Islev Billetsalgssted (Ist) [1936-1942], en artikel om Islev Billetsalgssted
Islev Billetsalgssted – Fra trinbræt til S-banestation
Oprettelsen af Islev Billetsalgssted
Islev Billetsalgssted har en spændende historie, der afspejler udviklingen af jernbanen i Storkøbenhavn. Det blev oprindeligt oprettet som et trinbræt på Frederikssundbanen i 1931 og fik navnet Islemark. Dette navn var dog ikke særlig populært, og i 1933 blev det ændret til Islev, hvilket var kortere og mere mundret end det oprindeligt foreslåede navn, Slotsherrensvej.Frederikssundbanen var en vigtig jernbanestrækning, der forbandt København med forstæderne i vest og gav nye transportmuligheder til pendlerne. Oprettelsen af Islev Trinbræt markerede et vigtigt skridt i udviklingen af den kollektive trafik i området.
Billetsalg og de første bygninger
I 1936 blev der etableret et egentligt billetsalg i Islev, hvilket gjorde det muligt for passagererne at købe billetter direkte på stedet. Dette var et vigtigt skridt i stationens udvikling, da det gjorde trinbrættet mere attraktivt for de daglige pendlere.Den første "stationsbygning" i Islev var dog ikke ny – det var en midlertidig træbygning, der oprindeligt var tiltænkt Fuglebakken Station. Da Fuglebakken ikke var færdig til tiden, blev bygningen flyttet til Islev, hvor den fungerede som billetsalgssted. Dette var en midlertidig løsning, men den gjorde det muligt at betjene de rejsende, indtil en mere permanent bygning kunne etableres.
Arbejdssidespor og forberedelser til S-banen
I 1938 blev der anlagt et midlertidigt arbejdssidespor i Islev på en hævet banedæmning. Dette sidespor blev brugt i forbindelse med forberedelserne til den fremtidige S-baneudvidelse til Ballerup, der skulle stå færdig i 1949.Forberedelserne til S-banen var en del af en større strategi for at modernisere Københavns jernbanenet. På dette tidspunkt begyndte man at elektrificere dele af jernbanen, hvilket muliggjorde en mere effektiv og hyppigere togdrift.
Den første rigtige ekspeditionsbygning
I 1942 blev der opsat en noget større ekspeditionsbygning i Islev. Men som tidligere var der tale om en genbrugt bygning – denne gang fra den nedlagte Valby S-station.Dette viser, hvordan DSB i denne periode ofte genbrugte stationsbygninger fra andre steder i landet for at spare omkostninger. Den nye ekspeditionsbygning var et væsentligt fremskridt i forhold til den tidligere træbygning og gav bedre forhold for både passagerer og personale.
Overgangen til S-banen i 1949
Den 15. maj 1949 skete den længe ventede overgang fra Frederikssundbanens dampdrift til S-banen. Det betød, at Islev Station nu blev en del af Københavns S-togsnetværk.I begyndelsen kørte S-togene dog kun på hverdage, men fra oktober 1949 blev der også indført elektrisk drift om søndagen. Overgangen til S-banen betød, at Islev nu fik langt hyppigere togafgange og en mere stabil køreplan, hvilket var en stor fordel for pendlerne.
S-togsnettet var en vigtig del af moderniseringen af den kollektive trafik i Storkøbenhavn, og Islev blev en af de mange mindre stationer, der fik glæde af denne udvikling.
Den nuværende stationsbygning fra 1965
I 1965 blev Islevs gamle ekspeditionsbygning erstattet af en ny, moderne stationsbygning. Denne bygning var langt mere tidssvarende og bedre egnet til den stigende passagertrafik.Den ældre stationsbygning fra 1942 blev fjernet, og den nye bygning blev opført med bedre faciliteter for de rejsende. Dette var en del af en bredere modernisering af S-banestationerne i 1960'erne, hvor mange af de gamle træ- og murstensbygninger blev erstattet af mere funktionelle konstruktioner.
Islev Station i dag
I dag er Islev Station en integreret del af Frederikssundbanens S-togsnetværk. Stationen ligger mellem Jyllingevej og Husum Station og betjener et område med både boligområder og erhvervsbyggeri.En af de interessante aspekter ved Islev Station er, at den ikke ligger i Islev. Selvom stationen bærer navnet Islev, befinder den sig rent faktisk i Vanløse og ikke i Rødovre Kommune, hvor bydelen Islev ellers ligger. Dette har ofte ført til forvirring blandt passagererne.
Islev Billetsalgssteds betydning for lokalområdet
Gennem årene har Islev Station spillet en vigtig rolle for pendlere og beboere i området. Den har været et vigtigt transportknudepunkt, der har givet let adgang til Københavns centrum og de omkringliggende forstæder.Stationens udvikling fra et simpelt trinbræt i 1931 til en moderne S-banestation i dag viser, hvordan jernbanen har været en vigtig drivkraft i udviklingen af Storkøbenhavn.
Islev Station er også et eksempel på, hvordan jernbanen konstant har tilpasset sig ændrede transportbehov – fra de tidlige dage med billetsalg i en træbygning til en moderne, selvbetjent station med hyppige afgange.
Islev i fremtiden
I takt med den fortsatte vækst i pendlertrafikken og ønsket om at reducere biltrafikken i hovedstadsområdet, vil stationer som Islev fortsat spille en vigtig rolle.Med de seneste investeringer i moderne S-tog, digital billetløsninger og bedre infrastruktur er det sandsynligt, at stationer som Islev vil få endnu større betydning i fremtidens transportnetværk.
Stamdata for Islev Billetsalgssted [1936-1942]
Byggeår | 1936 |
Åbnet | 1936 |
Nedlagt | 1942 |
Nedrevet | 1942 |
Adresse | Slotsherrensvej, 2720 Vanløse |
Stednavneforkortelse | Ist |
Højdeplacering over havet | 12,8 meter |
GPS koordinater | 55.69946131567919,12.469336906660955 |
Oversigt over andre stationer fra Islev
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Islev S-togstrinbræt (Ist) | Islev S-togstrinbræt – En Historisk Station på Frederikssund... | |
Islev Station (Isb) [1942-1965] | Islev har været en del igennem. I 1931 oprettedes Frederikss... | |
Islev Billetsalgssted (Ist) [1936-1942] | Islev Billetsalgssted – Fra trinbræt til S-banestationOprett... | |
Islev Trinbræt (Ist) [1931-1936] | Islev Trinbræt – En del af Frederikssundbanens udviklingIsle... |
Kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942]
![Historisk kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942] Historisk kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942]](./kort/2582_ZOOM.webp)
Kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942] Historisk kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942]](./kort/2582_ORTO.webp)
Kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942] Historisk kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942]](./kort/2582_1980.webp)
Kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942] Historisk kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942]](./kort/2582_1953.webp)
Kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942] Historisk kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942]](./kort/2582_1901.webp)
Kort over Islev Billetsalgssted [1936-1942] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Islev Billetsalgssted [1936-1942]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |