Amagerbro Trinbræt, en artikel om Amagerbro Trinbræt




Amagerbro Trinbræt: En Jernbanehistorisk Rejse

Amagerbro Trinbræt spillede en vigtig rolle som forbindelsesled mellem Amagerbanen og DSB's havnebane, der strakte sig over Langebro til Københavns Godsbanegård. Denne strategiske placering gjorde trinbrættet til et centralt knudepunkt for godstransport og passagertrafik i området.

Oprindelsen og Demarkationszonens Begrænsninger

Amagerbro Station, forgængeren til trinbrættet, blev som den eneste station på Amagerbanen opført som en midlertidig bindingsværksbygning. Dette skyldtes stationens placering i demarkationszonen i forhold til Københavns befæstning. Reglementet forbød opførelse af grundmurede bygninger, da de skulle kunne fjernes hurtigt i tilfælde af krig.

Udviklingen langs Uplandsgade

Øst for skæringen med Vermlandsgade blev der anlagt driftsspor og bygninger nødvendige for banens funktion. Dette omfattede en lille godsekspeditionsbygning, lokomotivremise (senere motorremise) samt diverse småbygninger. Området blev også brugt til kul- og vandforsyning til damplokomotiver samt en læssevej med forskellige faciliteter til gods- og passagertransport.

Ophævelsen af Demarkationszoneforbuddet

Da forbuddet mod faste bygninger blev ophævet i 1909, åbnede det for mere permanente strukturer. I 1915 blev der opført en mindre ventesal i bindingsværk. Efter indstillingen af persontrafikken på Amagerbanen i 1938 blev stationsbygningen revet ned, og ventesalen blev flyttet til Store Magleby, hvor den blev brugt som privatbolig.

Nedlæggelsen af Amagerbro Station

Kort tid efter lukningen af Amagerbro Station blev stationsområdet ryddet, og boligblokken kendt som "Penalhuset" blev opført på det tidligere stationsareal. Trods lukningen fortsatte Amagerbro Godsstation og firmaspor med at være aktive, og personalet flyttede til mere beskedne faciliteter, herunder en pakhusbygning omkring en udrangeret rejsegodsvogn.

DSB's Overdragelse og Indleveringsstedet

Efter DSB overtog Amagerbanen i 1975, blev den karakteristiske pakhusbygning hurtigt fjernet, men kontorbygningen fungerede som vognanviserhus frem til omkring 2016. Indtil 1972 kunne man stadig ekspedere stykgods og banepakker fra DSB's Amagerbro Indleveringssted.

Genoptagelsen af Persontrafikken under Anden Verdenskrig

Efter udbruddet af Anden Verdenskrig blev persontrafikken genoptaget på Amagerbanen. I starten udgik togene fra en interimistisk perron på godsstationen. Senere blev der anlagt en grusperron langs sporet ved Uplandsgade samt et omløbsspor. Der blev også bygget en lille venterumsbygning med billetsalg.

Oprettelsen af Amagerbro Trinbræt

Den 1. august 1942 blev Amagerbro Trinbræt officielt oprettet for at reducere afstanden til sporvognene på Amagerbrogade. Billetsalgsbygningen fra Uplandsgade-perronen blev flyttet til det nye trinbræt, hvilket forbedrede tilgængeligheden for passagererne.


Stamdata for Amagerbro Trinbræt

Byggeår1942
Åbnet1942.08.01
Nedlagt1947.09.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet1,9 meter
GPS koordinater55.66691451979671,12.598884794323471


Oversigt over andre stationer fra Amagerbro

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetAmagerbro Metrostation (Amb)Amagerbro Metrostation: Porten til Amagers livlige indkøbskv...
Amagerbro TrinbrætAmagerbro Trinbræt: En Jernbanehistorisk RejseAmagerbro Trin...
Stedet er fotograferetAmagerbro Station (Amb) [1907-1938]Historien om Amagerbro Station: Oprindelsen og Demarkationsz...
Stedet er fotograferetAmagerbro GodsstationAmagerbro Godsstations Oprindelse og FunktionAmagerbro Godss...





Kort over Amagerbro Trinbræt

Historisk kort over Amagerbro Trinbræt
Kort over Amagerbro Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Amagerbro Trinbræt
Kort over Amagerbro Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Amagerbro Trinbræt
Kort over Amagerbro Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Amagerbro Trinbræt
Kort over Amagerbro Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Amagerbro Trinbræt
Kort over Amagerbro Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Amagerbro Trinbræt

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9