Skovlunde Billetsalgssted (Sko) [1905-1940], en artikel om Skovlunde Billetsalgssted
Oprettelsen af Skovlunde Billetsalgssted
Da Frederikssundbanen åbnede den 15. juni 1879, blev der ikke etableret et stoppested i Skovlunde, hvilket skabte utilfredshed blandt beboerne. Byen, der var præget af landbrug og et spirende lokalsamfund, havde dog ikke en stor nok befolkning til umiddelbart at retfærdiggøre et standsningssted ifølge Statsbanerne.En af de centrale personer bag oprettelsen af et stoppested var gårdejer Anders Vilhelm Christensen fra Skovlundegård, som vederlagsfrit forærede et hjørne af sin jord til Statsbanerne. Hans betingelse var, at der til gengæld blev etableret et billetsalgssted i byen.
Efter flere års pres fra lokalbefolkningen blev det aftalt, at Statsbanerne ville anlægge selve billetsalgsstedet ved vogterhuset øst for Torvevej, men Skovlundes beboere måtte selv finansiere en ventebygning samt dække udgifter til opvarmning, belysning og rengøring.
Det tog ca. fem år at samle midler og få tegnet en passende bygning. Tegningsarbejdet blev udført af overarkitekt Heinrich Wenck, en af de mest anerkendte arkitekter inden for jernbanebyggeri i Danmark. I 1911 kunne den lille, men nydelige stationsbygning tages i brug, hvilket markerede et vigtigt skridt i Skovlundes udvikling.
Billetsalgsstedets Driftsperiode og Udfordringer
Skovlunde Billetsalgssted blev et lokalt knudepunkt, men havde en noget kedelig rekord i sin levetid: Der blev begået ca. 30 indbrud på stationen, hvor det dog oftest kun gik ud over postvæsenets pengekasse.I 1922 ønskede erhvervslivet i Skovlunde at få etableret læssespor for vognladningsgods, men det tog seks år, før dette blev en realitet. Først i 1928 blev der anlagt et læssespor, som dog blev nedlagt igen i 1965 i forbindelse med omstruktureringer i jernbanenettet.
Elektrificeringen af Frederikssundbanen og Nedrivningen af Stationsbygningen
I 1930'erne blev det besluttet, at Frederikssundbanen skulle elektrificeres, hvilket betød, at sporene måtte løftes op over en viadukt for at sikre bedre trafikafvikling.Anlægsarbejdet begyndte ved udbruddet af 2. verdenskrig, men forsinkelser på grund af krigen og mangel på byggematerialer trak projektet ud. Under denne periode blev det besluttet, at Skovlunde Billetsalgssteds stationsbygning skulle fjernes.
I 1940 blev bygningen solgt til Henrik Hjort fra Kildegården i Skovlunde, som flyttede bygningen til sin gård, hvor den i mange år blev brugt som havehus, hønsehus og redskabsrum.
Erstatning for Stationsbygningen
Da den oprindelige stationsbygning blev flyttet, blev der etableret en midlertidig træbygning, som blev genbrugt og ombygget til at rumme:- Venterum
- Billetsalg
- Posthus
Den midlertidige træbygning fungerede frem til 1951, hvor det nye S-togstrinbræt blev taget i brug. Åbningen blev forsinket med to år på grund af materialemangel under besættelsen.
Skovlunde Station som En Del af S-togsnettet
I slutningen af 1940'erne blev der opført en omformerstation i Skovlunde for at kunne levere kørestrøm til S-banen. S-banen til Skovlunde var enkeltsporet fra Herlev indtil 1970 og mellem Skovlunde og Ballerup indtil 1966.I dag er Skovlunde S-togstrinbræt en del af Københavns S-togsnetværk og har gennemgået flere moderniseringer.
Stamdata for Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.01.10 |
Nedlagt | 1940 |
Nedrevet | 1940 (flyttede den gamle stationsbygning til Kildegården og blev brugt som havehus) |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Stednavneforkortelse | Sko |
Højdeplacering over havet | 26,7 meter |
GPS koordinater | 55.7227649724156,12.404886373858956 |
Oversigt over andre stationer fra Skovlunde
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Skovlunde S-togstrinbræt (Sko) | Skovlunde S-togstrinbræt – En stationshistorie fra land til ... | |
Skovlunde Billetsalgssted (Sko) [1940-1951] | Skovlunde Billetsalgssted – En Historisk Oplevelse på Freder... | |
Skovlunde Billetsalgssted (Sko) [1905-1940] | Oprettelsen af Skovlunde BilletsalgsstedDa Frederikssundbane... |
Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Frederikssundbanen [1879-1911] | DSB | 37,1 | 1879.06.15 | 1911.12.01 |
Frederikssundbanen [1911-1949] | DSB | 41,7 | 1911.12.01 | 1949.05.15 |
Billede af Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]

Fotograf: Ukendt - Dato: 1911
Billeder af Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]

Fotograf: Ukendt - Dato: 1940

Fotograf: Ukendt - Dato: 1928

Fotograf: Herlev Bladet - Dato: den 15. oktober 2020 - LINK til kilde.
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]
![Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]](./kort/2693_ZOOM.webp)
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]](./kort/2693_ORTO.webp)
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]](./kort/2693_1980.webp)
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]](./kort/2693_1953.webp)
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]](./kort/2693_1901.webp)
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |