Valby Station [1847-1864], en artikel om Valby Station




Valby Station: En Nøgleaktør i Danmarks Første Jernbane (1847-1864)

Valby Station spillede en vigtig rolle i Danmarks første jernbane, der blev indviet i 1847 og forbandt København med Roskilde. Denne artikel ser nærmere på stationens historie fra dens oprettelse i 1847 til dens lukning i 1864, hvor den blev en del af den første jernbanestrækning i Danmark. Valby Station var oprindeligt en central del af den voksende transportinfrastruktur, og dens historie afspejler udviklingen i jernbanenettet og samfundets behov for transport.

Danmarks Første Jernbane: Fra København til Roskilde

I 1847 blev Danmarks første jernbane indviet, og den strakte sig fra København til Roskilde. Jernbanen markerede et afgørende skift i transportmulighederne for både personer og gods og spillede en vigtig rolle i den industrielle udvikling af landet. På denne strækning blev Valby Station etableret, placeret lidt øst for den nuværende Valby Station ved Gammel Jernbanevej.

Valby, der dengang var kendt som Valdby, var en lille landsby uden for København. Stationens opførsel var en del af en større plan om at forbinde hovedstaden med oplandet og at gøre det lettere for københavnerne at tage på søndagsture til Frederiksberg, som var et populært udflugtsmål. Arkitekten bag Valby Station var L. F. Meyer, som designede en enkel, men funktionel bygning, der tjente jernbanens formål.

Stationens Oprindelige Formål og Tidlige Trafik

Valby Station blev oprindeligt opført for at imødekomme behovet for passagerer, der ønskede at rejse fra København til Frederiksberg og videre til Roskilde. I de første år efter åbningen af jernbanen oplevede stationen en enorm trafik, især fra københavnere, der ønskede at benytte den nye transportform. Jernbanens tiltrækningskraft var stor i begyndelsen, da den repræsenterede en ny og spændende teknologi.

Dog begyndte antallet af passagerer hurtigt at falde, efterhånden som nyhedsværdien aftog, og folk blev mere vant til jernbanen som en fast del af transportinfrastrukturen. Dette førte til, at stationen langsomt mistede sin betydning som et populært stop på jernbanenettet.

Lukningen af Valby Station i 1864

Selvom Valby Station havde haft en god start, blev den i 1864 lukket som følge af ændringer i jernbanens rutenetværk. Årsagen til lukningen var åbningen af Københavns anden hovedbanegård og omlægningen af jernbanen til Frederiksberg Station, som blev den nye knudepunkt for jernbanetrafikken. Denne omlægning betød, at Valby Station ikke længere var nødvendig som et stop på strækningen mellem København og Roskilde.

Da stationen blev nedlagt, blev bygningen overtaget af forskellige industrivirksomheder. Først blev den brugt af sukkervarefabrikken "Demont", og senere, i 1881, flyttede maskinfabrikken "Dan" ind i bygningen. Denne fabrik producerede bølgepap og blev kendt som "Papyrus", da den var den første af sin slags i Europa. Fabrikken flyttede dog ud i 1895, og bygningen blev til sidst revet ned i 1900.

Valbys Industrialisering og Jernbanens Tilbagekomst

Efter lukningen af Valby Station i 1864 oplevede området omkring Valby en markant udvikling. Valby, som oprindeligt var en landbrugslandsby, blev gradvist mere industrialiseret, og nye fabrikker og virksomheder begyndte at dukke op i området. Industrialiseringen gjorde det nødvendigt at genoprette jernbanen gennem Valby, først som en godsbane og senere som en persontrafikforbindelse.

I 1911 blev den nuværende Københavns Hovedbanegård åbnet, og jernbanen blev igen ført gennem Valby. Denne gang blev der bygget en ny Valby Station, som kom til at fungere som et centralt forbindelsespunkt mellem Roskildebanen og Frederikssundbanen. Den voksende byudvikling i København og omkring Valby skabte et stabilt passagergrundlag, og stationen blev derfor igen en vigtig del af jernbanenettet.

Den Nye Valby Station: Et Forbindelsespunkt i 1911

Den nye Valby Station, som blev bygget i 1911, var meget forskellig fra den oprindelige station fra 1847. Stationen blev nu designet til at kunne betjene et større antal passagerer og til at fungere som en vigtig forbindelse mellem de forskellige baner, der kørte ud af København. I løbet af de næste årtier blev Valby en integreret del af byens udvikling, og stationen spillede en afgørende rolle i transporten af både personer og gods mellem hovedstaden og de omkringliggende områder.

Med jernbanens tilbagekomst til Valby blev området også en vigtig del af byens infrastruktur, og stationen blev et centralt knudepunkt for både regionaltog og S-tog. I dag fungerer Valby Station som en vigtig del af det moderne S-togsnetværk, der forbinder København med forstæderne.

Byens Udvikling og Jernbanens Rolle

I perioden mellem 1847 og 1864 var Valby Station en vigtig del af den første danske jernbane, men som nævnt var dens betydning kortvarig. Det var dog tydeligt, at jernbanen spillede en vigtig rolle i byens udvikling. Efterhånden som København udvidede sig, og nye bolig- og industriområder blev etableret, blev behovet for en effektiv transportforbindelse mellem byen og forstæderne endnu mere afgørende.

Valby Station var en af de stationer, der måtte genopbygges og moderniseres for at imødekomme de skiftende behov i takt med, at byen voksede. Den nuværende station fra 1911 er et resultat af denne udvikling, hvor både jernbanenettet og passagerbehovet voksede markant. Stationen er stadig et vigtigt knudepunkt i Københavns transportsystem.

Valby Stations Historiske Betydning

Selvom den oprindelige Valby Station kun eksisterede i kort tid, har den spillet en vigtig rolle i historien om Danmarks første jernbane. Stationen var en af de tidligste i landet og bidrog til at forbinde København med Roskilde og videre ud i landet. Dens placering uden for København gjorde den til et centralt knudepunkt for beboerne i Valby og omegn, og dens historie afspejler den tidlige udvikling af jernbanenettet i Danmark.

I dag er Valby Station en moderne og travl station, der betjener tusindvis af passagerer dagligt. Men dens historie er en påmindelse om den rolle, den spillede i udviklingen af Danmarks første jernbane og i den industrielle udvikling af området omkring Valby.

Fra Landsby til Bydel: Valbys Udvikling

Valby var oprindeligt en landbrugslandsby, men industrialiseringen og jernbanens indtog ændrede landskabet markant. Fra at være en lille landsby udviklede Valby sig til at blive en integreret del af Københavns byudvikling. Fabrikker som "Demont" og "Papyrus" spillede en afgørende rolle i områdets industrialisering, og med jernbanens tilbagevenden i 1911 blev Valby et vigtigt bindeled mellem København og de omkringliggende forstæder.

Denne udvikling gjorde Valby til et populært bolig- og industriområde, og jernbanen blev igen en vigtig del af byens transportinfrastruktur. Valby Station har derfor en lang historie, der strækker sig fra de tidlige dage af jernbanen til dens nuværende rolle som en central station i Københavns transportsystem.

Valby Station har en lang og fascinerende historie, der strækker sig tilbage til Danmarks første jernbane i 1847. Fra dens oprindelige oprettelse som en station til Frederiksberg-udflugter til dens nedlukning i 1864 og genopførelse i 1911, har stationen spillet en afgørende rolle i udviklingen af transportinfrastrukturen i København. Dens placering og rolle i jernbanenettet har udviklet sig gennem tiden, men Valby Station er stadig en vigtig del af Københavns moderne transportsystem.


Stamdata for Valby Station [1847-1864]

Byggeår1847
Åbnet1847.06.27
Nedlagt1864.10.14
Nedrevet1900
ArkitektL. F. Meyer
Højdeplacering over havet16,8 meter
GPS koordinater55.66395226732895,12.51871400692023


Oversigt over andre stationer fra Valby

FotoStationens navnBeskrivelse
Valby S Station [1934-1941]Valby S Station: En Del af S-togets Historiske Udvikling (19...
Stedet er fotograferetValby Station (Val)Valby Station: En Central Del af Danmarks JernbanehistorieVa...
Stedet er fotograferetValby Station [1847-1864]Valby Station: En Nøgleaktør i Danmarks Første Jernbane (184...





Billede af Valby Station [1847-1864]

Billede af Valby Station - Station er nedrevet, men Valby Station har ligget her.
Billede af Valby Station - Station er nedrevet, men Valby Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. maj 2022
Download billede

Billeder af Valby Station [1847-1864]

Billede af Valby Station - Station er nedrevet, men Valby Station har ligget her.
Billede af Valby Station - Station er nedrevet, men Valby Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. maj 2022
Download billede

Billede af Valby Station - Station er nedrevet, men Valby Station har ligget her.
Billede af Valby Station - Station er nedrevet, men Valby Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. maj 2022
Download billede

Google Street View af Valby Station [1847-1864]

Google Street View af Valby Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 19. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Valby Station [1847-1864]

Historisk kort over Valby Station [1847-1864]
Kort over Valby Station [1847-1864] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Valby Station [1847-1864]
Kort over Valby Station [1847-1864] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Valby Station [1847-1864]
Kort over Valby Station [1847-1864] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Valby Station [1847-1864]
Kort over Valby Station [1847-1864] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Valby Station [1847-1864]
Kort over Valby Station [1847-1864] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Valby Station [1847-1864]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9