Islev Trinbræt (Ist) [1931-1936], en artikel om Islev Trinbræt
Islev har været en del igennem. I 1931 oprettedes Frederikssundbanens første trinbræt, kaldet Islemark indtil 1933, hvor navnet skiftede til det nemmere Islev, som også var nemmere end det oprindeligt påtænkte navn: Slotsherrensvej. I 1936 indrettedes billetsalg i Islev, og den første "stationsbygning" var den midlertidige træbygning fra Fuglebakken, hvis billetsalgssted ikke var blevet færdigt til tiden.
I 1938 blev der anlagt et midlertidigt "arbejdssidespor", på en hævet banedæmning i forbindelse med forberedelserne til den kommende til S-banen til Ballerup, som stod færdig i 1949.
I 1942 anbragtes en noget større ekspeditionsbygning, og det var atter "genbrug", idet denne var den nedlagte Valby S-stations. Endelig i 1965 fik Islev sin nuværende ekspeditionsbygning, og den ældre kunne derefter fjernes.
Fra den 15. maj 1949 overgik Islev Station til S-bane – dog kun på hverdage i starten og fra oktober blev der så også indført elektrisk drift om søndagen.
Islev Station er i dag en del af Københavns S-togs-netværk og ligger på Frederikssundbanen og er trods sit navn, Islev, beliggende i Vanløse og ikke i Islev.
I 1938 blev der anlagt et midlertidigt "arbejdssidespor", på en hævet banedæmning i forbindelse med forberedelserne til den kommende til S-banen til Ballerup, som stod færdig i 1949.
I 1942 anbragtes en noget større ekspeditionsbygning, og det var atter "genbrug", idet denne var den nedlagte Valby S-stations. Endelig i 1965 fik Islev sin nuværende ekspeditionsbygning, og den ældre kunne derefter fjernes.
Fra den 15. maj 1949 overgik Islev Station til S-bane – dog kun på hverdage i starten og fra oktober blev der så også indført elektrisk drift om søndagen.
Islev Station er i dag en del af Københavns S-togs-netværk og ligger på Frederikssundbanen og er trods sit navn, Islev, beliggende i Vanløse og ikke i Islev.
Stamdata for Islev Trinbræt [1931-1936]
Byggeår | 1931 |
Åbnet | 1931 |
Nedlagt | 1936 |
Nedrevet | 1936 |
Adresse | Slotsherrensvej, 2720 Vanløse |
Stednavneforkortelse | Ist |
Højdeplacering over havet | 12,8 meter |
GPS koordinater | 55.69946131567919,12.469336906660955 |
Oversigt over andre stationer fra Islev
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Islev S-togstrinbræt (Ist) | Islev har været en del igennem. I 1931 oprettedes Frederikss... | |
Islev Station (Isb) [1942-1965] | Islev har været en del igennem. I 1931 oprettedes Frederikss... | |
Islev Billetsalgssted (Ist) [1936-1942] | Islev har været en del igennem. I 1931 oprettedes Frederikss... | |
Islev Trinbræt (Ist) [1931-1936] | Islev har været en del igennem. I 1931 oprettedes Frederikss... |
Kort over Islev Trinbræt [1931-1936]
Kort over Islev Trinbræt [1931-1936] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Islev Trinbræt [1931-1936] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Islev Trinbræt [1931-1936] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Islev Trinbræt [1931-1936] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Islev Trinbræt [1931-1936] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Islev Trinbræt [1931-1936]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |