Husum Station (Hut) [1944-1949], en artikel om Husum Station
Husum Station og dens Historiske Udvikling
Husum Station ligger på Frederikssundbanen og har været en central del af lokalområdets infrastruktur i mere end 140 år. Allerede ved Frederikssundbanens åbning i 1879 var der et ønske fra beboerne i Husum om at få et stoppested i bydelen. Det skulle dog tage et år, før der i 1880 blev anlagt en holdeplads ved vogterhus 4. Her blev der opført en perron, en ventehal og en vagthytte tegnet af arkitekt S. P. C. Bendtsen.I begyndelsen havde holdepladsen en begrænset funktion, men efterhånden som området udviklede sig, steg behovet for en egentlig station med bedre faciliteter og større kapacitet.
Udvidelse og Sidespor til Militæret
I 1915 blev Husum Billetsalgssted udvidet med et sidespor, der primært var beregnet til militære transporter. Dette sidespor var i brug frem til 1928, hvorefter det blev nedlagt. I stedet blev der anlagt et offentligt læssespor, som gjorde det muligt at ekspedere gods og varer til og fra Husum. Dette læssespor var i brug indtil 1939, hvor det blev fjernet som led i forberedelserne til elektrificeringen af Ballerupbanen.Ny Stationsbygning i 1944 og Elektrificering
Som en del af moderniseringen af Frederikssundbanen fik Husum en ny stationsbygning i 1944. Den gamle stationsbygning blev revet ned i samme forbindelse for at gøre plads til en større og mere moderne bygning, der kunne håndtere den stigende passagertrafik.Den 15. maj 1949 blev S-togsdriften på Frederikssundbanen udvidet til at omfatte Husum Station. Dette var et stort skridt i retning af at integrere stationen i den kollektive transportstruktur i Hovedstadsområdet.
Stationens Betydning og Placering
Husum Station har siden sin etablering været et vigtigt transportknudepunkt i Københavns nordvestlige område. Stationen betjener bydelen Husum og er samtidig den nærmeste station for Mørkhøj og det nordlige Rødovre. Den ligger desuden i gåafstand fra det trafikale knudepunkt Husum Torv, hvor der er forbindelser til flere buslinjer.Stationen har to spor og en delvist overdækket øperron. Den er placeret i en banegrav, og der er adgang via en trappe og en elevator i den sydøstlige ende, der leder op til en bro over stationen ved Islevhusvej. Her er der busstoppesteder, som sikrer gode forbindelser til resten af byen.
Modernisering og Senere Nedrivning af Stationsbygningen
Den stationsbygning, der blev opført i 1944, stod i mange år som en central del af Husum Station, men i 2013 blev den revet ned som led i en større modernisering af stationen.I den nordvestlige ende af perronen findes en trappe, der fører op til en gangbro, som går over banen og forbinder området med en sti langs Vestvolden. Dette gør det lettere for fodgængere at krydse jernbanen på en sikker måde.
I september 2013 blev stationens perron og perrontag gennemrenoveret. Som en del af denne modernisering blev stationens elevatortårn malet rødt, hvilket gav stationen et mere markant visuelt udtryk.
Husum Station i Dag
I dag er Husum Station en vigtig del af Københavns S-togsnetværk og spiller en central rolle i pendlertrafikken på Frederikssundbanen. Selvom stationen ikke længere har en fysisk stationsbygning, fungerer den fortsat som et vigtigt stoppested for passagerer i det nordvestlige København.Med sin strategiske placering mellem Brønshøj og Mørkhøj og med gode forbindelser til både bus- og cykelstier, er Husum Station fortsat et af de mest betydningsfulde transportknudepunkter i området.
Stamdata for Husum Station [1944-1949]
Byggeår | 1944 |
Åbnet | 1944 |
Nedlagt | 1949.05.15 |
Nedrevet | 2013 |
Stednavneforkortelse | Hut |
Højdeplacering over havet | 14,9 meter |
GPS koordinater | 55.70979708749257,12.463676231421413 |
Oversigt over andre stationer fra Husum
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Husum S-togstrinbræt (Hut) | Husum S-togstrinbræt – en station med historisk betydningHus... | |
Husum Station (Hut) [1944-1949] | Husum Station og dens Historiske UdviklingHusum Station ligg... | |
Husum Billetsalgssted (Hut) [1880-1944] | Husum Billetsalgssted og dets Historiske UdviklingHusum Stat... |
Kort over Husum Station [1944-1949]
![Historisk kort over Husum Station [1944-1949] Historisk kort over Husum Station [1944-1949]](./kort/2566_ZOOM.webp)
Kort over Husum Station [1944-1949] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Husum Station [1944-1949] Historisk kort over Husum Station [1944-1949]](./kort/2566_ORTO.webp)
Kort over Husum Station [1944-1949] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Husum Station [1944-1949] Historisk kort over Husum Station [1944-1949]](./kort/2566_1980.webp)
Kort over Husum Station [1944-1949] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Husum Station [1944-1949] Historisk kort over Husum Station [1944-1949]](./kort/2566_1953.webp)
Kort over Husum Station [1944-1949] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Husum Station [1944-1949] Historisk kort over Husum Station [1944-1949]](./kort/2566_1901.webp)
Kort over Husum Station [1944-1949] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Husum Station [1944-1949]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |