Ærøskøbing Havnespor, en artikel om Ærøskøbing Havnespor




Ærøskøbing Havnespor – Et unikt jernbaneprojekt på Ærø

Ærøskøbing Havnespor var en kort ca. 200 meter lang jernbanestrækning på Ærø, der strakte sig fra færgelejet i Ærøskøbing til gartneriet Paradishaven. På trods af sin beskedne længde blev banen af ærøboerne humoristisk kaldt "verdens længste jernbane", fordi den gik hele vejen fra Ærøskøbing havn til paradiset.

Havnesporet blev etableret i forbindelse med indvielsen af jernbanefærgen mellem Svendborg og Ærøskøbing den 17. juli 1931 af Dampskibsselskabet Ærø DS. Med denne færgerute blev det muligt at transportere jernbanevogne mellem Fyn og Ærø, hvilket var en stor fordel for fragttransporten til øen.

Havnesporet var en væsentlig del af denne transport og muliggjorde en direkte omladning af gods fra færgen til landtransport på Ærø. Selvom der blev benyttet jernbanevogne på sporet, ejede færgeselskabet ingen lokomotiver, hvilket betød, at vognene skulle rangeres manuelt eller med andre hjælpemidler.

Jernbanefærgerne og godstransporten

Færgeselskabet, der opererede ruten mellem Svendborg og Ærøskøbing, ejede et par godsvogne, men havde aldrig egne trækkraftenheder.

Helt frem til 1980'erne kunne der på havnebanens område holde 14-16 godsvogne, hvilket vidner om, hvor vigtig banen var for den lokale fragttransport. Havnesporet gjorde det muligt at håndtere gods direkte mellem færgen og oplagringspladserne i Ærøskøbing, hvilket sikrede en effektiv omlastning.

På trods af sin beskedne længde var Ærøskøbing Havnespor en vigtig del af infrastrukturen i byen, da det gjorde det lettere at transportere forsyninger til og fra øen.

Planerne om en større jernbane på Ærø

Ærø har aldrig haft en egentlig jernbane, men frem til 1929 var der seriøse planer om at etablere en ca. 30 km lang jernbanestrækning på øen.

Denne bane skulle have forbundet øens tre største byer:
  • Marstal
  • Ærøskøbing
  • Søby
Planen omfattede også en jernbanefærgeforbindelse mellem Marstal og Rudkøbing på Langeland, samt færgeruter fra Ærøskøbing til Svendborg og Søby til Faaborg.

Hvis disse planer var blevet realiseret, ville Ærø have fået en sammenhængende jernbanestruktur, der kunne have skabt bedre transportmuligheder og handelsforbindelser mellem øen og det øvrige Danmark.

Imidlertid blev projektet aldrig ført ud i livet, sandsynligvis på grund af økonomiske og logistiske udfordringer.

Havnesporets nedlæggelse og den sidste færgetransport

Sejladsen fra Svendborg med jernbanevogne ophørte i 1995, hvilket betød, at havnesporet mistede sin funktion.

Efter dette blev havnebanens areal brugt til andre formål, og i dag er der ingen synlige spor af den gamle jernbane tilbage i Ærøskøbing.

Færgeselskabets vogn og Ærø Jernbanemuseum

Syd for Netto i Ærøskøbing stod der i en periode en af færgeselskabets vogne, som blev brugt i flere sammenhænge.

I nogle år blev vognen anvendt af Ærø Jernbanemuseum, hvor der blev udstillet plancher om den jernbane, der var planlagt på øen i 1910'erne.

Derudover blev vognen brugt til mindre udstillinger af lokale kunstnere.

I oktober 2012 besluttede Ærø Kommune at bruge arealet til andre formål, og vognen blev solgt på auktion og transporteret til Fyn.

Den sidste udstilling inde i vognen, som bestod af fotografier fra Ærøs jernbanehistorie, blev overdraget til Ærøskøbing Museum, hvor den fortsat kan opleves i dag.

Ærøskøbing Havnespor i dag

Selvom Ærø aldrig fik en egentlig jernbane, var havnesporet et eksempel på de mange bestræbelser, der blev gjort for at integrere øen i det nationale transportsystem.


Stamdata for Ærøskøbing Havnespor

Byggeår1931
Åbnet1931.07.17
Nedlagt1995
NedrevetNedrevet, men genetableret som historisk minde.
Højdeplacering over havet1,2 meter
GPS koordinater54.8914546802385,10.411122421241792





Google Street View af Ærøskøbing Havnespor

Google Street View af Ærøskøbing Havnespor.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Ærøskøbing Havnespor

Historisk kort over Ærøskøbing Havnespor
Kort over Ærøskøbing Havnespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Ærøskøbing Havnespor
Kort over Ærøskøbing Havnespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Ærøskøbing Havnespor
Kort over Ærøskøbing Havnespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Ærøskøbing Havnespor
Kort over Ærøskøbing Havnespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Ærøskøbing Havnespor
Kort over Ærøskøbing Havnespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Ærøskøbing Havnespor

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Danske Jernbanefærger
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Danske Jernbanefærger
Niels Jensen
1978
96

Clausens jernbanebibliotek
87-11-03875-6