Lyngbyvejen Trinbræt [1926-1931], en artikel om Lyngbyvejen Trinbræt
Ved Lyngbyvejens overskæring indrettedes i 1926 et trinbræt med billetsalg på søndage og helligdage. Oprindeligt var det kun de små lokaltog far Nørrebro til Hellerup, men fra 1930 var det også Frederiksberg-Hellerup-Klampenborg togene, der standsede ved Lyngbyvej.
Da Frederiksbergliniens elektrificering var under etablering, opførtes en ny bygning og Lyngbyvej i 1931 efter Arkitekt K.T. Seest, hvor Lyngbyvej blev ophøjet til Billetsalgssted ved samme lejlighed. Billetsalgssteddet fungerede fra 1934 som S-station.
Da de store omlægninger i forbindelse med Hareskovbanens indførelse til Svanemøllen fandt sted i årene 1972-1976, erstattedes Lyngbyvej station af Ryparken S-station, hvor navneskiftet fandt sted den 1. oktober 1972 navn til Ryparken Station.
Efterhånden som viadukterne blev færdige, nedreves K.T. Seest Billetsalgsbygning fra 1930 etapevis i 1972-1973.
Da Frederiksbergliniens elektrificering var under etablering, opførtes en ny bygning og Lyngbyvej i 1931 efter Arkitekt K.T. Seest, hvor Lyngbyvej blev ophøjet til Billetsalgssted ved samme lejlighed. Billetsalgssteddet fungerede fra 1934 som S-station.
Da de store omlægninger i forbindelse med Hareskovbanens indførelse til Svanemøllen fandt sted i årene 1972-1976, erstattedes Lyngbyvej station af Ryparken S-station, hvor navneskiftet fandt sted den 1. oktober 1972 navn til Ryparken Station.
Efterhånden som viadukterne blev færdige, nedreves K.T. Seest Billetsalgsbygning fra 1930 etapevis i 1972-1973.
Stamdata for Lyngbyvejen Trinbræt [1926-1931]
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 |
Nedlagt | 1931 |
Nedrevet | 1931 |
Adresse | Lyngbyvej, 2100 København Ø |
Højdeplacering over havet | 7,4 meter |
GPS koordinater | 55.71528409047342,12.559140867157197 |
Oversigt over andre stationer fra Ryparken
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Ryparken S-togstrinbræt (Ryt) | Ved Lyngbyvejens overskæring indrettedes i 1926 et trinbræt ... | |
Lyngbyvejen S-togsstation [1934-1972] | Ved Lyngbyvejens overskæring indrettedes i 1926 et trinbræt ... | |
Lyngbyvejen Billetsalgssted [1931-1934] | Ved Lyngbyvejens overskæring indrettedes i 1926 et trinbræt ... | |
Lyngbyvejen Trinbræt [1926-1931] | Ved Lyngbyvejens overskæring indrettedes i 1926 et trinbræt ... |
Kort over Lyngbyvejen Trinbræt [1926-1931]
Kort over Lyngbyvejen Trinbræt [1926-1931] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Lyngbyvejen Trinbræt [1926-1931] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Lyngbyvejen Trinbræt [1926-1931] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Lyngbyvejen Trinbræt [1926-1931] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Lyngbyvejen Trinbræt [1926-1931] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Lyngbyvejen Trinbræt [1926-1931]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |