Sludstrup Trinbræt (Sdt), en artikel om Sludstrup Trinbræt
Sludstrup Billetsalgssted og Jernbanens Ankomst
Sludstrup Trinbræt havde sin oprindelse som billetsalgssted i forbindelse med åbningen af Slagelse-Næstved Banen den 15. maj 1892. Standsningsstedet blev placeret cirka én kilometer fra landsbyen Sludstrup, som på daværende tidspunkt var en ganske ubetydelig bebyggelse.Stationsbygningen var en enkel etplansbygning med tre fag. Den var særligt kendetegnet ved sine høje, smalle vinduer i "kommandoposten", hvilket var en sjælden arkitektonisk stil for danske stationsbygninger.
Nord for selve stationsbygningen blev der opført en mindre bygning, som indeholdt en retirade og et rum til opbevaring af brænde. Derudover blev der allerede i stationens første driftsår opført et mindre varehus af træ, hvilket skulle lette ekspeditionen af gods.
Ophøjelse til Station i 1912
I 1912 blev Sludstrup Billetsalgssted ophøjet til station, hvilket betød, at den nu fik fuld ekspedition. Denne opgradering var sandsynligvis et forsøg på at understøtte transportbehovene for herregården Falkensten og for at håndtere roetransporterne til den nyåbnede sukkerfabrik "Vestsjælland" i Gørlev.I forbindelse med ophøjelsen blev der opført en portørbolig ved stationen, og der blev etableret et simpelt sikringsanlæg for at øge sikkerheden i forbindelse med togdriften.
Derudover blev der anlagt et side- og læssespor, da DSB havde forventninger om at kunne transportere sukkerroer til Gørlev Sukkerfabrik via jernbanen. Disse forventninger viste sig dog at være for optimistiske, da sukkerfabrikken valgte at forlænge sit eget smalsporede roebanenet, hvilket gjorde det mere rentabelt at transportere roerne ad deres egne spor frem for at bruge statsbanerne.
Stationsdriftens Udfordringer
Sludstrup Station var beliggende i et område med et meget ringe opland, og den kom aldrig til at spille en væsentlig rolle i den regionale togtrafik.Selv under de to verdenskrige, hvor mange mindre stationer oplevede en øget transportaktivitet, var der ingen nævneværdig trafik til og fra Sludstrup. Dette skyldtes blandt andet den begrænsede befolkning i området og den manglende udvikling af erhverv og industri omkring stationen.
Stationen tiltrak aldrig større bebyggelse og forblev en isoleret enhed i landskabet.
Nedlæggelsen af Sludstrup Station
Da det blev besluttet at nedlægge Sludstrup Station, skete det uden det sædvanlige moratorium, hvor en station først nedgraderes til trinbræt i en periode, så publikum langsomt kunne vænnes af med at benytte den.I stedet blev Sludstrup Station lukket "på én gang", hvilket skabte stor utilfredshed blandt de lokale beboere. Selvom der kom protester, viste trafiktallene, at næsten ingen længere benyttede stationen, og jernbanen havde i praksis mistet sin betydning for lokalområdet.
Overgangen til Trinbræt og Endelig Lukning
Sludstrup Station blev nedgraderet til trinbræt i begyndelsen af 1959, hvilket betød, at stationens personale blev fjernet, og billetsalg samt godsekspedition ophørte.Den 1. december 1959 blev trinbrættet helt lukket, og postekspeditionen ophørte samtidig.
Stationens Efterliv og Nedrivning
Efter lukningen blev stationsbygningen solgt til privat beboelse. Den stod i mange år som et minde om jernbanens tidligere rolle i området. I 1982 blev bygningen revet ned, hvilket markerede den endelige afslutning på Sludstrup Stations eksistens.Stamdata for Sludstrup Trinbræt
Byggeår | 1892 |
Åbnet | 1959 |
Nedlagt | 1959.12.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Sdt |
Højdeplacering over havet | 37,1 meter |
GPS koordinater | 55.35486548360498,11.390742432781082 |
Oversigt over andre stationer fra Sludstrup
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Sludstrup Trinbræt (Sdt) | Sludstrup Billetsalgssted og Jernbanens AnkomstSludstrup Tri... | |
Sludstrup Station (Sdt) [1892-1959] | Fra Billetsalgssted til StationSludstrup Station startede so... |
Sludstrup Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Slagelse-Næstved | DSB | 40,1 | 1892.05.15 | 1986 |
Billede af Sludstrup Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. februar 2009 Download billede
Billeder af Sludstrup Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. marts 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. marts 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. marts 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. marts 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. februar 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. februar 2009 Download billede
Kort over Sludstrup Trinbræt

Kort over Sludstrup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Sludstrup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Sludstrup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Sludstrup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Sludstrup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Sludstrup Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Toget går via Dalmose: Slagelse-Næstved og Skælskør-Banen gennem 100 år Henning Pedersen og Ole-Chr. M. Plum 1992 96 Bane Bøger 87-88632-38-5 |