Flintholm Metrostation (Fl), en artikel om Flintholm Metrostation
Flintholm Metrostation: Fra godsstation til moderne trafikknudepunkt
Flintholm Metrostation er i dag et af de største og mest travle trafikknudepunkter i hovedstadsområdet, hvor Metro, S-tog og busser forbinder tusindvis af rejsende dagligt. Men Flintholm har en lang historie, der går helt tilbage til slutningen af det 19. århundrede, hvor stedet startede som et sidespor til Frederiksberg Gasværk. Denne artikel gennemgår Flintholm Metrostations historiske udvikling fra en lille godsstation til en moderne og prisbelønnet station, der forbinder store dele af København.Flintholm som forgrenings- og godsstation (1896-1998)
Flintholm Station startede sin historie i 1896 som et sidespor, der blev anlagt til Frederiksberg Gasværk. Sidesporet var en vigtig del af det lokale industrisystem og gjorde det muligt at fragte varer effektivt ind og ud af området. Det var dog først den 23. oktober 1929, at Flintholm officielt blev en station, da banen til Vigerslev Station blev taget i brug. I 1930 blev resten af stationen taget i brug sammen med Godsringbanen, hvilket gjorde Flintholm til et vigtigt knudepunkt for godstransport i København.Stationen fungerede oprindeligt som en forgrenings- og godsstation på Frederikssundbanen og Godsringbanen. Den nordlige forgrening, kendt som Grøndal Station, var en vigtig del af stationens funktion indtil 1979. På dette tidspunkt var Flintholm et afgørende element i gods- og passagertrafikken, hvor togene både betjente lokal og regional transport.
Teknologiske opgraderinger og signalændringer
Som en del af stationens modernisering gennem årene blev der installeret nye signaler. I 1979 blev de gamle armsignaler udskiftet med moderne dagslyssignaler, hvilket forbedrede sikkerheden og effektiviteten på stationen. Den sydlige forgrening, som blev kaldt Damhus, blev også opgraderet, og stationens rolle som et centralt punkt for godstransport og togtrafik blev yderligere styrket.Forbindelsen til Vanløse Station, som blev skabt ved åbningen af S-togsnettet, var også en væsentlig udvidelse af stationens kapacitet. På trods af planer om at udvide forbindelsen med en bro over Grøndal Parkvej, blev denne bro aldrig taget i brug og blev nedrevet omkring 1950. Dette var et eksempel på de udfordringer og ændringer, der kendetegnede stationens udvikling.
Overgangen til en moderne metrostation
I slutningen af det 20. århundrede begyndte Flintholm Stations rolle som godsstation at aftage. I 1996 blev den dobbeltsporede forbindelse fra Frederiksberg til Godsringbanen nedlagt, og to år senere, i 1998, blev den sidste forbindelse lukket. Fra dette tidspunkt blev Flintholm en fri bane mellem Solbjerg Station og Vanløse. Denne periode markerede slutningen på godstrafikken på Flintholm og starten på planerne om at skabe et moderne trafikknudepunkt.Flintholm Station skulle omdannes til en kombineret S-togs- og metrostation, og arbejdet med at skabe denne nye station begyndte i slutningen af 1990'erne. Den 1. november 1999 blev den nordlige forgrening formelt lagt under Vanløse Station, og forbindelsen til Vanløse fra Ringbanen blev lukket i 2001. Dette banede vejen for den nuværende Flintholm Station, der skulle integrere flere forskellige transportmidler og imødekomme de moderne krav til effektiv transport i hovedstadsområdet.
Flintholm Station åbner som metrostation
Den nye Flintholm Station blev officielt indviet den 24. januar 2004 med trafikminister Flemming Hansen til stede for at erklære stationen for åben. Denne dag markerede starten på en ny æra for Flintholm, hvor stationen nu skulle betjene både S-tog, Metro og busser. Det første S-tog nogensinde til at standse på stationen var linje H mod Farum. Kort efter fulgte flere S-togslinjer, herunder linje H+ til Frederikssund og linje F til Hellerup, samt det første Metro-tog.Stationens åbning markerede afslutningen på tre et halvt års arbejde med at bygge en af Danmarks mest avancerede stationer. Flintholm blev hurtigt et af hovedstadens største trafikknudepunkter, hvor tusindvis af passagerer skiftede mellem S-tog, Metro og busser. Stationen ligger på Ringbanen og Frederikssundbanen, og metrostrækningen forbinder den direkte med Vanløse.
Arkitektonisk design og priser
Flintholm Station er ikke blot kendt for sin funktionalitet, men også for sit prisbelønnede arkitektoniske design. Stationen er tegnet af KHR Architecture og har modtaget flere priser for sit innovative og æstetiske design. Blandt andet har stationen modtaget Den danske stålpris fra Dansk Stålinstitut, et diplom fra The Brunel Awards, en skønhedspris fra Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse og en stålpris fra European Steel Design Awards.Stationens design er kendetegnet ved det store, imponerende glastag, der dækker hele stationsområdet. Glastaget, der måler 5.000 m² og hænger i 22 meters højde, er et markant arkitektonisk træk, der samler stationens perroner og skaber et åbent og luftigt rum for passagererne. Perronerne for Ringbanen ligger i terrænniveau, mens perronerne for Frederikssundbanen og Metroen er placeret på tværgående broer. Denne opsætning sikrer en effektiv trafikstrøm og gør det nemt for passagererne at skifte mellem de forskellige transportmidler.
Flintholm Station i dag
I dag er Flintholm Station en af Danmarks mest travle trafikknudepunkter, hvor op mod 60.000 passagerer skifter transport dagligt. Stationen forbinder flere S-togslinjer, herunder linjerne mod Ballerup og Frederikssund, samt Metroens linjer M1 og M2. Dette gør Flintholm til en central del af hovedstadens transportsystem, der forbinder både bymidten og forstæderne med resten af København.Flintholm er også en vigtig del af Ringbanen, som sikrer nem transport mellem forskellige bydele i København uden at skulle rejse ind til byens centrum. Den direkte forbindelse til Metroen gør stationen endnu mere attraktiv for passagerer, der hurtigt vil rejse mellem forskellige dele af hovedstadsområdet.
Området omkring Flintholm
Flintholm Station ligger i et område, der præges af overgangen fra forstad til by. På den ene side findes villaområder, mens byens tættere bebyggelse med boligkarreer og storbystil præger den anden side. Tæt ved stationen ligger Grøndalsparken, en grøn oase, der strækker sig fra Nørrebro til Vanløse. Parken giver passagerer mulighed for at nyde et grønt område tæt på stationen, hvilket bidrager til en afslappet atmosfære i det ellers travle trafikknudepunkt.Fremtidige perspektiver
Flintholm Station forventes at blive endnu vigtigere i fremtiden, efterhånden som passagertrafikken stiger. Med sin centrale placering og direkte forbindelse til flere vigtige transportlinjer vil stationen fortsat spille en afgørende rolle i Københavns transportsystem. Forbedringer og udvidelser af stationens kapacitet kan være nødvendige i de kommende år for at imødekomme den forventede vækst i passagertrafikken.Flintholm Metrostation har gennemgået en betydelig udvikling fra en simpel godsstation i slutningen af det 19. århundrede til et moderne og travlt trafikknudepunkt i dag. Dens placering på både Ringbanen og Frederikssundbanen, samt den direkte forbindelse til Metroens linjer, gør stationen til et af de vigtigste transportcentre i København. Med sit innovative arkitektoniske design og de mange transportmuligheder er Flintholm Station et vigtigt knudepunkt for rejsende i hele hovedstadsområdet.
Stamdata for Flintholm Metrostation
Byggeår | 2004 |
Åbnet | 2004.01.24 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Flintholm Alle 55, 2000 Frederiksberg |
Stednavneforkortelse | Fl |
Højdeplacering over havet | 12,0 meter |
GPS koordinater | 55.68589992812874,12.499472782624547 |
Oversigt over andre stationer fra Flintholm
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Flintholm Station (Fl) | Flintholm Station: Fra godsstation til moderne trafikknudepu... | |
Flintholm Metrostation (Fl) | Flintholm Metrostation: Fra godsstation til moderne trafikkn... | |
Flintholm Station (Fl) [1929-2004] | Flintholm Station [1929-2004]: Fra godsstation til moderne t... |
Flintholm Metrostation servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
M1 | Metro Service | 13,1 | 2002.10.19 | I drift |
M2 | Metro Service | 14,2 | 2002.10.19 | I drift |
BBR Data for Flintholm MetrostationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-01-25 13:43:26 | |
BBR Højde over havet | 12,0 meter |
BBR GPS koordinater | 55.68517878,12.49916455 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 2002 |
BBR Bebygget areal i alt | 308 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 223 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 308 m2 |
BBR Antal etager | 2 |
Billede af Flintholm Metrostation
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Billeder af Flintholm Metrostation
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Google Street View af Flintholm Metrostation
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Flintholm Metrostation
Kort over Flintholm Metrostation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Flintholm Metrostation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Flintholm Metrostation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Flintholm Metrostation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Flintholm Metrostation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)