Ullerslev Station (Uv) [1865-1973], en artikel om Ullerslev Station
Ullerslev Station – Et kapitel i dansk jernbanehistorie
Ullerslev Station blev etableret i forbindelse med åbningen af Nyborg-Odense-Middelfart banen den 7. september 1865. Stationen blev opført som en 4. klasses station, hvilket betød, at den tilhørte de mindre landstationer på banen. Den var en del af et stationshierarki, hvor stationer af højere klasse blev opført i købstæder, mens 4. klasses stationer primært blev anlagt i mindre landsbyer for at betjene lokalbefolkningen og det omkringliggende landbrug.En standardiseret stationsbygning
Ullerslev Station var en af fire stationer af 4. klasse på Nyborg-Odense-Middelfart banen. De tre andre var Tommerup, Nørre Aaby og Aarup. Disse stationer var såkaldte typehuse, der blev bygget efter ensartede tegninger og konstruktioner.Arkitekten bag Ullerslev Station var Thomas Arboe, der stod bag flere af de mindre stationsbygninger i det danske jernbanenet. Stationsbygningen var relativt beskeden i størrelse og havde en simpel funktionel indretning.
Vandforsyning og godstransport
For at forsyne datidens damplokomotiver med vand og brændstof blev der etableret vandforsyningsanlæg flere steder langs banen. Ifølge kontrakten skulle der være vandstationer i Nyborg, Odense og Middelfart samt tre landstationer – Ullerslev, Tommerup og Nørre Aaby.Mens de større købstadsstationer havde deres varehuse på samme side af sporet som stationsbygningen, var situationen anderledes for 4. klasses stationerne. Her lå varehusene typisk på den modsatte side af sporet, hvilket krævede, at man skulle krydse jernbanen for at få adgang til dem.
Selvom det oprindeligt blev vurderet, at godsmængden på landstationerne ville være betydeligt lavere end i købstæderne, viste det sig, at transporten var mere omfattende end forventet. I driftsåret 1866-1867 blev der eksempelvis fragtet 25.000 tons almindeligt fragtgods til Aarup og 18.000 tons til Tommerup, hvilket understregede stationernes vigtighed for godstransport.
Ullerslev Stations betydning
Gennem årene opretholdt Ullerslev Station en vis trafikal betydning. Blandt andet udgik Kertemindes eneste dagvognsrute fra stationen, hvilket gjorde den til et vigtigt transportknudepunkt for området.Persontrafikken på stationen faldt dog gradvist, efterhånden som rutebiler og privatbilisme overtog persontransporten. Til gengæld oplevede stationen en stigning i godstransporter, der i mange år sikrede dens fortsatte drift.
Nedgradering og nedlæggelse
I takt med den generelle nedgang i persontrafik på de mindre stationer blev Ullerslev Station nedsat til trinbræt med sidespor i 1973.Den 22. maj 1977 blev Ullerslev Trinbræt nedlagt sammen med de nærliggende stationer Marslev, Langeskov og Hjulby, da de lokale tog mellem Nyborg og Odense ophørte. Dette skete trods omfattende lokale protester, da mange borgere stadig benyttede stationen.
Dog fortsatte der et morgentog mellem Nyborg og Odense, som fortsat stoppede ved de gamle stationer, frem til 27. maj 1979, hvorefter persontrafikken officielt ophørte helt.
Ullerslev Station fortsatte dog som en teknisk station, hvor sidesporet stadig blev anvendt til godstransport frem til 1987, hvorefter det officielt blev nedlagt i 1988.
Stationsbygningens skæbne
I 1975 blev Ullerslev Stationsbygning nedrevet, hvilket markerede afslutningen på en æra for stationen. Med sin placering som en af de oprindelige stationer fra 1865 var bygningen en del af den tidlige jernbanehistorie i Danmark, men som så mange andre mindre stationer blev den revet ned efter at have mistet sin funktion.Ullerslev Stations arv
I dag er der kun få fysiske spor tilbage af Ullerslev Station, men dens historie er stadig en vigtig del af det danske jernbanenet. Med sin rolle i både person- og godstransport gennem mere end et århundrede bidrog stationen væsentligt til den lokale udvikling og transportinfrastruktur.Stamdata for Ullerslev Station [1865-1973]
Byggeår | 1865 |
Åbnet | 1865.09.07 |
Nedlagt | 1973 |
Nedrevet | 1975 |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Stednavneforkortelse | Uv |
Højdeplacering over havet | 9,7 meter |
GPS koordinater | 55.354598,10.665527 |
Oversigt over andre stationer fra Ullerslev
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Ullerslev Teknisk Station (Uv) | Etableringen af Ullerslev StationUllerslev Station blev etab... | |
Ullerslev Trinbræt med Sidespor (Uv) [1973-1979] | Ullerslev Trinbræt med Sidespor – En Del af Fyns Jernbanehis... | |
Ullerslev Station (Uv) [1865-1973] | Ullerslev Station – Et kapitel i dansk jernbanehistorieUller... |
Billede af Ullerslev Station [1865-1973]

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ullerslev Station.
Titel:Ullerslev Station - 1951
Bygningsnavn:Ullerslev Station
Sted:Danmark, Fyn, Ullerslev
Ophav:Odense Luftfoto
År:1951
Id:OD00323_007.tif
Billeder af Ullerslev Station [1865-1973]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. oktober 2009 Download billede

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1948 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ullerslev Station.
Titel:Ullerslev Station - 1948
Bygningsnavn:Ullerslev Station
Sted:Danmark, Fyn, Ullerslev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1948
Id:L3130_11.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ullerslev Station med Plov- og Maskinfabrikken Mullerup i baggrunden.
Titel:Plov- og Maskinfabriken Mullerup
Sted:Danmark, Fyn, Ullerslev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946-1969
Note:Landbrugsmaskinfabrikken Mullerup
Id:sylvest_nks_03097.tif
Kort over Ullerslev Station [1865-1973]
![Historisk kort over Ullerslev Station [1865-1973] Historisk kort over Ullerslev Station [1865-1973]](./kort/261_ZOOM.webp)
Kort over Ullerslev Station [1865-1973] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Ullerslev Station [1865-1973] Historisk kort over Ullerslev Station [1865-1973]](./kort/261_ORTO.webp)
Kort over Ullerslev Station [1865-1973] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Ullerslev Station [1865-1973] Historisk kort over Ullerslev Station [1865-1973]](./kort/261_1980.webp)
Kort over Ullerslev Station [1865-1973] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Ullerslev Station [1865-1973] Historisk kort over Ullerslev Station [1865-1973]](./kort/261_1953.webp)
Kort over Ullerslev Station [1865-1973] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Ullerslev Station [1865-1973] Historisk kort over Ullerslev Station [1865-1973]](./kort/261_1901.webp)
Kort over Ullerslev Station [1865-1973] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Ullerslev Station [1865-1973]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Fynske jernbaner Niels Jensen 1976 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03736-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 90 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 1990 64 Holme-Olstrup Bane Bøger ApS 87-88632-26-1 |