Tåstrup Station (Tå) [1918-1978], en artikel om Tåstrup Station
Tåstrup Station – En Historisk Rejse gennem Tidens Skiftende Transportbehov
Tåstrup Station har en lang og begivenhedsrig historie, der går helt tilbage til Roskildebanens åbning den 26. juni 1847. Oprindeligt kendt som "Kiøgeveien" Holdeplads lå stationen ved landevejen til Køge, der i dag hedder Tåstrup Hovedgade. På daværende tidspunkt var området omkring stationen relativt øde, og der var ikke noget større opland, der kunne understøtte en stor jernbanestation. Den lå mellem de daværende landsbyer Valby og Klovtofte, der senere voksede sammen og i dag udgør byen Taastrup.Med forlængelsen af Roskildebanen til Korsør den 27. april 1856 skiftede holdepladsen navn til Tåstrup Holdeplads, opkaldt efter den nærliggende landsby Taastrup-Valby. For at undgå forveksling med Valby Station i København valgte man at udelade Valby-delen af navnet. Dette markerede begyndelsen på stationens rolle som et vigtigt transportknudepunkt i området.
Udvidelsen af Stationen i 1857
Allerede i 1857 var det tydeligt, at den oprindelige stationsbygning ikke længere var tilstrækkelig. Den første stationsbygning var meget lille og husede både billetsalg, ventesal og bolig for stationsforvalteren. Med den stigende trafik blev der behov for mere plads, og stationen gennemgik sin første større udvidelse. På perronsiden kom den nye bygning til at ligne Glostrups første station, mens gadesiden fik et mere ejendommeligt udseende, der mindede om Københavns første banegård fra 1847.Selvom denne udvidelse skabte bedre forhold for både passagerer og gods, blev det hurtigt klart, at der stadig var behov for en mere tidssvarende stationsbygning. Derfor begyndte planlægningen af en ny station, der skulle erstatte den midlertidige løsning.
Den Nye Stationsbygning fra 1918
I 1918 fik Tåstrup endelig sin moderne og mere funktionelle stationsbygning. Den nye station blev placeret på nordsiden af Roskildebanen, hvilket var en ændring i forhold til den oprindelige holdeplads, der lå på den sydlige side. Med denne placering blev der bedre adgangsforhold for passagererne, og stationen blev i højere grad tilpasset de voksende behov i området.Den gamle stationsbygning blev revet ned samme år, og den nye station blev hurtigt et vigtigt element i den fortsatte udvikling af Tåstrup som by og transportcenter. Ingen kunne dog forudse, hvor markant byen og stationens rolle ville ændre sig i de kommende årtier.
S-Toget Kommer til Tåstrup
Efter Anden Verdenskrig begyndte Tåstrup at opleve en betydelig vækst, især fra 1950'erne og frem. Byens udvikling førte til et stigende transportbehov, og den 26. maj 1963 blev Tåstrup tilsluttet S-togsnettet som enkeltsporet bane. Dette var en afgørende begivenhed for byens pendlertrafik og gjorde det nemmere for indbyggere at rejse mellem Tåstrup og København.I 1979 blev der etableret dobbeltspor på S-togsstrækningen, og et nyt perronspor blev taget i brug den 9. december samme år. For at imødekomme den øgede trafik blev der i 1978 også opført en bred perrontunnel, der forbandt Selsmosevej i nord med Vesterparken i syd. Denne tunnel gav samtidig adgang til Tåstrup Stationscenter, der blev opført i 1972 og fungerede som et vigtigt handelscentrum for området.
Nedrivningen af Stationsbygningen og Ny Infrastruktur
I forbindelse med etableringen af den nye infrastruktur blev den gamle stationsbygning revet ned i 1979 for at gøre plads til det nye "Stationscenter". Inden da var en midlertidig ekspeditionsbygning taget i brug i 1978 ved Vesterparken på sydsiden af pladsen. Efter nedrivningen af stationsbygningen blev der anlagt et ekstra perronspor samt en ø-perron til S-togene.Den midlertidige ekspeditionsbygning blev senere flyttet til den nye ø-perron, hvor der også blev opført en ny kommandopost og et depotområde. Dette nye anlæg blev taget i brug i april 1979, hvilket markerede endnu et skridt i stationens modernisering.
Høje Taastrup Station og Tåstrups Degradering
Etableringen af Høje Taastrup Station, som blev indviet den 31. maj 1986, fik stor betydning for Tåstrup Station. Høje Taastrup blev en central station på den vestlige del af S-togsnettet og overtog en del af den rolle, som Tåstrup tidligere havde haft. Dette førte til en degradering af Tåstrup Station som personstation, og efter 1986 foregik publikumsekspeditionen udelukkende på S-togsperronen.Selvom Tåstrup Station mistede en del af sin betydning, forblev den et vigtigt transportknudepunkt for lokalområdet. Den fungerede stadig som en vigtig pendlerstation og spillede en rolle i det regionale tognet.
Navneskift og Retskrivningsreformen
Et interessant aspekt af Tåstrup Stations historie er ændringen i stavemåden af stationens navn. Som følge af retskrivningsreformen i 1948 blev stationens navn ændret fra "Taastrup" til "Tåstrup" for at afspejle den nye officielle stavemåde med bolle-å. Dette skete i en periode, hvor mange danske stednavne blev opdateret i henhold til de nye sprogregler.Denne ændring forblev i kraft i næsten 40 år, indtil både Taastrup Station og Høje Taastrup Station den 27. september 1987 skiftede tilbage til den oprindelige stavemåde med dobbelt "a". Dette skete som en del af en bredere tendens, hvor visse byer og stationer genindførte den traditionelle stavning af deres navne.
Tåstrup Station i Dag
I dag er Tåstrup Station fortsat en vigtig station i det danske jernbanenet, særligt for S-togsnettet. Selvom den ikke længere har den samme status som tidligere, fungerer den stadig som et vigtigt knudepunkt for pendlertrafik til og fra København. Stationens historie er et vidnesbyrd om den udvikling, som både jernbanen og byen har gennemgået gennem mere end 175 år.Stamdata for Tåstrup Station [1918-1978]
Andre navne og stavemåder | Kiøgeveien og Taastrup |
Byggeår | 1918 |
Åbnet | 1918 |
Nedlagt | 1978 |
Nedrevet | 1979 |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Stednavneforkortelse | Tå |
Højdeplacering over havet | 20,8 meter |
GPS koordinater | 55.65243509360068,12.300688050499417 |
Oversigt over andre stationer fra Taastrup
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Taastrup S-togstrinbræt (Tå) | Taastrup S-togstrinbræt – En vigtig station på Høje Taastrup... | |
Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979] | Taastrup Holdeplads blev i flere år efter Roskildebanens og ... | |
Tåstrup Station (Tå) [1918-1978] | Tåstrup Station – En Historisk Rejse gennem Tidens Skiftende... | |
Taastrup Holdeplads [1847-1918] | Etableringen af Taastrup HoldepladsTaastrup Holdeplads blev ... |
Billede af Tåstrup Station [1918-1978]

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1936-1939 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tåstrup Station.
Titel:Hansen, John F., direktør - 1936-1939 -
Person:Hansen, John F., direktør
Sted:Danmark, Sjælland, Taastrup
Vejnavn:Taastrup Hovedgade
Lokalitet:Taastrup
Postnummer:2630
By:Taastrup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1936-1939
Id:sylvest_nks_00277_11.tif
Billeder af Tåstrup Station [1918-1978]

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tåstrup Station.
Titel:- 1949 -
Bygningsnavn:Taastrup Station
Sted:Danmark, Sjælland, Taastrup
Vejnavn:Selsmosevej
Postnummer:2630
By:Taastrup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L03891_017.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1936 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tåstrup Station.
Titel:Vinterflyvning
Bygningsnavn:Vinterflyvning
Sted:Danmark, Sjælland, Taastrup
Postnummer:2630
By:Taastrup
Ophav:Nowico
År:1936
Id:NO-1205-05_01.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1936 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tåstrup Station.
Titel:Tåstrup kro
Bygningsnavn:Tåstrup kro
Sted:Danmark, Sjælland, Taastrup
Ophav:Nowico
År:1936
Id:NO-0982_01.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juni 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. februar 2021 Download billede
Kort over Tåstrup Station [1918-1978]
![Historisk kort over Tåstrup Station [1918-1978] Historisk kort over Tåstrup Station [1918-1978]](./kort/2714_ZOOM.webp)
Kort over Tåstrup Station [1918-1978] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Tåstrup Station [1918-1978] Historisk kort over Tåstrup Station [1918-1978]](./kort/2714_ORTO.webp)
Kort over Tåstrup Station [1918-1978] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Tåstrup Station [1918-1978] Historisk kort over Tåstrup Station [1918-1978]](./kort/2714_1980.webp)
Kort over Tåstrup Station [1918-1978] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Tåstrup Station [1918-1978] Historisk kort over Tåstrup Station [1918-1978]](./kort/2714_1953.webp)
Kort over Tåstrup Station [1918-1978] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Tåstrup Station [1918-1978] Historisk kort over Tåstrup Station [1918-1978]](./kort/2714_1901.webp)
Kort over Tåstrup Station [1918-1978] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Tåstrup Station [1918-1978]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |