Padborg Station [1900-1927], en artikel om Padborg Station




Padborg Station – En Central Grænsestation

I 1866 fik Padborg et beskedent billetsalgssted med ekspedition fra ledvogterhus nummer 110. Kort tid efter åbningen af Padborg Billetsalgssted blev det udvidet med et offentligt sidespor. Padborg Billetsalgssted var ved anlæggelsen placeret et meget øde sted med et yderst beskedent opland.

Udviklingen af Padborg Station

Frem til åbningen af Tørsbøl-Padborg Banen den 15. juli 1901, hvor Padborg Billetsalgssted blev en forgreningsstation, steg trafikken kun langsomt. Med tilkomsten af Tørsbøl-Padborg Banen fik Padborg en ny station af preussisk standardtype, som blev åbnet året før banens officielle indvielse.

Padborg som Grænsestation

Ved Genforeningen den 15. juni 1920 blev Padborg en grænsestation, hvilket medførte store pladsproblemer. Kort efter begyndte et omfattende anlægsarbejde, hvor der blev bygget to nye store stationsbygninger samt et omfattende sporanlæg for at imødekomme den stigende trafik.

Stationsbygninger og Infrastruktur

Den nuværende stationsbygning i Padborg, som er placeret mellem sporene, blev bygget først og stod klar i 1921. Denne bygning var tiltænkt betjening af Flensborg-Vamdrup strækningen. Den anden stationsbygning, der stod klar i 1925, var beregnet til betjening af Tørsbøl-Padborg Banen. Hele anlægsarbejdet blev dog først fuldt afsluttet i 1927-1928.

I 1928 blev den gamle stationsbygning revet ned, men tjenesteboligen syd for, som var bygget næsten som en kopi af den oprindelige station, eksisterer stadig.

Padborg i Tysk Tid

I den tyske periode bar Padborg navnet Pattburg. Stationens rolle som grænsestation mellem Danmark og Tyskland gjorde den til en vigtig del af den jernbanemæssige infrastruktur i regionen.


Stamdata for Padborg Station [1900-1927]

Andre navne og stavemåderPattburg
Byggeår1900
Åbnet1900
Nedlagt1927
NedrevetNedrevet
ArkitektR. Caesar og E. Moeller
Højdeplacering over havet47,8 meter
GPS koordinater54.818176,9.361717


Oversigt over andre stationer fra Padborg

FotoStationens navnBeskrivelse
Padborg KombiterminalPadborg Kombiterminal blev etableret af DSB i 1987. Efter at...
Padborg Tørsbølbanen StationPadborg Tørsbølbanen Station – En Historisk GrænsestationI 1...
Stedet er fotograferetPadborg Station (Pa)Padborg Station – Fra Billetsalgssted til GrænsestationI 186...
Stedet er fotograferetPadborg Station [1900-1927]Padborg Station – En Central GrænsestationI 1866 fik Padborg...
Padborg Station [1864-1900]Padborg Station og dens historiske udviklingPadborg fik sin ...





Billede af Padborg Station [1900-1927]

Billede af civile, toldere, politi, gendarmer og en enkelt tysk tjenestemand på perronen under det nye danske stationsnavneskilt efter den danske overtagelse af Padborg Station natten mellem den 16. og 17. jun. 1920.
Billede af civile, toldere, politi, gendarmer og en enkelt tysk tjenestemand på perronen under det nye danske stationsnavneskilt efter den danske overtagelse af Padborg Station natten mellem den 16. og 17. jun. 1920.
Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: den 17. juni 1920 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af civile, toldere, politi, gendarmer og en enkelt tysk tjenestemand på perronen under det nye danske stationsnavneskilt efter den danske overtagelse af Padborg Station natten mellem den 16. og 17. jun. 1920.

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Padborg
Navneændringer: Før 22.12.1923 Paddeborg, før 17.06.1920 Pattburg.
På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro
Beskrivelse: Genforeningen.
Civile, toldere, politi, gendarmer og en enkelt tysk tjenestemand på perronen under det nye danske stationsnavneskilt efter den danske overtagelse af stationen natten mellem den 16. og 17. jun. 1920.
Personerne, fra venstre: uidentificeret; uidentificeret; uidentificeret; dansk toldassistent Harald Frandsen; dansk toldassistent Willy L. Andersen; dansk stationsforstander Rudolf G.E. Bandholtz (RGE); ?. Rasmussen (senere stationsforstander i *Lem); dansk trafikkontrollør ?. Larsen; uidentificeret tysk stationsforstander; dansk trafikassistent Jens Chr. V. Berg; dansk trafikassistent Karl A. Hansen; dansk toldassistent K.J.E. Hansen; dansk fungerende toldkontrollør Peter Ingeman; dansk gendarm sergent Andreas Jensen; uidentificeret dansk politibetjent; uidentificeret dansk politibetjent; uidentificeret dansk politibetjent; dansk toldbetjent Anton Petersen; dansk gendarm sergent Søren Sørensen samt uidentificeret dansk portør. De to børn er uidentificerede.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 17. jun. 1920
Anslået motivdato: formentlig 17. jun. 1920
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00005524


Tegninger af Padborg Station [1900-1927]

Tegning af Tjenestebolig for en banemester og en sporskifter ved Padborg Station.
Tegning af Tjenestebolig for en banemester og en sporskifter ved Padborg Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1900 (juli) - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Tjenestebolig for en banemester og en sporskifter ved Padborg Station.

Transportselskab/ operatør: Königliche Eisenbahn-Direktion zu Altona (KPEV) (KPEV fra 01.03.1885)
Jernbanested: Padborg - Sønderborg
Beskrivelse: Tjenestebolig for en banemester og en sporskifter: Sønderborg og Padborg.
Infrastrukturejer: Königlich Preußische und Großherzoglich Hessische Staatseisenbahn
Motivdato: 7/1900
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: R. Caesar og E. Moeller
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Sonderborg-2-scan27294


Tegning af Padborg Station.
Tegning af Padborg Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1900 (februar) - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Padborg Station.

Transportselskab/ operatør: Königliche Eisenbahn-Direktion zu Altona (KPEV) (KPEV fra 01.03.1885)
Jernbanested: Padborg - Sønderborg
Beskrivelse: Stationsbygning: *Bjerndrup og *Lundtoft (Tinglev - Tørsbøl) samt *Padborg og *Smedeby (Padborg - Sønderborg).
Infrastrukturejer: Königlich Preußische und Großherzoglich Hessische Staatseisenbahn
Motivdato: 2/1900
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: R. Caesar og E. Moeller
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Bierndrup-Pattburg-Nordersmiedeby-scan558


Tegning af Padborg Station.
Tegning af Padborg Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1900 (februar) - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Padborg Station.

Transportselskab/ operatør: Königliche Eisenbahn-Direktion zu Altona (KPEV) (KPEV fra 01.03.1885)
Jernbanested: Padborg - Sønderborg
Beskrivelse: Stationsbygning: *Bjerndrup og *Lundtoft (Tinglev - Tørsbøl) samt *Padborg og *Smedeby (Padborg - Sønderborg).
Infrastrukturejer: Königlich Preußische und Großherzoglich Hessische Staatseisenbahn
Motivdato: 2/1900
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: R. Caesar og E. Moeller
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Behrendorf-Lundtoft-Pattburg-Norderschmeidebye-scan559


Tegning af Padborg Stations retirade.
Tegning af Padborg Stations retirade.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1900 - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Padborg Stations retirade.

Transportselskab/ operatør: Königliche Eisenbahn-Direktion zu Altona (KPEV) (KPEV fra 01.03.1885)
Jernbanested: Danmark
Beskrivelse: Udhus, retiradebygning: *Padborg, *Smedeby (Padborg - Sønderborg) samt *Bjerndrup og *Lundtoft (Tinglev - Tørsbøl).
Infrastrukturejer: Königlich Preußische und Großherzoglich Hessische Staatseisenbahn
Motivdato: 1900
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: R. Caesar og E. Moeller
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-udhus-Bjerndrup-Pattburg-Nordersmdeby-scan561


Google Street View af Padborg Station [1900-1927]

Google Street View af Padborg Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 3. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Padborg Station [1900-1927]

Historisk kort over Padborg Station [1900-1927]
Kort over Padborg Station [1900-1927] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Padborg Station [1900-1927]
Kort over Padborg Station [1900-1927] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Padborg Station [1900-1927]
Kort over Padborg Station [1900-1927] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Padborg Station [1900-1927]
Kort over Padborg Station [1900-1927] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Padborg Station [1900-1927]
Kort over Padborg Station [1900-1927] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Historisk kort over Padborg Station [1900-1927]
Kort over Padborg Station [1900-1927] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)


Litteratur for: Padborg Station [1900-1927]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0