Skovbrynet Trinbræt (Skt) [1964-1977], en artikel om Skovbrynet Trinbræt
Skovbrynet Trinbræt – Etablering og Baggrund
Skovbrynet Billetsalgssted blev etableret den 1. oktober 1930 som en del af Slangerupbanens bestræbelser på at imødekomme den stigende udflugtstrafik til Hareskoven. Den store interesse for området, der var kendt for sine naturskønne omgivelser og udflugtsmuligheder, gjorde det oplagt at anlægge et mindre stoppested, der kunne aflaste de omkringliggende stationer og imødekomme det voksende antal rejsende.Stationen blev opført i bindingsværk og havde kun én perron. Beliggenheden var bevidst valgt et stykke fra Hareskovvejen, så sydgående tog ikke udløste blink og bomme ved overkørslen før de rent faktisk nærmede sig. Dette var en teknisk foranstaltning for at optimere trafiksikkerheden i området. Billetsalget var dog begrænset til sommerhalvåret, hvor der var størst efterspørgsel, særligt på søndage, helligdage og andre store rejsedage.
Efter DSB overtog Slangerupbanen den 1. april 1948, blev denne praksis videreført, indtil billetsalget ophørte i 1955.
Behov for en Station og Trafiksikkerhed
Skovbrynet Billetsalgssted blev etableret relativt sent i forhold til den omkringliggende bebyggelse. Der havde i flere år været et velbegrundet ønske om enten en viadukt eller i det mindste en bevogtning af overskæringen. Allerede i 1906 blev overkørslen ved Hareskovbakken betragtet som en af de farligste i området, hvilket skyldtes de dårlige oversigtsforhold. Først i 1920'erne blev oversigten forbedret gennem rydning af træer og buskads.Ledelsen af Slangerupbanen havde dog ingen større tiltro til rentabiliteten af en station i området, og etableringen af billetsalgsstedet blev snarere anset som en service for publikum end en egentlig forretningsbeslutning. Skovbrynet Billetsalgssted blev derfor placeret ca. 100 meter fra landevejen, hvilket gjorde det let tilgængeligt for udflugtsgæster og forbipasserende.
Passagertrafik og Udflugtsmønstre
Skovbrynet tiltrak ikke et stort antal passagerer fra de nærliggende Bagsværd og Hareskov Stationer. Tværtimod var langt de fleste passagerer, der benyttede Skovbrynet, ny trafik. En væsentlig årsag til dette var en nærliggende restaurant, der fungerede som et populært samlingssted for turister og lokale besøgende.Området syd og øst for Skovbrynet var sparsomt bebygget, og der var få fastboende passagerer, som dagligt benyttede stationen. Hareskoven, der lå tæt ved, havde ligeledes begrænset bebyggelse, og kun et enkelt skovløberhus lå i umiddelbar nærhed.
Til gengæld var søndagstrafikken ganske betydelig, særligt takket være spejdere og ungdomsorganisationer. Spejdergrupper i forskellige farver – gule, grønne, blå og baptister – samledes ofte på stationen, inden de drog ud på diverse øvelser i skoven. Disse sammenkomster var ikke altid uden konflikter, da rivaliserende grupper undertiden forsøgte at forstyrre hinandens aktiviteter, blandt andet ved at flytte orienteringsløbsedler, så deltagere endte på forkerte lokationer.
Stationsbygning og Driften af Billetsalget
Stationsbygningen var af samme type som den ved Stengården og bestod af en mindre bindingsværkskonstruktion, der rummede en ventesal og et billetkontor.Billetsalget var primært koncentreret om søndage og udvalgte helligdage i sommerhalvåret. Dog kunne billetsalget undtagelsesvis finde sted på store vintersportsdage, hvor rejsende havde behov for transport til Hareskoven.
Omkring 90% af de billetter, der blev solgt på Skovbrynet, var enkeltbilletter til København L. Kun en lille procentdel af rejsende kom fra eller skulle til Vangede. Den økonomiske gevinst ved billetsalget var begrænset, men det kunne dog blive hektisk for billetsælgerne på dage med stor hjemrejsetrafik.
Nedrivning og Etablering af Trinbrættet
I 1964 påbegyndte man en omfattende ombygning af området, hvilket inkluderede opførelsen af motorvejsbroer og andre infrastrukturtilpasninger. Dette medførte, at den oprindelige stationsbygning blev revet ned, og at Skovbrynet Trinbræt blev etableret ca. 100 meter mod vest, tættere på Hareskov Station. Trinbrættet fungerede som en midlertidig løsning for passagerer, indtil den endelige S-togsforbindelse kunne etableres.Skovbrynet Trinbræt var i drift frem til den 25. september 1977, hvor S-banen blev udvidet, og et nyt Skovbrynet S-togstrinbræt blev placeret ca. 300 meter længere mod øst.
Stamdata for Skovbrynet Trinbræt [1964-1977]
Byggeår | 1964 |
Åbnet | 1964 |
Nedlagt | 1977.09.25 |
Nedrevet | 1977 |
Stednavneforkortelse | Skt |
Højdeplacering over havet | 37,5 meter |
GPS koordinater | 55.764401108052205,12.430285632217934 |
Oversigt over andre stationer fra Skovbrynet
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Skovbrynet S-togstrinbræt (Skt) | Skovbrynet S-togstrinbræt – Fra Slangerupbane til Moderne S-... | |
Skovbrynet Trinbræt (Skt) [1964-1977] | Skovbrynet Trinbræt – Etablering og BaggrundSkovbrynet Bille... | |
Skovbrynet Billetsalgssted (Skt) [1930-1964] | Skovbrynet Billetsalgssted – Anlæggelse og FormålSkovbrynet ... |
Billede af Skovbrynet Trinbræt [1964-1977]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede
Kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977]
![Historisk kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977] Historisk kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977]](./kort/2691_ZOOM.webp)
Kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977] Historisk kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977]](./kort/2691_ORTO.webp)
Kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977] Historisk kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977]](./kort/2691_1980.webp)
Kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977] Historisk kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977]](./kort/2691_1953.webp)
Kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977] Historisk kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977]](./kort/2691_1901.webp)
Kort over Skovbrynet Trinbræt [1964-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)