Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]


Da Frederikssundbanen blev åbnet den 15. juni 1879, var der ikke standsningssted i Skovlunde. Beboerne i Skovlunde var ikke tilfredse med det manglende stoppested, men efter flere "tovtrækkerier" fik Skovlunde standsningssted i 1905. Tilblivelsen kan tilskrives gårdejer Anders Vilhelm Christensen fra Skovlundegård, der vederlagsfrit forærede Statsbanerne et hjørne af gårdens jord mod, at der blev etableret et billetsalgssted. Aftalen blev at Statsbanen anlagde selve Billetsalgsstedet ved vogterhuset øst for Torvevej, men beboerne i Skovlunde skulle selv betale for opførelsen af en ventebygning og afholde udgifterne til opvarmning, belysning og rengøring af bygningen. Det tog ca. 5 år at samle penge ind og få tegnet ventebygning. Tegningerne blev forestået af overarkitekt ved Statsbanerne, Heinrich Wenck, og bygningen kunne tages i brug i 1911.

Skovlunde Billetsalgssted fik i sin levetid en noget kedelig rekord med ca. 30 indbrud, hvor det dog oftest kun gik ud over postvæsenets pengekasse. I 1922 ønskede handels- og erhvervslivet i området at der blev anlagt læssespor til vognladningsgods, men det var først i 1928 at læssespor blev etableret.

Da strækningen Vanløse-Ballerup på Frederikssundbanen skulle elektrificeres, blev sporene "løftet" op over en viadukt. Anlægsarbejderne startede omkring udbruddet af 2. verdenskrig og der kom en del forsinkelser til igennem krigsårene. Skovlunde Billetsalgssteds lille stationsbygning blev i 1940 solgt til Henrik Hjort fra Kildegården i Skovlunde, der flyttede den gamle stationsbygning til Kildegården, hvor den er blevet brugt til havehus, hønsehus og redskabsrum igennem årene. Der er sket ejerskifte af Kildegården omkring årsskiftet 2020/2021 og den nye ejer ikke ønsker at bibeholde den gamle bygning. Borgmester i Ballerup Kommune, Jesper Würtzen, har fået afsat 1,3 millioner kroner til en flytning, som skulle finde sted i foråret 2021.

Som erstatning for den oprindelige ventebygning blev en midlertidig træbygning opført med venterum, billetsalg og med posthus – det hele betjent af kun én person. Den midlertidig træbygning fungerede frem til 1949, hvor det nuværende S-togstrinbræt blev taget i brug.

I dag er Skovlunde S-togstrinbræt en del af Københavns S-togsnetværket.



Stamdata for Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]


Byggeår1905
Åbnet1905.01.10
Nedlagt1940
Nedrevet1940 (flyttede den gamle stationsbygning til Kildegården og blev brugt som havehus)
ArkitektHeinrich Wenck
StednavneforkortelseSko
Højdeplacering over havet26,7 meter
GPS koordinater55.7227649724156,12.404886373858956

Oversigt over andre stationer fra Skovlunde

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetSkovlunde S-togstrinbræt (Sko)Da Frederikssundbanen blev åbnet den 15. juni 1879, var der ikke ...
Stedet er fotograferetSkovlunde Billetsalgssted (Sko) [1940-1949]Da Frederikssundbanen blev åbnet den 15. juni 1879, var der ikke ...
Stedet er fotograferetSkovlunde Billetsalgssted (Sko) [1905-1940]Da Frederikssundbanen blev åbnet den 15. juni 1879, var der ikke ...


Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Frederikssundbanen [1879-1911]DSB 37,11879.06.151911.12.01
Frederikssundbanen [1911-1949]DSB 41,71911.12.011949.05.15

Krak luftfoto 1954 vs 2020 af Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]


Kortforsyningen: skråfoto-2017 over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] set mod north



Billede af Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]

Billede af Skovlunde Billetsalgssted lige efter indvielsen og med toget kommer fra Ballerup.
Billede af Skovlunde Billetsalgssted lige efter indvielsen og med toget kommer fra Ballerup.
Fotograf: Ukendt - Dato: 1911


Billeder af Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]

Billede af Skovlunde Billetsalgssteds ventebygning.
Billede af Skovlunde Billetsalgssteds ventebygning.
Fotograf: Ukendt - Dato: 1940


Billede af Skovlunde Billetsalgssted.
Billede af Skovlunde Billetsalgssted.
Fotograf: Ukendt - Dato: 1928


Herlev Bladet torsdag den 15. oktober 2020 – nederste halvdel af side 10.
Herlev Bladet torsdag den 15. oktober 2020 – nederste halvdel af side 10.
Fotograf: Herlev Bladet - Dato: 2020.10.15 - LINK til kilde.


Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]

Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] - Kilde: Copyright © 2022 MapQuest, Inc. All rights reserved

Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Skovlunde Billetsalgssted [1905-1940]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9