Farris Billetsalgssted (Fz) [1958-1964], en artikel om Farris Billetsalgssted
Farris Station: En Historisk Grænsestation
Farris Station var en lille, men historisk vigtig grænsestation på strækningen mellem Fredericia og Padborg. Selvom den havde en beskeden størrelse og relativt begrænset betydning i sin levetid, har Farris Station en bemærkelsesværdig historie, der går tilbage til det 19. århundrede. Beliggende på den tyske side af grænsen indtil genforeningen i 1920, var stationen et centralt knudepunkt under det tyske herredømme over Sønderjylland, som varede fra 1864 til 1920.Farris Station Under Tysk Herredømme
Farris Station blev oprindeligt oprettet som en del af jernbaneforbindelsen mellem Fredericia og Hamborg, som åbnede i 1866. Den lille station på strækningen Vojens-Vamdrup markerede den nordligste tyske station i området. Dog var den nærliggende station i Vamdrup den egentlige grænsestation, hvor togsystemerne og passagererne skiftede mellem det danske og det tyske system. Farris Stations funktion som grænsestation var derfor mere formel end praktisk, og den havde ikke den store betydning i de første år af sin eksistens.Jernbaneforbindelsen mellem Fredericia og Hamborg var en vital del af Tysklands strategi for at forbinde deres nordlige områder med resten af riget. Arbejdet på banen blev udført af et engelsk firma, og konstruktionen begyndte, før Tyskland erobrede Sønderjylland i 1864. Projektet var dog ikke uden udfordringer, og både økonomiske, politiske og militære overvejelser spillede ind i beslutningen om at udvide jernbanenettet.
Fru Schultz og Den Tyske Kejser
Stationens historie fik dog en uventet vending, da en bemærkelsesværdig kvinde, fru Schultz, kom i spil. Fru Schultz, der boede på Farrisgaard, en gård tæt på jernbanen, fandt det meget besværligt at bo i Farris uden en station. Vejen til kirken i Sommersted var dårlig, og det var svært at besøge venner i området, selvom togene kørte forbi i én uendelighed. Da hendes mand ikke ønskede at udfordre myndighederne, tog fru Schultz sagen i egen hånd og skrev et brev direkte til den tyske kejser.I brevet forklarede hun, hvor besværligt det var at bo så tæt på jernbanen uden at kunne benytte den. Til hendes store overraskelse modtog hun et svar fra kejseren kun 14 dage senere. I brevet stod der, at kejseren havde beordret opførelsen af en station i Farris. Bygningen af stationen blev hurtigt iværksat, og i 1905 stod Farris Station færdig. Stationen blev etableret efter kejserens direkte indgriben, hvilket viser, hvordan personlige henvendelser på den tid kunne få stor indflydelse, selv i forhold til store statslige projekter som jernbaner.
Stationens Betydning og Skæbne Efter Genforeningen
Efter genforeningen i 1920, hvor Sønderjylland igen blev en del af Danmark, ændrede Farris Stations status sig markant. Stationen, der engang havde været en grænsestation under tysk kontrol, mistede meget af sin betydning. I de følgende årtier blev stationen langsomt nedgraderet. I 1958 blev den nedsat til et billetsalgssted, og i 1964 blev den yderligere reduceret til et simpelt trinbræt, før den endelig blev nedlagt i 1972. Ved nedlæggelsen blev stationsbygningen også revet ned, og dermed var Farris Stations rolle som transportknudepunkt i området afsluttet.Selvom stationen i sine sidste år ikke længere havde den store betydning, står historien om dens oprettelse som et interessant eksempel på, hvordan lokale forhold og personlige initiativer kunne påvirke større politiske beslutninger.
Teknisk Station og Krydsningspunkt i Dag
I dag er Farris Station teknisk set stadig en del af det danske jernbanenet, men kun som en fjernstyret krydsningsstation. Det betyder, at stationen bruges til at lade tog passere hinanden på strækningen mellem Vojens og Padborg, men der er ingen bemanding eller passagertrafik. Denne tekniske funktion er vigtig for at sikre, at togene kan køre smidigt og sikkert på strækningen, men stationen har ikke længere den samme status som en aktiv passagerstation.Farris Kro
I tilknytning til stationen blev der i 1907 opført en kro, som gennem mange år var et populært mødested for de lokale og rejsende. Farris Kro blev en naturlig del af stationsområdet, og stedet nød godt af jernbanetrafikken, som bragte besøgende og handlende til området. I dag er kroen et minde om de dage, hvor jernbanen var en central del af lokalsamfundet.Kejserens Indflydelse på Farris Station
Historien om fru Schultz' brev til den tyske kejser er uden tvivl en af de mest bemærkelsesværdige aspekter af Farris Stations historie. Det viser, hvordan selv små samfund kunne få opmærksomhed fra de højeste magtinstanser, når behovene blev præsenteret på den rette måde. Kejserens beslutning om at beordre opførelsen af en station i Farris kan synes som en lille gestus, men den havde stor betydning for de lokale beboere, som nu fik lettere adgang til både tog og omverdenen.Efter stationens nedlæggelse var der dem, som mente, at kejserens beslutning ikke burde kunne omstødes af danske embedsmænd. Dette viser, hvordan den kejserlige indflydelse stadig blev husket i området, selv efter mange år.
Farris Station i Nutiden
Selvom Farris Station ikke længere er aktiv som passagerstation, lever den stadig videre som en del af jernbanehistorien i Sønderjylland. Stationen er en påmindelse om de politiske og kulturelle spændinger, der har præget området, samt de små lokale sejre, der opstod i kølvandet på større nationale og internationale begivenheder.Farris Stations betydning er ikke kun historisk; dens tekniske funktion i dag som krydsningsstation gør, at den stadig spiller en rolle i den moderne jernbanedrift. Selvom passagererne ikke længere stiger på og af toget her, er stationen stadig en vigtig del af det danske jernbanenet.
Stamdata for Farris Billetsalgssted [1958-1964]
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1958 |
Nedlagt | 1964 |
Nedrevet | 1972 |
Stednavneforkortelse | Fz |
Højdeplacering over havet | 46,9 meter |
GPS koordinater | 55.385419,9.270029 |
Oversigt over andre stationer fra Farris
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Farris Teknisk Station (Fz) | Farris Station: Fra Kejserlig Ordre til Teknisk StationFarri... | |
Farris Trinbræt (Fz) | Farris Station: Grænsestationens Historie og Kejserens Indfl... | |
Farris Billetsalgssted (Fz) [1958-1964] | Farris Station: En Historisk GrænsestationFarris Station var... | |
Farris Station (Fz) [1905-1958] | Farris Station: Historien om en Lille GrænsestationFarris St... |
Billede af Farris Billetsalgssted [1958-1964]
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Farris Billetsalgssted.
Titel: Farris Station - 1962 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Farris
Vejnavn: Farrisvej
Husnummer: 26
Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12257_008.tif
Kort over Farris Billetsalgssted [1958-1964]
Kort over Farris Billetsalgssted [1958-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Farris Billetsalgssted [1958-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Farris Billetsalgssted [1958-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Farris Billetsalgssted [1958-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Farris Billetsalgssted [1958-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Kort over Farris Billetsalgssted [1958-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)
Litteratur for: Farris Billetsalgssted [1958-1964]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |