Vordingborg Station (Vo) [1870-1937], en artikel om Vordingborg Station
Vordingborg Station – en vigtig del af Sydsjællands jernbanehistorie
Vordingborg Station har gennem mere end 150 år spillet en afgørende rolle i udviklingen af jernbanetrafikken på Sydsjælland. Stationen har været et vigtigt knudepunkt for både lokal, regional og international transport, og dens placering har været med til at styrke byens økonomiske udvikling.Den første Vordingborg Station (1870-1937)
Den oprindelige Vordingborg Station blev opført i forbindelse med etableringen af jernbanen mellem Roskilde og Masnedsund, der blev indviet den 4. oktober 1870. Arkitekten bag stationen var Charles Julius Sophus Abrahams, som stod bag en række stationsbygninger i denne periode.Stationen blev hurtigt en vigtig transportknudepunkt for både passagerer og gods, og dens placering var afgørende for byens vækst. Jernbanens ankomst til Vordingborg betød en styrkelse af handel og turisme, og byen blev en central forbindelse til det sydlige Danmark.
Flytningen af stationen i 1937
I 1937 blev Storstrømsbroen opført, hvilket skabte en direkte forbindelse mellem Sjælland, Falster og Lolland. Som en del af denne udvikling blev det besluttet at flytte Vordingborg Station til en ny placering, der bedre kunne håndtere den voksende trafik.Den nye stationsbygning blev tegnet af K.T. Seest, en af tidens mest betydningsfulde jernbanearkitekter. Den nye station stod klar til brug den 26. september 1937 og markerede en ny æra for jernbanedriften i Vordingborg. Med en mere moderne station og forbedrede forbindelser blev stationen en endnu vigtigere del af det danske jernbanenet.
Forbindelsen til Kalvehavebanen (1948)
En vigtig milepæl i Vordingborg Stations historie var oprettelsen af en ny forbindelsesstrækning til Kalvehavebanen i 1948. Dette gav passagererne mulighed for direkte omstigning mellem Sydbanen og Kalvehavebanen, hvilket skabte en bedre forbindelse til Stege og Møn.Dog blev billetter til Kalvehavebanen ikke solgt af DSB, og der blev heller ikke ekspederet gods via stationen. Dette skyldtes økonomiske hensyn, da privatbanerne skulle betale tilslutningsvederlag til statsbanerne.
Vordingborg Station i det moderne jernbanenet
I dag er Vordingborg Station en vigtig del af Sydbanen, der forbinder København med Nykøbing Falster og Rødby Færge.- Mod nord er banen dobbeltsporet, hvilket sikrer en mere effektiv togdrift og hurtigere forbindelser til hovedstadsområdet.
- Mod syd er banen stadig enkelsporet, men der er planer om en modernisering og udbygning til dobbeltspor.
Forberedelser til Femern Bælt-forbindelsen
En af de største fremtidige ændringer i Vordingborg Stations infrastruktur er opgraderingen af jernbanen i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen. Denne faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland vil gøre det muligt at køre direkte tog mellem København og Hamborg uden færgeoverfart.For at imødekomme den stigende trafik er der planer om:
- Bygning af nye Masnedsund- og Storstrømsbroer, der erstatter de nuværende jernbanebroer
- Elektrificering og hastighedsopgraderinger af banen for at muliggøre højhastighedstog
- Udbygning af faciliteterne på Vordingborg Station for at håndtere større passagermængder
Vordingborg Station i dag
I dag fungerer Vordingborg Station som et moderne transportknudepunkt, der betjener både regionale og internationale rejsende. Med sin historiske betydning og strategiske placering vil stationen fortsat spille en central rolle i den danske jernbaneinfrastruktur.Stamdata for Vordingborg Station [1870-1937]
Byggeår | 1870 |
Åbnet | 1870.10.04 |
Nedlagt | 1937.09.26 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Charles Julius Sophus Abrahams |
Adresse | Aarsleffsgade 7, 4760 Vordingborg |
Stednavneforkortelse | Vo |
Højdeplacering over havet | 8,9 meter |
GPS koordinater | 55.014100,11.901195 |
Oversigt over andre stationer fra Vordingborg
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Vordingborg Station (Vo) | Vordingborg Stations historieVordingborg Station har gennem ... | |
Vordingborg Station (Vo) [1870-1937] | Vordingborg Station – en vigtig del af Sydsjællands jernbane... |
BBR Data for Vordingborg Station [1870-1937]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-07-29 01:01:02 | |
BBR Højde over havet | 8,9 meter |
BBR GPS koordinater | 55.01431223,11.90132667 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1880 |
BBR Seneste ombygning | 1962 |
BBR Bebygget areal i alt | 1134 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 715 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 1134 m2 |
BBR Antal etager | 2 |
Billede af Vordingborg Station [1870-1937]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. august 2020 Download billede
Billeder af Vordingborg Station [1870-1937]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. august 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. august 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. august 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. august 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. august 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. august 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. august 2020 Download billede
Tegninger af Vordingborg Station [1870-1937]

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1869 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Vordingborg Station.
Transportselskab/ operatør: Sjællandske Jernbaner [SJS]
Jernbanested: Vordingborg (1.)
På strækningen: Roskilde - Masnedsund
Beskrivelse: Gavle.
Motivdato: 1869
Anslået motivdato: ca. 1869
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00003811

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1869 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Vordingborg Station.
Transportselskab/ operatør: Sjællandske Jernbaner [SJS]
Jernbanested: Vordingborg (1.)
På strækningen: Roskilde - Masnedsund
Beskrivelse: Facade.
Motivdato: 1869
Anslået motivdato: ca. 1869
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00003812
Google Street View af Vordingborg Station [1870-1937]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Vordingborg Station [1870-1937]
![Historisk kort over Vordingborg Station [1870-1937] Historisk kort over Vordingborg Station [1870-1937]](./kort/2412_ZOOM.webp)
Kort over Vordingborg Station [1870-1937] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Vordingborg Station [1870-1937] Historisk kort over Vordingborg Station [1870-1937]](./kort/2412_ORTO.webp)
Kort over Vordingborg Station [1870-1937] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Vordingborg Station [1870-1937] Historisk kort over Vordingborg Station [1870-1937]](./kort/2412_1980.webp)
Kort over Vordingborg Station [1870-1937] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Vordingborg Station [1870-1937] Historisk kort over Vordingborg Station [1870-1937]](./kort/2412_1953.webp)
Kort over Vordingborg Station [1870-1937] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Vordingborg Station [1870-1937] Historisk kort over Vordingborg Station [1870-1937]](./kort/2412_1901.webp)
Kort over Vordingborg Station [1870-1937] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)