Breed Holdeplads [1865-1908]
Breds første station, eller nærmere Breed Holdeplads (med fynsk dobbelt e "ee") åbnede sammen med den fynske hovedbane i 1865. Bred Holdeplads lå fra starten på "fri bane" og der var ingen sidespor eller læssespor. Holdepladsen var kombineret billetsalg og vogterbolig, hvor stationsforvalteren spærrede vejen (Bredgade) med en store låge, når der kom tog. I sommeren 1868 tilkom der sidespor, hvor Bred Station i 1885 var blandt de første, der blev udstyret med et sporskifteaflåsnings- og signalbetjeningsanlæg. I 1872 blev Breed Holdeplads ophøjet til Bred Station.
Den fynske hovedbane fik ved anlæggelsen i 1865 i alt fem holdepladser. De fem holdepladser lå jævnt fordelt på strækningen mellem Odense og Middelfart ved Holmstrup, Skalbjerg, Bred, Ejby og Gelsted. På holdepladserne opførtes ventesalshuse med billetsalg, også kaldet "ekspeditionsbygninger".
Da dobbeltsporet kom i 1908 byggede man en ny, større og mere tidssvarende station og der blev etableret anlæg med bomme, som blev betjent af en ledvogter. Den tidligere stationsbygning var i en lang årrække ledvogterhus nummer 28a og havde anvendelse som tjenestebolig for DSB-personel, indtil den blev revet ned i 1972, hvor jernbaneoverskæringen blev lukket, og en fodgængertunnel blev lavet.
I 1861 talte Bred/Vissenbjerg sogn 7 teglværker, 170 gårde og 410 huse, hvor de 76 gårde og 274 huse lå uden for byerne. Med anlæggelsen af banen blev der ikke umiddelbart genererede bymæssige bebyggelser eller øgning af befolkningen i området.
Med den stigende mængde gods og en ikke helt ringe persontrafik blev det besluttet at Bred skulle have en ny mere tidssvarende station, hvilket skete i 1908 sammen med Marslev, Gelsted, Skalbjerg og Nørre Aaby ved stationsmoderniseringen på Den fynske hovedbane.