Padborg Station [1864-1900], en artikel om Padborg Station




Padborg Station og dens historiske udvikling

Padborg fik sin første jernbaneforbindelse i 1866, hvor et simpelt billetsalgssted blev oprettet. Dette billetsalgssted blev administreret fra ledvogterhus nummer 110 og var placeret i et meget øde område med et begrænset opland. Kort tid efter åbningen blev billetsalgsstedet udvidet med et offentligt sidespor, hvilket muliggjorde en vis mængde godstransport.

Trafikvæksten og forgreningsstationen

Frem til åbningen af Tørsbøl-Padborg banen den 15. juli 1901 steg trafikken i Padborg kun langsomt. Den nye jernbanestrækning betød dog, at Padborg Billetsalgssted blev opgraderet til en forgreningsstation, hvilket øgede stationens betydning betydeligt. I forbindelse med den nye bane blev der opført en ny stationsbygning, som fulgte en preussisk standardtype. Denne bygning blev taget i brug allerede året før banens officielle åbning.

Padborgs transformation til grænsestation

Ved Genforeningen den 15. juni 1920 blev Padborg udpeget som en grænsestation. Denne nye funktion medførte store udfordringer, da de eksisterende faciliteter hurtigt viste sig at være utilstrækkelige. Som reaktion på dette blev der påbegyndt et omfattende anlægsarbejde, hvor to store stationsbygninger og et omfattende sporanlæg blev opført for at imødekomme de stigende transportbehov.

Opførelsen af nye stationsbygninger

Den nuværende stationsbygning i Padborg blev opført mellem sporene og stod færdig i 1921. Denne bygning var beregnet til at betjene trafikken på Flensborg-Vamdrup strækningen. I 1925 blev endnu en stationsbygning opført, denne gang med henblik på at betjene Tørsbøl-Padborg banen. De omfattende anlægsarbejder i Padborg blev dog først fuldt afsluttet i 1927/1928.

Nedrivning og bevarede bygninger

I 1928 blev den oprindelige stationsbygning revet ned, da de nye bygninger kunne imødekomme de trafikale behov. Dog blev tjenesteboligen syd for stationen, som var bygget i samme stil som den oprindelige stationsbygning, bevaret og eksisterer stadig den dag i dag.

Padborgs betydning som jernbaneknudepunkt

Med sin placering tæt på grænsen spillede Padborg en væsentlig rolle som knudepunkt for jernbanetrafikken mellem Danmark og Tyskland. Stationen har gennem årene udviklet sig til en af Danmarks vigtigste grænsestationer, og dens historie afspejler den politiske og infrastrukturelle udvikling i området.

Navneændring og tyske relationer

I den periode, hvor Padborg var under tysk administration, hed stationen "Pattburg." Dette navn blev dog ændret tilbage til Padborg efter Genforeningen i 1920.


Stamdata for Padborg Station [1864-1900]

Andre navne og stavemåderPattburg
Byggeår1864
Åbnet1864.10.01
Nedlagt1900
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet48,1 meter
GPS koordinater54.818680,9.361384


Oversigt over andre stationer fra Padborg

FotoStationens navnBeskrivelse
Padborg KombiterminalPadborg Kombiterminal blev etableret af DSB i 1987. Efter at...
Padborg Tørsbølbanen StationPadborg Tørsbølbanen Station – En Historisk GrænsestationI 1...
Stedet er fotograferetPadborg Station (Pa)Padborg Station – Fra Billetsalgssted til GrænsestationI 186...
Stedet er fotograferetPadborg Station [1900-1927]Padborg Station – En Central GrænsestationI 1866 fik Padborg...
Padborg Station [1864-1900]Padborg Station og dens historiske udviklingPadborg fik sin ...





Tegninger af Padborg Station [1864-1900]

Tegning af Padborg Station.
Tegning af Padborg Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1865 - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Padborg Station.

Transportselskab/ operatør: Schleswigsche Eisenbahn (SE)
Jernbanested: Flensburg Weiche - landegrænsen - Padborg - Rødekro
På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro
Beskrivelse: Stationsbygning: *Padborg og *Fårhus.
Infrastrukturejer: Schleswigsche Eisenbahn
Motivdato: 1865
Anslået motivdato: ca. 1865
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Schafhaus-stn-3-klasse-scan599


Tegning af Padborg Station.
Tegning af Padborg Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1865 - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Padborg Station.

Transportselskab/ operatør: Schleswigsche Eisenbahn (SE)
Jernbanested: Flensburg Weiche - landegrænsen - Padborg - Rødekro
På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro
Beskrivelse: Stationsbygning: *Padborg og *Fårhus.
Infrastrukturejer: Schleswigsche Eisenbahn
Motivdato: 1865
Anslået motivdato: ca. 1865
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Schafhaus-Pattburg-scan598


Google Street View af Padborg Station [1864-1900]

Google Street View af Padborg Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 3. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Padborg Station [1864-1900]

Historisk kort over Padborg Station [1864-1900]
Kort over Padborg Station [1864-1900] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Padborg Station [1864-1900]
Kort over Padborg Station [1864-1900] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Padborg Station [1864-1900]
Kort over Padborg Station [1864-1900] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Padborg Station [1864-1900]
Kort over Padborg Station [1864-1900] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Padborg Station [1864-1900]
Kort over Padborg Station [1864-1900] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Historisk kort over Padborg Station [1864-1900]
Kort over Padborg Station [1864-1900] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)


Litteratur for: Padborg Station [1864-1900]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0