Breed Holdeplads [1865-1908], en artikel om Breed Holdeplads
Breds første station, eller nærmere Breed Holdeplads (med fynsk dobbelt e "ee") åbnede sammen med den fynske hovedbane i 1865. Bred Holdeplads lå fra starten på "fri bane" og der var ingen sidespor eller læssespor. Holdepladsen var kombineret billetsalg og vogterbolig, hvor stationsforvalteren spærrede vejen (Bredgade) med en store låge, når der kom tog. I sommeren 1868 tilkom der sidespor, hvor Bred Station i 1885 var blandt de første, der blev udstyret med et sporskifteaflåsnings- og signalbetjeningsanlæg. I 1872 blev Breed Holdeplads ophøjet til Bred Station.
Den fynske hovedbane fik ved anlæggelsen i 1865 i alt fem holdepladser. De fem holdepladser lå jævnt fordelt på strækningen mellem Odense og Middelfart ved Holmstrup, Skalbjerg, Bred, Ejby og Gelsted. På holdepladserne opførtes ventesalshuse med billetsalg, også kaldet "ekspeditionsbygninger".
Da dobbeltsporet kom i 1908 byggede man en ny, større og mere tidssvarende station og der blev etableret anlæg med bomme, som blev betjent af en ledvogter. Den tidligere stationsbygning var i en lang årrække ledvogterhus nummer 28a og havde anvendelse som tjenestebolig for DSB-personel, indtil den blev revet ned i 1972, hvor jernbaneoverskæringen blev lukket, og en fodgængertunnel blev lavet.
I 1861 talte Bred/Vissenbjerg sogn 7 teglværker, 170 gårde og 410 huse, hvor de 76 gårde og 274 huse lå uden for byerne. Med anlæggelsen af banen blev der ikke umiddelbart genererede bymæssige bebyggelser eller øgning af befolkningen i området.
Med den stigende mængde gods og en ikke helt ringe persontrafik blev det besluttet at Bred skulle have en ny mere tidssvarende station, hvilket skete i 1908 sammen med Marslev, Gelsted, Skalbjerg og Nørre Aaby ved stationsmoderniseringen på Den fynske hovedbane.
Den fynske hovedbane fik ved anlæggelsen i 1865 i alt fem holdepladser. De fem holdepladser lå jævnt fordelt på strækningen mellem Odense og Middelfart ved Holmstrup, Skalbjerg, Bred, Ejby og Gelsted. På holdepladserne opførtes ventesalshuse med billetsalg, også kaldet "ekspeditionsbygninger".
Da dobbeltsporet kom i 1908 byggede man en ny, større og mere tidssvarende station og der blev etableret anlæg med bomme, som blev betjent af en ledvogter. Den tidligere stationsbygning var i en lang årrække ledvogterhus nummer 28a og havde anvendelse som tjenestebolig for DSB-personel, indtil den blev revet ned i 1972, hvor jernbaneoverskæringen blev lukket, og en fodgængertunnel blev lavet.
I 1861 talte Bred/Vissenbjerg sogn 7 teglværker, 170 gårde og 410 huse, hvor de 76 gårde og 274 huse lå uden for byerne. Med anlæggelsen af banen blev der ikke umiddelbart genererede bymæssige bebyggelser eller øgning af befolkningen i området.
Med den stigende mængde gods og en ikke helt ringe persontrafik blev det besluttet at Bred skulle have en ny mere tidssvarende station, hvilket skete i 1908 sammen med Marslev, Gelsted, Skalbjerg og Nørre Aaby ved stationsmoderniseringen på Den fynske hovedbane.
Stamdata for Breed Holdeplads [1865-1908]
Byggeår | 1865 |
Åbnet | 1865.09.07 |
Nedlagt | 1908 |
Nedrevet | 1972 |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Højdeplacering over havet | 52,6 meter |
GPS koordinater | 55.374244,10.102316 |
Oversigt over andre stationer fra Bred
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Bred Trinbræt (Bd) | I 1978 blev Bred anden station fra 1908 nedsat til trinbræt ... | |
Bred Station (Bd) [1908-1970] | Breds første station, eller nærmere Breed Holdeplads (med fy... | |
Breed Holdeplads [1865-1908] | Breds første station, eller nærmere Breed Holdeplads (med fy... |
Billede af Breed Holdeplads [1865-1908]
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Breed Holdeplads.
Titel:- 1958 -
Sted:Danmark, Fyn, Bred
Ophav:Odense Luftfoto
År:1958
Id:OD02769_001.tif
Billeder af Breed Holdeplads [1865-1908]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. marts 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. marts 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. marts 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. marts 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. marts 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. marts 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. marts 2022 Download billede
Kort over Breed Holdeplads [1865-1908]
Kort over Breed Holdeplads [1865-1908] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Breed Holdeplads [1865-1908] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Breed Holdeplads [1865-1908] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Breed Holdeplads [1865-1908] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Breed Holdeplads [1865-1908] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Breed Holdeplads [1865-1908]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |