Hedehusene Station (Hn) [1880-1917], en artikel om Hedehusene Station




Hedehusene fik sin Holdeplads ved Roskildebanens åbning i 1847 da der blev oprettet en holdeplads ude ved husene på Kallerup mark der hvor jernbanen krydsede Roskildevejen (anlagt 1776), ved husene på heden. Ved Hedehusene Holdeplads blev der lavet en del udvidelser i årene 1879-1883 og stationsbygningen blev ombygget i 1880.

Efterfølgende kom der flere bygninger til, idet Hedehusene blev ophøjet til Station med fuld ekspedition omkring år 1880 efter den stærkt tiltagende godstrafik på Hedehusene Holdeplads. I en årrække omkring 1920 var det en af landets største godsstationer, kun overgået af enkelte andre. Det var navnlig sten- og grusforekomster lige sydvest for banen fra Hedehusene, men teglværksprodukter antog også en stor del at godstransporterne.

På grund af den store rigdom på naturlige ressourcer udviklede Hedehusene sig til en industriby. Nogen handelsby blev Hedehusene aldrig og det var Roskilde man handlede i. Jernbanen fik godt tag i industrien, og det fik byen til at vokse, idet der omkring århundredeskiftet kom flere store virksomheder til:
• Hedehusene Grusgrav og Skærvefabrik grundlagt år 1892.
• Nymølle Skærvefabrik grundlagt år 1894.
• A/S Hedehus Teglværket grundlagt år 1896.
• Kaffesurrogatfabrikken Danmark grundlagt år 1902.
• SANO's Expanko korkgulvfabrik grundlagt år 1921.

Da hovedbaggrunden var egnens store naturforekomster af ler, kalk, grus og stenmaterialer, var det som godsstation, Hedehusene fik sin storhedstid.

I 1917 blev den gamle stationsbygning erstatte af den nuværende stationsbygning.


Stamdata for Hedehusene Station [1880-1917]

Byggeår1847
Åbnet1880
Nedlagt1917.06.01
Nedrevet1917
ArkitektL. F. Meyer
StednavneforkortelseHn
Højdeplacering over havet33,5 meter
GPS koordinater55.648926,12.197286


Oversigt over andre stationer fra Hedehusene

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetHedehusene Station (Hh)I 1917 blev den nuværende station indviet ved siden af den g...
Hedehusene Station (Hn) [1880-1917]Hedehusene fik sin Holdeplads ved Roskildebanens åbning i 18...
Hedehusene Holdeplads (Hn) [1847-1880]Hedehusene fik sin Holdeplads ved Roskildebanens åbning i 18...





Kort over Hedehusene Station [1880-1917]

Historisk kort over Hedehusene Station [1880-1917]
Kort over Hedehusene Station [1880-1917] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Hedehusene Station [1880-1917]
Kort over Hedehusene Station [1880-1917] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Hedehusene Station [1880-1917]
Kort over Hedehusene Station [1880-1917] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Hedehusene Station [1880-1917]
Kort over Hedehusene Station [1880-1917] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Hedehusene Station [1880-1917]
Kort over Hedehusene Station [1880-1917] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Hedehusene Station [1880-1917]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9