Gårde Trinbræt, en artikel om Gårde Trinbræt




Gårde Trinbræt – En Jernbanehistorisk Fortælling

Gårde Trinbræt har en lang og interessant historie, der strækker sig tilbage til slutningen af det 19. århundrede. Det startede som et simpelt billetsalgssted langs Esbjerg-Struer-banen, også kendt som Den Vestjyske Længdebane, og udviklede sig senere til en egentlig station. Over tid har stationen gennemgået flere forandringer, der afspejler jernbanens udvikling og betydning for de små lokalsamfund, den betjente.

Oprettelsen af Gårde Billetsalgssted

I 1878 blev Gårde etableret som billetsalgssted sammen med Velling og Sig. Billetsalget fandt sted fra vogterhus nummer 51, der lå strategisk placeret langs banen. På dette tidspunkt var området omkring Gårde sparsomt beboet, og der fandtes kun en håndfuld gårde i oplandet. Trods den beskedne befolkning var der alligevel behov for et billetsalgssted, da jernbanen var en vigtig transportforbindelse for både personer og gods.

Ventesalsbygningen med Særpræget Arkitektur

Efter nogle år fik Gårde Billetsalgssted opført en muret ventesalsbygning. Arkitekturen var usædvanlig og skilte sig markant ud fra andre jernbanebygninger i Danmark. Bygningen havde et særpræget udtryk, der mindede om en blanding mellem en græsk-ortodoks kirke og en toiletbygning.

Et af de mest bemærkelsesværdige træk var den tårnlignende skorsten på taget. Skorstenen var udsmykket med et element, der lignede et kors, hvilket gav ventesalsbygningen et næsten sakralt udseende. Bygningen blev dog ikke vedligeholdt særligt godt, og flere historiske fotografier viser en slidt bygning med tydelige skader, herunder huller i taget.

Udviklingen af Gårde som Lokalsamfund

Da billetsalgsstedet blev oprettet, var der kun spredte gårde i området, men over tid voksede en mindre landsby frem omkring stationen. Jernbanen fungerede som en væsentlig drivkraft for udviklingen, da den gjorde det nemmere at transportere varer og passagerer til og fra området.

Jernbanen tiltrak både bosættere og erhverv, og landsbyens infrastruktur udviklede sig gradvist. Med tiden blev det klart, at behovet for en egentlig station voksede, hvilket førte til en væsentlig ændring i Gårdes jernbanehistorie.

Opførelsen af Gårde Station i 1920

I 1920 blev der etableret en ny station cirka 200 meter nord for det oprindelige billetsalgssted. Den nye station var større og bedre udstyret til at håndtere både passagertrafik og godstransport.

Opførelsen af den nye stationsbygning markerede en ny æra for jernbanedriften i området. Den medførte forbedrede faciliteter for de rejsende, og den nye placering gjorde det lettere at tilgå stationen for de omkringliggende beboere.

Nedgradering til Trinbræt i 1970

Som mange andre små stationer oplevede Gårde en nedgang i passagertrafikken i takt med, at privatbilismen blev mere udbredt i midten af det 20. århundrede. Dette førte til, at Gårde Station i 1970 blev nedgraderet til et trinbræt, hvilket betød, at stationen ikke længere var bemandet, og at billetsalget ophørte.

Selvom selve stationsbygningen stadig findes, blev varehuset ved Gårde Station revet ned omkring 2009. Den nedlagte station står i dag som et vidnesbyrd om en svunden tid, hvor jernbanen spillede en afgørende rolle i hverdagen for beboerne i Gårde og omegn.


Stamdata for Gårde Trinbræt

Byggeår1970
Åbnet1970
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsbakken 24B, 6870 Ølgod
Højdeplacering over havet41,8 meter
GPS koordinater55.765298208332005,8.61151594049655


Oversigt over andre stationer fra Gårde

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetGårde TrinbrætGårde Trinbræt – En Jernbanehistorisk FortællingGårde Trinbr...
Stedet er fotograferetGårde Station (Gå) [1920-1970]Gårde Station – Fra Billetsalgssted til TrinbrætGårde Statio...
Stedet er fotograferetGaarde Billetsalgssted [1878-1920]Gaarde Billetsalgssted – Et unikt billetsalgssted på Den Ves...


Gårde Trinbræt servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) DSB 146,61874.10.03 - 1875.08.08I drift





Billede af Gårde Trinbræt

Billede af Gårde Trinbræt.
Billede af Gårde Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023
Download billede

Billeder af Gårde Trinbræt

Billede af Gårde Trinbræt.
Billede af Gårde Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023
Download billede

Billede af Gårde Trinbræt.
Billede af Gårde Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023
Download billede

Kort over Gårde Trinbræt

Historisk kort over Gårde Trinbræt
Kort over Gårde Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Gårde Trinbræt
Kort over Gårde Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Gårde Trinbræt
Kort over Gårde Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Gårde Trinbræt
Kort over Gårde Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Gårde Trinbræt
Kort over Gårde Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Gårde Trinbræt

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0