktisk indgik der til Aarup og Tommerup henholdsvis 25.000 og 18.000 tons "almindelig" Fragtgods i driftsåret 1866-1867.
Der var et løbende behov for at udvide af stationerne og Nørre Aabys fik tilbygget sidefløje i to etager, som til gengæld var smalle og halvt så brede som resten af bygningen.
Engang før 1880 nedlagdes Nørre Aabys vandtårnfunktion, og vandbeholderen overførtes til Aarup Station.
Den fynske hovedbane fik i 1908/09 nye stationer: Bred Station (1908, nedrevet 1978), Nørre Aaby Station (1910, fredet), Gelsted Station, Skalbjerg Station og Marslev Station. Disse stationer var tegnet af arkitekt Heinrich Wenck. I Nørre Aaby blev den gamle Nørre Aaby Station omdannet til posthus og den nye station blev placeret 200 meter vest for.
Stamdata for Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]
Byggeår | 1865 |
Åbnet | 1865.09.07 |
Nedlagt | 1910 |
Nedrevet | ca. 1970 |
Højdeplacering over havet | 23,6 meter |
GPS koordinater | 55.459540,9.872023 |
Oversigt over andre stationer fra Nørre Aaby
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Nørre Aaby Station (Na) | Nørre Aaby blev etableret fra banens åbning i 1865 og var af... | |
Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910] | Nørre Aaby blev etableret fra banens åbning i 1865 og var af... |
Billede af Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nørre Aaby Holdeplads.
Titel:Nørre Aaby Hotel - 1960 -
Sted:Danmark, Fyn, Nørre Åby
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1960
Id:B09134_019.tif
Billeder af Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. august 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. august 2020 Download billede
Google Street View af Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 3. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]
Kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |