Hallendrup Trinbræt


Under anlæg af Randers-Grenaa banen kom der ansøgning om en holdeplads ved, men ansøgningen blev afslået. Det viste sig dog hurtigt at der var et reelt behovet for et standsningssted og den 1. december 1878 åbnedes et billetsalgssted i vogterhus nr. 24 jernbaneoverskæringen. Vogterhuset var en meget beskeden bolig på kun 43 kvadratmeter. I stueetagen var der et lille køkken med spisekammer samt to stuer. Oppe på loftet var der to værelser. Huset var beboet af en Banearbejder og hans hustru. Banearbejderen sørgede for vedligeholdelse af sporet mellem Nødager og Obdrup, mens hans hustru sørgede for at passe leddet ved jernebaneoverskæringen. Folketællingen fra 1880 viser, at vogterhuset var beboet af ledvogter Niels Jensen Torup og hans hustru Karoline. En personaleliste fra 1881 viser, at billetsælgeren på det tidspunkt hed Rasmussen.

I det første år efter billetsalgets åbning kunne man indberette en indtægt på 428 kr. og 17 øre fra billetsalg og en indtægt fra gods på 14 kr. og 20 øre samt andre indtægter på 1 kr. og 40 øre.

Da et stigende antal passagerer benyttede toget til og fra billetsalgsstedet, udarbejdede Statsbanernes tegnestue i marts 1920 en tegning af en ventebygning opført af træ. Tegningen blev signeret af DSB´s overarkitekt Heinrich Wenck. Træbygningens var en slags overdækket veranda som indgangsparti med buer mellem fire træsøjler og kendes ikke fra andre statsbanebygninger, og minder mere om udvidet udgave af de portvagthuse, der står på Kastellet i København.

Billetsalgsstedet blev nedlagt 31. december 1956 og erstattet af et trinbræt uden betjening, hvor trinbrættet blev flyttet 200 m længere mod vest, på den anden side af vejoverskæringen. Her blev der anlagt en primitiv grusperron med et lille og enkelt venteskur.

Den nu overflødige ventebygning fra 1920 blev købt af Balle Idrætsforening for 800 kr. som klubhus ved Balle sportsplads. En samling frivillige fra foreningen pillede huset Ned og på en lånt lastbil blev de mange dele kørt til Balle, men den demonterede ventebygning blev aldrig genrejst, og den lå i lang tid i et hjørne af sportspladsen.



Stamdata for Hallendrup Trinbræt


Byggeår1956
Åbnet1956.12.31
Nedlagt1967.05.27
NedrevetNedrevet
AdresseAlbøgevej, 8570 Trustrup
StednavneforkortelseHld
Højdeplacering over havet21,3 meter
GPS koordinater56.34560787779512,10.70621054356

Oversigt over andre stationer fra Hallendrup

FotoStationens navnBeskrivelse
Hallendrup Trinbræt (Hld)Under anlæg af Randers-Grenaa banen kom der ansøgning om en holde...
Hallendrup Billetsalgssted (Hld) [1878-1956]Under anlæg af Randers-Grenaa banen kom der ansøgning om en holde...


Hallendrup Trinbræt servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Randers-Ryomgård-Grenaa DSB 64,21876.08.241993
Aarhus-Ryomgård-Grenaa DSB 68,81877.12.012016.08.27

Krak luftfoto 1954 vs 2020 af Hallendrup Trinbræt


Kortforsyningen: skråfoto-2017 over Hallendrup Trinbræt set mod north



Kort over Hallendrup Trinbræt

Kort over Hallendrup Trinbræt
Kort over Hallendrup Trinbræt - Kilde: Copyright © 2022 MapQuest, Inc. All rights reserved

Historisk kort over Hallendrup Trinbræt
Kort over Hallendrup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Hallendrup Trinbræt
Kort over Hallendrup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Hallendrup Trinbræt
Kort over Hallendrup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Hallendrup Trinbræt
Kort over Hallendrup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)