Hedehusene Station (Hn) [1880-1917], en artikel om Hedehusene Station
Hedehusene Station – Et industrielt knudepunkt i jernbanehistorien
Hedehusene fik sin første jernbaneforbindelse i 1847, da Roskildebanen åbnede. Der blev oprettet en holdeplads på Kallerup Mark, hvor jernbanen krydsede Roskildevejen, der var anlagt i 1776. Holdepladsen blev placeret tæt ved de få eksisterende huse på heden, der senere gav navn til byen Hedehusene.Holdepladsen fungerede primært som et stoppested for persontog og en simpel godshåndtering. Dog voksede behovet for transport i takt med, at industri og råstofudvinding i området udviklede sig. De første væsentlige udvidelser af holdepladsen fandt sted i perioden 1879-1883, hvor stationsbygningen blev ombygget i 1880.
Ophøjelsen til station og den stigende godstrafik
Som følge af den hastigt stigende godstrafik blev Hedehusene Holdeplads omkring 1880 ophøjet til station med fuld ekspedition. Denne statusændring kom, fordi mængden af gods, der blev transporteret gennem området, oversteg kapaciteten for en simpel holdeplads.Hedehusene Station blev især vigtig for transporten af sten- og grusmaterialer fra de rige forekomster sydvest for banen. Hertil kom teglværksprodukter, som også blev en væsentlig del af godstrafikken. Industrien i området voksede hurtigt, og Hedehusene blev en central godsstation, hvor varer fra lokale virksomheder kunne transporteres effektivt til resten af landet.
Hedehusene som en af landets største godsstationer
Omkring 1920 var Hedehusene en af Danmarks største godsstationer, kun overgået af få andre stationer. Dette skyldtes især de naturlige ressourcer i området, der dannede grundlag for en omfattende industri.Hedehusene blev aldrig en traditionel handelsby, da befolkningen i området fortsat benyttede Roskilde som handelscentrum. Til gengæld blev byen et vigtigt industrielt knudepunkt, hvor flere store virksomheder etablerede sig i årene omkring århundredeskiftet:
- Hedehusene Grusgrav og Skærvefabrik (1892)
- Nymølle Skærvefabrik (1894)
- A/S Hedehus Teglværket (1896)
- Kaffesurrogatfabrikken Danmark (1902)
- SANO's Expanko korkgulvfabrik (1921)
Den nye stationsbygning i 1917
Den oprindelige stationsbygning blev efterhånden forældet og kunne ikke længere opfylde kravene til den stigende trafik. Derfor blev den gamle stationsbygning erstattet af en ny i 1917. Den nye bygning blev opført for at imødekomme både passagertrafik og den fortsat store godshåndtering.Den nye stationsbygning blev designet med større faciliteter og bedre kapacitet til håndtering af gods. Dette var nødvendigt, da Hedehusene stadig var en vigtig knudepunktstation i godstransporten mellem København og resten af Sjælland.
Jernbanens betydning for Hedehusenes udvikling
Selvom Hedehusene aldrig blev en handelsby, blev byen stærkt præget af jernbanen og de mange industrier, der opstod omkring den. Byens vækst var tæt forbundet med jernbanens kapacitet til at transportere store mængder råmaterialer og færdigvarer.Jernbanen sikrede, at Hedehusene forblev et vigtigt industrielt center, og dens infrastruktur gjorde det muligt for virksomhederne at ekspandere og forsyne store dele af Danmark med materialer til byggeri og industri.
Stamdata for Hedehusene Station [1880-1917]
Byggeår | 1847 |
Åbnet | 1880 |
Nedlagt | 1917.06.01 |
Nedrevet | 1917 |
Arkitekt | L. F. Meyer |
Stednavneforkortelse | Hn |
Højdeplacering over havet | 33,5 meter |
GPS koordinater | 55.648926,12.197286 |
Oversigt over andre stationer fra Hedehusene
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Hedehusene Station (Hh) | Hedehusene Station og dens Historiske UdviklingHedehusene St... | |
Hedehusene Station (Hn) [1880-1917] | Hedehusene Station – Et industrielt knudepunkt i jernbanehis... | |
Hedehusene Holdeplads (Hn) [1847-1880] | Hedehusene Holdeplads og dens betydning for jernbanens udvik... |
Kort over Hedehusene Station [1880-1917]
![Historisk kort over Hedehusene Station [1880-1917] Historisk kort over Hedehusene Station [1880-1917]](./kort/2557_ZOOM.webp)
Kort over Hedehusene Station [1880-1917] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Hedehusene Station [1880-1917] Historisk kort over Hedehusene Station [1880-1917]](./kort/2557_ORTO.webp)
Kort over Hedehusene Station [1880-1917] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Hedehusene Station [1880-1917] Historisk kort over Hedehusene Station [1880-1917]](./kort/2557_1980.webp)
Kort over Hedehusene Station [1880-1917] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Hedehusene Station [1880-1917] Historisk kort over Hedehusene Station [1880-1917]](./kort/2557_1953.webp)
Kort over Hedehusene Station [1880-1917] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Hedehusene Station [1880-1917] Historisk kort over Hedehusene Station [1880-1917]](./kort/2557_1901.webp)
Kort over Hedehusene Station [1880-1917] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Hedehusene Station [1880-1917]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |