Nykøbing Mors Station, en artikel om Nykøbing Mors Station
Nykøbing Mors Stations historie
Nykøbing Mors har altid haft en tæt forbindelse til færgetrafikken over Sallingsund, som i mange år var den eneste transportmulighed mellem Mors og fastlandet. Den 20. november 1873 overtog Nykøbing Mors Kommune den ældgamle færgefart over Sallingsund, efter at staten havde anlagt en ny færgehavn ved Glyngøre. Dette lagde grundlaget for den senere jernbaneforbindelse til øen, som blev etableret i slutningen af 1800-tallet.Sallingbanens åbning og jernbanefærgeruten
Den 15. maj 1884 åbnede Sallingbanen mellem Skive og Glyngøre, hvilket skabte en direkte jernbaneforbindelse til færgehavnen. Den 1. april 1885 overtog Statsbanerne driften af færgeruten over Sallingsund og begyndte at planlægge en udvidelse til en egentlig jernbanefærgerute. Den blev indviet den 1. oktober 1889, samtidig med at Nykøbing Mors Station blev taget i brug. Med jernbanefærgen blev det muligt at transportere både gods og passagerer direkte fra Sallingbanen til Mors, hvilket forbedrede infrastrukturen og handelsmulighederne på øen betydeligt.Planerne om en jernbane på Mors
Som en del af de oprindelige jernbaneplaner for Mors blev der opført en stor, to-etagers stationsbygning omkring 300 meter fra færgelejet. Bygningen var tænkt som hovedstationen for en fremtidig jernbaneforbindelse på øen. Imidlertid blev planerne aldrig realiseret, og stationsbygningen kom aldrig i brug som egentlig station. I stedet blev den anvendt som funktionærboliger for jernbanepersonale.Da der ikke blev anlagt en jernbane på Mors, opførtes i stedet en lang, lav ekspeditionsbygning tæt ved færgelejet, som stadig eksisterer i dag. Denne bygning blev det faktiske knudepunkt for jernbanetrafikken til og fra Mors.
Trafik og betydning for jernbanenettet
Ekspeditionsbygningen på havnen spillede en væsentlig rolle i jernbanetrafikken. Ved udgangen af 1890'erne var Nykøbing Mors Station nummer 48 ud af 345 statsbane-ekspeditionssteder målt på omsætning. På Sallingbanen blev den kun overgået af Skive Station i økonomisk betydning. Dette vidner om, hvor central stationen var for både gods- og passagertransport i regionen.Havnebanens etablering og godsekspedition
I 1913 blev der anlagt en beskeden havnebane, der forbedrede adgangen til havnen og gjorde det lettere at håndtere gods. I perioden fra 1921 til 1948 havde Nykøbing Mors Station en selvstændig godsekspedition, der blev placeret i et pakhus på havnen. Denne godsekspedition gjorde det muligt for virksomheder og landbrug at transportere varer til og fra øen via jernbanefærgen.Vilsundbanens fejlslagne projekt
En af de store planer for Mors var anlæggelsen af en jernbaneforbindelse mellem Nykøbing Mors og Vilsund, som skulle skabe en forbindelse videre mod Thy og Nordvestjylland. Byggeriet af Vilsundbanen blev påbegyndt i 1922, men blev indstillet i 1926 efter kun cirka fire kilometer tracé og nogle broarbejder var blevet færdiggjort. Projektet blev aldrig genoptaget, og Mors forblev uden sin egen jernbaneforbindelse.Stationens bygninger og senere anvendelse
Ekspeditionsbygningen på Jernbanevej 3 ved havnen findes stadig og huser i dag en restaurant. De øvrige bygninger på stationsområdet blev dog gradvist revet ned. Arealet, hvor stationen lå, er i dag blevet anvendt til vejnet, rådhus og plejehjem.Den oprindelige to-etagers stationsbygning blev nedrevet i 1980'erne, formentlig i midten af årtiet, da den ikke længere tjente et formål. I dag er der kun få fysiske spor tilbage af stationens storhedstid, men den har stadig en vigtig plads i Nykøbing Mors' jernbanehistorie.
Ændring af stationens navn
Før den 15. maj 1931 blev stationens navn stavet "Nykjøbing Mors Station" i overensstemmelse med den gamle danske retskrivning. Efter denne dato blev stavemåden moderniseret til "Nykøbing Mors Station", hvilket var en del af en bredere reform af stednavne i Danmark.Stamdata for Nykøbing Mors Station
Andre navne og stavemåder | Før 15.05.1931 Nykjøbing Mors, før 07.01.1928 Nykjøbing paa Mors i ekspeditionsforhold, før __.__.18__ Nykjøbing Morsø. |
Byggeår | 1889 |
Åbnet | 1889.10.01 |
Nedlagt | 1977.10.01 |
Nedrevet | ca. 1985 |
Højdeplacering over havet | 4,1 meter |
GPS koordinater | 56.793238,8.857270 |
Oversigt over andre stationer fra Nykøbing Mors
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Nykøbing Mors Station | Nykøbing Mors Stations historieNykøbing Mors har altid haft ... | |
Nykøbing Mors Havnestation (Ny) | Nykøbing Mors Havnestation – En Central Jernbaneforbindelse ... |
Billede af Nykøbing Mors Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nykøbing Mors Station.
Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Mors, Nykøbing Mors
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B-dia_02257_005.tif
Billeder af Nykøbing Mors Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nykøbing Mors Station.
Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Mors, Nykøbing Mors
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B-dia_02257_005.tif
Tegninger af Nykøbing Mors Station

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: Ukendt - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Nykøbing Mors Stations Brovægthus.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner i Jylland og Fyn (JFJ)
Jernbanested: Nykøbing Mors
Navneændringer: Før 15.05.1931 Nykjøbing Mors, før 07.01.1928 Nykjøbing paa Mors i ekspeditionsforhold, før __.__.18__ Nykjøbing Morsø.
På strækningen: Glyngøre - Nykøbing Mors (skib/jernbanefærge)
Beskrivelse: Brovægthus.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Anslået motivdato: u.a.
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Nykobing-M-vaegt-mv-scan22498

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1887 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Nykøbing Mors Station.
Transportselskab/ operatør: Danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Nykøbing Mors
Navneændringer: Før 15.05.1931 Nykjøbing Mors, før 07.01.1928 Nykjøbing paa Mors i ekspeditionsforhold, før __.__.18__ Nykjøbing Morsø.
På strækningen: Glyngøre - Nykøbing Mors (skib/jernbanefærge)
Beskrivelse: Funktionærbolig.
Infrastrukturejer: Danske Statsbaner
Motivdato: 1887
Anslået motivdato: ca. 1887
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Nykobing-M-funktionarbolig-scan22497

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1887 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Nykøbing Mors Stations Udhus til funtionærbolig.
Transportselskab/ operatør: Danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Nykøbing Mors
Navneændringer: Før 15.05.1931 Nykjøbing Mors, før 07.01.1928 Nykjøbing paa Mors i ekspeditionsforhold, før __.__.18__ Nykjøbing Morsø.
På strækningen: Glyngøre - Nykøbing Mors (skib/jernbanefærge)
Beskrivelse: Udhus til funtionærbolig.
Infrastrukturejer: Danske Statsbaner
Motivdato: 1887
Anslået motivdato: ca. 1887
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Nykobing-M-udhus-scan22506

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1884 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Nykøbing Mors Stations remise.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner i Jylland og Fyn (JFJ)
Jernbanested: Nykøbing Mors
Navneændringer: Før 15.05.1931 Nykjøbing Mors, før 07.01.1928 Nykjøbing paa Mors i ekspeditionsforhold, før __.__.18__ Nykjøbing Morsø.
På strækningen: Glyngøre - Nykøbing Mors (skib/jernbanefærge)
Beskrivelse: Lokomotivremise.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 1884
Anslået motivdato: ca. 1884
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Nykobing-M-remise-scan22499

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1884 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Nykøbing Mors Stations Vareskur.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner i Jylland og Fyn (JFJ)
Jernbanested: Nykøbing Mors
Navneændringer: Før 15.05.1931 Nykjøbing Mors, før 07.01.1928 Nykjøbing paa Mors i ekspeditionsforhold, før __.__.18__ Nykjøbing Morsø.
På strækningen: Glyngøre - Nykøbing Mors (skib/jernbanefærge)
Beskrivelse: Vareskur.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 1884
Anslået motivdato: ca. 1884
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Nykobing-M-varehus-scan22479
Sporplan fra Nykøbing Mors Station

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1899 - LINK til kilde.
Noter til: Sporplan af Nykøbing Mors Station.
Transportselskab/ operatør: Statsbanedriften (DSB)
Jernbanested: Nykøbing Mors
Navneændringer: Før 15.05.1931 Nykjøbing Mors, før 07.01.1928 Nykjøbing paa Mors i ekspeditionsforhold, før __.__.18__ Nykjøbing Morsø.
På strækningen: Glyngøre - Nykøbing Mors (skib/jernbanefærge)
Beskrivelse: Plan over stationen.
Infrastrukturejer: Statsbanedriften
Motivdato: 1899
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Nykobing-M-plan-scan22495
Google Street View af Nykøbing Mors Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 3. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Nykøbing Mors Station

Kort over Nykøbing Mors Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Nykøbing Mors Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Nykøbing Mors Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Nykøbing Mors Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Nykøbing Mors Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Nykøbing Mors Station
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |