Stenløse S-togstrinbræt (St), en artikel om Stenløse S-togstrinbræt
Stenløse S-togstrinbræt – en vigtig del af Frederikssundbanen
Stationens oprettelse og tidlige historie
Stenløse Station blev etableret som en holdeplads den 18. februar 1882, tre år efter at Frederikssundbanen blev åbnet i 1879. Oprindeligt var der ikke planlagt et stop i Stenløse, men et stigende behov fra lokalbefolkningen førte til oprettelsen af et trinbræt ved et vogterhus. Holdepladsen blev senere udvidet med en perron, en lille ventesal og billetsalg.I 1895 blev der anlagt et læssespor for at håndtere transport af gods og landbrugsprodukter. Den fortsatte vækst i området betød, at Stenløse fik en egentlig station i 1909, hvor en ny bygning blev opført for at erstatte det gamle vogterhus.
Stationsbygningens arkitektur
Den nuværende stationsbygning blev opført i 1909 og er tegnet af Statsbanernes overarkitekt Heinrich Wenck. Wenck var en af Danmarks førende jernbanearkitekter og stod blandt andet også bag Københavns Hovedbanegård samt flere Kystbanestationer.Stationsbygningen blev opført i nationalromantisk stil, som var typisk for perioden. Den rummede:
- En ventesal
- Billetsalg
- Posthus
- Rejsegodsekspedition
- Tjenestebolig til stationsmesteren
Jernbanens rolle i Stenløses udvikling
Stenløse voksede i takt med jernbanens betydning. Stationen blev et vigtigt bindeled mellem landsbyen og København, hvilket gjorde det lettere for beboerne at pendle til arbejde i hovedstaden.Under 1. verdenskrig blev der anlagt ekstra læssesporsfaciliteter for at understøtte tørvegravning i nærområdet, da tørv var en vigtig brændselsressource i perioden.
I takt med industrialisering og byudvikling blev jernbanen en afgørende faktor for væksten i Stenløse.
Overgangen til S-tog
Da Frederikssundbanen skulle elektrificeres i slutningen af 1980'erne, blev det besluttet at forlænge S-togslinjen fra Ballerup til Frederikssund.Planen var oprindeligt, at hele strækningen skulle være dobbeltsporet, men økonomiske begrænsninger betød, at man i første omgang kun elektrificerede den eksisterende enkeltsporede bane. Dette betød, at S-togene fra 1989 og de næste 13 år kun kørte på ét spor mellem Ballerup og Frederikssund.
Først i 2002 blev strækningen dobbeltsporet, hvilket medførte store ændringer på Stenløse Station:
- En ekstra perron blev anlagt på modsatte side af den eksisterende
- En gangbro blev opført for at sikre niveaufri overgang mellem perronerne
- Infrastruktur blev moderniseret for at muliggøre hyppigere togdrift
Nedlæggelse af billetsalg og stationsbetjening
Fra 1909 til 1969 fungerede stationen også som posthus, hvilket var almindeligt for mange stationsbygninger i perioden. I 1989 blev billetsalget reduceret til kun at omfatte billetekspedition, og tjenesteboligen blev nedlagt.På grund af lav omsætning blev billetsalget helt lukket den 26. juni 2004, og stationen blev omdannet til en ubemandet station med billetautomater.
Infrastruktur og faciliteter på stationen i dag
Stenløse Station har i dag:- To perroner for betjening af begge spor
- En gangbro mellem perronerne
- Billetautomater
- Cykelparkering
- Parkeringspladser for pendlere
S-togslinjer og rejsemuligheder
Stenløse Station betjenes af:- Linje C: Frederikssund - Klampenborg
- Linje H: Frederikssund - Østerport (myldretidstog)
Fremtiden for Stenløse Station
Stationen er i dag en central del af Frederikssundbanen og fungerer som et vigtigt bindeled mellem Stenløse og resten af hovedstadsområdet. Med det stigende fokus på bæredygtig transport og kollektiv trafik kan der i fremtiden blive tale om yderligere forbedringer af stationens faciliteter og togdrift.Stamdata for Stenløse S-togstrinbræt
Byggeår | 2004 |
Åbnet | 2004.10.02 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | St |
Højdeplacering over havet | 16,7 meter |
GPS koordinater | 55.766344,12.190610 |
Oversigt over andre stationer fra Stenløse
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Stenløse S-togstrinbræt (St) | Stenløse S-togstrinbræt – en vigtig del af Frederikssundbane... | |
Stenløse Station (St) [1909-2004] | Stenløse Station og dens Historiske UdviklingStenløse Statio... | |
Stenløse Holdeplads (St) [1882-1909] | Stenløse Holdeplads og dens jernbanehistoriske betydningSten... |
Stenløse S-togstrinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Linje C (S-Banen) | DSB | 55,0 | 1950.05.14 | I drift |
Billede af Stenløse S-togstrinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Billeder af Stenløse S-togstrinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Kort over Stenløse S-togstrinbræt

Kort over Stenløse S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Stenløse S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Stenløse S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Stenløse S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Stenløse S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)