Klampenborgbane Station [1863-1887], en artikel om Klampenborgbane Station






Klampenborgbanestationen: Fra Sommerstation til Nordbanegård

Klampenborgbanestationen blev opført i 1863 for at betjene Klampenborgbanen, der var en populær udflugtsbane for københavnere. Stationen spillede en central rolle i de første årtier af Klampenborgbanens eksistens, men efterhånden som Københavns jernbanenet udviklede sig, ændrede stationen formål og blev senere omdannet til Nordbanegården. Denne artikel belyser Klampenborgbanestationens historie og dens betydning i udviklingen af den københavnske jernbaneinfrastruktur.

Klampenborgbanens Åbning i 1863

Klampenborgbanestationen blev opført i forbindelse med åbningen af Klampenborgbanen i 1863. Banen blev hurtigt et populært transportmiddel for københavnere, der ønskede at tage på udflugt til naturområder som Dyrehaven og Bellevue Strand. Klampenborgbanen var kendt som en skovtursbane, og stationen spillede en central rolle i at forbinde byen med disse rekreative områder. I de første år havde Klampenborgbanestationen dog kun åbent i sommermånederne, da det var her, at efterspørgslen var størst.

Udover at betjene tog til Klampenborg, kørte der også tog til Lyngby og i en kort periode til Helsingør fra stationen. Men da Københavns Hovedbanegård åbnede i 1864, blev Klampenborgbanestationens betydning reduceret, og den blev primært brugt til sommertrafikken.

Ombygning og Transformation til Nordbanegården

I 1887 blev en ny station bygget til Klampenborgtogene, og Klampenborgbanestationen blev ombygget og udvidet for at blive en del af det voksende jernbanenet. Stationen blev omdøbt til Nordbanegården og fik en ny rolle som udgangspunkt for Nordbanen, der forbandt København med Hillerød og de nordlige forstæder.

Denne transformation markerede afslutningen på Klampenborgbanestationens tid som sommerstation og begyndelsen på dens rolle som en central station i det københavnske netværk. Nordbanegården var et vigtigt knudepunkt i Københavns jernbanenet, og stationen fungerede som en vital del af den voksende trafik mod Nordsjælland.

Boulevardbanens Indflydelse og Nordbanegårdens Nedlæggelse

I 1917 åbnede Boulevardbanen, en ny jernbanestrækning, der strakte sig fra Københavns Hovedbanegård til Østerbro. Den østlige del af Boulevardbanens dobbeltspor blev indviet den 1. december 1917, og trafikken mod Klampenborg blev hurtigt flyttet til denne nye rute. Den gamle strækning fra Nordbanegården over Nørrebro fortsatte dog med at fungere som en del af Nordbanen frem til 1921.

Da Boulevardbanens vestlige dobbeltspor og fortsættelsen til Hellerup blev taget i brug i oktober 1921, blev Nordbanegården overflødig. Denne udvikling markerede afslutningen på stationens aktive rolle i jernbanetrafikken. Trafikken blev nu centraliseret omkring de nyere og mere effektive stationer, og Nordbanegården lukkede sine døre for godt.

Nedrivning og Eftermæle

Efter Nordbanegården blev lukket, stod bygningen ubrugt i et par år, før den blev nedrevet i 1922. Selvom Klampenborgbanestationen og senere Nordbanegården havde spillet en vigtig rolle i udviklingen af Københavns jernbanesystem, blev den erstattet af de mere moderne stationer, der bedre kunne håndtere den stigende trafik i byen.

Nedrivningen af stationen markerede afslutningen på en æra i Københavns jernbanehistorie. Selvom stationen ikke længere eksisterer, er dens historie et vigtigt kapitel i udviklingen af den danske jernbaneinfrastruktur, og den minder os om de tidlige udfordringer og fremskridt inden for transport i hovedstaden.

Klampenborgbanestationens Betydning for Københavns Jernbaneudvikling

Klampenborgbanestationen og senere Nordbanegården var vigtige dele af den tidlige udvikling af Københavns jernbanenet. Klampenborgbanen gjorde det muligt for københavnere at tage på skovture og nyde de rekreative områder nord for byen, hvilket var en ny og spændende mulighed i 1800-tallet.

Nordbanegårdens transformation til et knudepunkt for Nordsjællandstrafikken markerede en udvidelse af jernbanesystemet, der gjorde det muligt for byens indbyggere og erhvervslivet at drage fordel af bedre forbindelser til de nordlige forstæder og byer. Selvom stationen i dag ikke længere findes, var den en afgørende del af jernbanens historie i Danmark og i hovedstaden.

Klampenborgbanestationen, opført i 1863, var en væsentlig del af den tidlige udvikling af Københavns jernbanenet. Fra sin rolle som sommerstation på Klampenborgbanen til dens omdannelse til Nordbanegård og endelige nedrivning i 1922, var stationen vidne til mange af de tidlige fremskridt inden for jernbanetrafikken i hovedstaden. Selvom stationen ikke længere eksisterer, lever dens historie videre som en del af det rige kapitel i udviklingen af den danske jernbane.


Stamdata for Klampenborgbane Station [1863-1887]

Byggeår1863
Åbnet1863.07.22
Nedlagt1887
Nedrevet1922
ArkitektVilhelm Carl Heinrich Wolf
Højdeplacering over havet7,5 meter
GPS koordinater55.678649166563794,12.563062447104075


Oversigt over andre stationer fra København

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferet København H Metrostation (Kh)København H Metrostation ligger lige op ad Københavns Hovedb...
Stedet er fotograferet København Hovedbanegård (Kh)Københavns Hovedbanegård – Danmarks Hjerte for Jernbanetrafi...
Stedet er fotograferet København Godsbanegård (Gb)Københavns Godsbanegård var en af de største og mest trafike...
Stedet er fotograferet Holte Banegården [1896-1917]Holtebanegården åbnede i 1896 og var endnu én i en rækken af...
Stedet er fotograferet Klampenborgbane StationKlampenborgbanestation: En Glemselens Station fra Københavns...
Stedet er fotograferet København Station (Kh) [1864-1911]København Station [1864-1911]: En banegård i tidens rundbues...
Klampenborgbane Station [1863-1887]Klampenborgbanestationen: Fra Sommerstation til Nordbanegård...
Stedet er fotograferet Nord BanegårdenNordbanegården var fra 1863-1887 udgangsstation for Klampenb...
Stedet er fotograferet København Station (Kh) [1847-1864]Københavns Første Station [1847-1864] – En Historisk Jernban...





Kort over Klampenborgbane Station [1863-1887]

Historisk kort over Klampenborgbane Station [1863-1887]
Kort over Klampenborgbane Station [1863-1887] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Klampenborgbane Station [1863-1887]
Kort over Klampenborgbane Station [1863-1887] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Klampenborgbane Station [1863-1887]
Kort over Klampenborgbane Station [1863-1887] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Klampenborgbane Station [1863-1887]
Kort over Klampenborgbane Station [1863-1887] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Klampenborgbane Station [1863-1887]
Kort over Klampenborgbane Station [1863-1887] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Klampenborgbane Station [1863-1887]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9