Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910], en artikel om Nørre Aaby Holdeplads




Etableringen af Nørre Aaby Station i 1865

Nørre Aaby blev etableret som en station ved åbningen af jernbanestrækningen mellem Nyborg, Odense og Middelfart i 1865. Stationen var af den såkaldte "4. klasse", hvilket var den laveste stationskategori i hierarkiet og var kendetegnet ved standardiserede typebygninger, der blev opført efter de samme tegninger.

På den fynske hovedbane blev der anlagt fire sådanne 4. klasses-stationer i forbindelse med jernbanens åbning – beliggende i Ullerslev, Tommerup, Nørre Aaby og Aarup. Disse stationer var mindre i størrelse end købstadsstationerne, men havde stadig en central rolle i det lokale transportnet.

Vandforsyning og Infrastruktur

For at sikre driften af damplokomotiverne blev der etableret kuldepoter på endestationerne, mens vandtårne blev opført i Nyborg, Odense og Middelfart. Det planlagte vandtårn i Middelfart blev dog i stedet placeret i Strib, hvilket var et vigtigt stop for færgeoverfarten mellem Fyn og Jylland.

Derudover skulle tre landstationer have vandtårne – én øst for Odense og to vest for. Valget faldt på Ullerslev, Tommerup og Nørre Aaby, hvilket betød, at Nørre Aaby spillede en rolle i forsyningen af lokomotiver på strækningen.

Varehuse og Godstransport

På de større købstadsstationer blev varehuset placeret på samme side af sporet som stationsbygningen, hvilket gjorde det nemt tilgængeligt fra vejen. På 4. klasses-stationerne var varehusene derimod placeret på den modsatte side af sporet, hvilket betød, at man skulle ind på stationsområdet for at få adgang til dem. En undtagelse var Tommerup, hvor varehuset lå på samme side som stationen.

Denne placering af varehusene var baseret på en forventning om, at godsmængden på landstationerne ville være væsentligt lavere end på de større bystationer. Dette viste sig dog at være en fejlvurdering. I driftsåret 1866-67 blev der for eksempel registreret 25.000 tons almindeligt fragtgods til Aarup og 18.000 tons til Tommerup, hvilket var langt mere, end man oprindeligt havde antaget.

Udvidelse af Nørre Aaby Station

I takt med den stigende trafik var der løbende behov for at udvide stationerne langs banen. Nørre Aaby fik tilføjet sidefløje i to etager, dog i en smal udgave, hvor bredden kun var halvdelen af den oprindelige bygning.

En gang før 1880 blev Nørre Aabys vandtårnfunktion nedlagt, og vandbeholderen blev overført til Aarup Station. Dette skyldtes en ændring i behovene for vandforsyning langs banen og en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne.

Den Nye Station i 1910

I årene 1908-1909 blev der opført en række nye stationer på den fynske hovedbane, herunder Bred Station (nedrevet i 1978), Gelsted Station, Skalbjerg Station, Marslev Station og en ny station i Nørre Aaby. Disse stationer blev tegnet af arkitekten Heinrich Wenck, der var kendt for sine funktionelle og æstetisk gennemarbejdede jernbanebygninger.

Den gamle station i Nørre Aaby blev i den forbindelse omdannet til posthus, mens den nye station blev placeret cirka 200 meter vest for den oprindelige bygning.

Denne flytning markerede en ny æra for Nørre Aaby, der forblev en vigtig station på Fyns hovedbane.


Stamdata for Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]

Byggeår1865
Åbnet1865.09.07
Nedlagt1910
Nedrevetca. 1970
Højdeplacering over havet23,6 meter
GPS koordinater55.459540,9.872023


Oversigt over andre stationer fra Nørre Aaby

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetNørre Aaby Station (Na)Nørre Aaby Station og Dens Etablering i 1865Nørre Aaby Stati...
Stedet er fotograferetNørre Aaby Holdeplads [1865-1910]Etableringen af Nørre Aaby Station i 1865Nørre Aaby blev eta...





Billede af Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]

Billede af Nørre Aaby Holdeplads.
Billede af Nørre Aaby Holdeplads.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Nørre Aaby Holdeplads.

Titel:Nørre Aaby Hotel - 1960 -
Sted:Danmark, Fyn, Nørre Åby
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1960

Id:B09134_019.tif


Billeder af Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]

Billede af Nørre Aaby Holdeplads - Holdepladsen er nedrevet, men Nørre Aaby Holdeplads har ligget her.
Billede af Nørre Aaby Holdeplads - Holdepladsen er nedrevet, men Nørre Aaby Holdeplads har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. august 2020
Download billede

Billede af Nørre Aaby Holdeplads - Holdepladsen er nedrevet, men Nørre Aaby Holdeplads har ligget her.
Billede af Nørre Aaby Holdeplads - Holdepladsen er nedrevet, men Nørre Aaby Holdeplads har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. august 2020
Download billede

Google Street View af Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]

Google Street View af Nørre Aaby Holdeplads.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 3. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]

Historisk kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]
Kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]
Kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]
Kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]
Kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]
Kort over Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Nørre Aaby Holdeplads [1865-1910]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0