Gårde Trinbræt, en artikel om Gårde Trinbræt
Gårde Trinbræt – En Jernbanehistorisk Fortælling
Gårde Trinbræt har en lang og interessant historie, der strækker sig tilbage til slutningen af det 19. århundrede. Det startede som et simpelt billetsalgssted langs Esbjerg-Struer-banen, også kendt som Den Vestjyske Længdebane, og udviklede sig senere til en egentlig station. Over tid har stationen gennemgået flere forandringer, der afspejler jernbanens udvikling og betydning for de små lokalsamfund, den betjente.Oprettelsen af Gårde Billetsalgssted
I 1878 blev Gårde etableret som billetsalgssted sammen med Velling og Sig. Billetsalget fandt sted fra vogterhus nummer 51, der lå strategisk placeret langs banen. På dette tidspunkt var området omkring Gårde sparsomt beboet, og der fandtes kun en håndfuld gårde i oplandet. Trods den beskedne befolkning var der alligevel behov for et billetsalgssted, da jernbanen var en vigtig transportforbindelse for både personer og gods.Ventesalsbygningen med Særpræget Arkitektur
Efter nogle år fik Gårde Billetsalgssted opført en muret ventesalsbygning. Arkitekturen var usædvanlig og skilte sig markant ud fra andre jernbanebygninger i Danmark. Bygningen havde et særpræget udtryk, der mindede om en blanding mellem en græsk-ortodoks kirke og en toiletbygning.Et af de mest bemærkelsesværdige træk var den tårnlignende skorsten på taget. Skorstenen var udsmykket med et element, der lignede et kors, hvilket gav ventesalsbygningen et næsten sakralt udseende. Bygningen blev dog ikke vedligeholdt særligt godt, og flere historiske fotografier viser en slidt bygning med tydelige skader, herunder huller i taget.
Udviklingen af Gårde som Lokalsamfund
Da billetsalgsstedet blev oprettet, var der kun spredte gårde i området, men over tid voksede en mindre landsby frem omkring stationen. Jernbanen fungerede som en væsentlig drivkraft for udviklingen, da den gjorde det nemmere at transportere varer og passagerer til og fra området.Jernbanen tiltrak både bosættere og erhverv, og landsbyens infrastruktur udviklede sig gradvist. Med tiden blev det klart, at behovet for en egentlig station voksede, hvilket førte til en væsentlig ændring i Gårdes jernbanehistorie.
Opførelsen af Gårde Station i 1920
I 1920 blev der etableret en ny station cirka 200 meter nord for det oprindelige billetsalgssted. Den nye station var større og bedre udstyret til at håndtere både passagertrafik og godstransport.Opførelsen af den nye stationsbygning markerede en ny æra for jernbanedriften i området. Den medførte forbedrede faciliteter for de rejsende, og den nye placering gjorde det lettere at tilgå stationen for de omkringliggende beboere.
Nedgradering til Trinbræt i 1970
Som mange andre små stationer oplevede Gårde en nedgang i passagertrafikken i takt med, at privatbilismen blev mere udbredt i midten af det 20. århundrede. Dette førte til, at Gårde Station i 1970 blev nedgraderet til et trinbræt, hvilket betød, at stationen ikke længere var bemandet, og at billetsalget ophørte.Selvom selve stationsbygningen stadig findes, blev varehuset ved Gårde Station revet ned omkring 2009. Den nedlagte station står i dag som et vidnesbyrd om en svunden tid, hvor jernbanen spillede en afgørende rolle i hverdagen for beboerne i Gårde og omegn.
Stamdata for Gårde Trinbræt
Byggeår | 1970 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsbakken 24B, 6870 Ølgod |
Højdeplacering over havet | 41,8 meter |
GPS koordinater | 55.765298208332005,8.61151594049655 |
Oversigt over andre stationer fra Gårde
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Gårde Trinbræt | Gårde Trinbræt – En Jernbanehistorisk FortællingGårde Trinbr... | |
Gårde Station (Gå) [1920-1970] | Gårde Station – Fra Billetsalgssted til TrinbrætGårde Statio... | |
Gaarde Billetsalgssted [1878-1920] | Gaarde Billetsalgssted – Et unikt billetsalgssted på Den Ves... |
Gårde Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) | DSB | 146,6 | 1874.10.03 - 1875.08.08 | I drift |
Billede af Gårde Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023 Download billede
Billeder af Gårde Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023 Download billede
Kort over Gårde Trinbræt

Kort over Gårde Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Gårde Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Gårde Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Gårde Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Gårde Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Gårde Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |