Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979], en artikel om Tåstrup Billetsalgssted
Etableringen af Tåstrup Billetsalgssted
Tåstrup Billetsalgssted var en del af udviklingen langs Roskildebanen, der åbnede som Danmarks første jernbanestrækning den 26. juni 1847. Banen blev anlagt mellem København og Roskilde og dannede grundlag for en større jernbaneudbygning i Danmark.I de første år efter åbningen var der ingen station i Tåstrup, men der blev etableret en mindre holdeplads ved det, der dengang blev kaldt "Kiøgeveien", da jernbanen krydsede denne vigtige færdselsåre. Kiøgeveien var datidens hovedfærdselsåre mellem København og Køge og blev først i 2006 omdøbt til Taastrup Hovedgade.
Holdepladsen lå isoleret i et område, hvor bebyggelsen var sparsom, mellem de små bysamfund Valby og Klovtofte. Senere voksede bebyggelsen omkring stationen, hvilket skabte grundlaget for byen Taastrup, som i dag er en vigtig del af Høje-Taastrup Kommune.
Fra Kiøgeveien Holdeplads til Tåstrup Billetsalgssted
I 1856 blev Roskildebanen forlænget fra Roskilde til Korsør, hvilket betød, at flere stationer blev opgraderet. I den forbindelse blev Kiøgeveien Holdeplads officielt omdøbt til Tåstrup Holdeplads, opkaldt efter den nærliggende landsby Tåstrup-Valby.For at undgå forveksling med Valby Station i København valgte man kun at bruge navnet Tåstrup.
I 1857 gennemgik Tåstrup Holdeplads en væsentlig udvidelse. Den oprindelige meget lille stationsbygning, der også husede stationsforvalterens bolig, var blevet for trang. I første omgang blev bygningen kraftigt udvidet, så den på perronsiden fik lighed med Glostrup Stations oprindelige udseende.
På gadesiden blev stationen dog noget mere særpræget, idet bygningens facade kom til at minde om Københavns første banegård fra 1847.
Opgraderingen til Station og Modernisering
Med jernbanens voksende betydning i Danmark blev flere af stationerne på Roskildebanen moderniseret. I 1918 fik Tåstrup en ny og tidssvarende stationsbygning, og den gamle, mærkværdige stationsbygning blev revet ned.Den nye station blev opført på nordsiden af jernbanen, hvilket var en væsentlig ændring i forhold til den oprindelige placering.
Taastrup begyndte i denne periode at udvikle sig til en vigtig stationsby med stigende godstrafik og persontrafik.
Efterkrigstidens Udvikling og Elektrificering
Efter 2. verdenskrig oplevede Tåstrup en kraftig vækst, hvilket også påvirkede stationens rolle. Byen voksede betydeligt, og behovet for bedre jernbaneforbindelser steg.Den 26. maj 1963 blev S-toget forlænget fra Vanløse til Taastrup, hvilket gjorde stationen til en del af Københavns S-togsnetværk. I første omgang var S-togsforbindelsen enkeltsporet, men i 1979 blev S-banen til Taastrup udvidet til dobbeltspor.
Den nye dobbeltsporede S-togsstrækning blev taget i brug den 9. december 1979, hvilket forbedrede kapaciteten markant.
Opførelsen af Taastrup Stationscenter og Stationsnedrivning
I 1972 begyndte man at opføre Taastrup Stationscenter, et nyt butikskompleks i området omkring stationen. Dette medførte store forandringer for stationsområdet.I 1978 blev der bygget en bred perrontunnel, der forbandt Selsmosevej i nord med Vesterparken i syd. Tunnelens udformning gjorde det nemt at få adgang til stationen fra forskellige dele af byen.
I 1979 blev den gamle stationsbygning revet ned for at gøre plads til det nye Stationscenter. En midlertidig ekspeditionsbygning blev opført ved Vesterparken på den sydlige side af jernbanen.
Som en del af moderniseringen blev der i 1979 opført en ny ø-perron til S-togene, samt et ekstra perronspor. Den midlertidige ekspeditionsbygning blev flyttet til denne nye perron, hvor der også blev opført en ny kommandopost.
Etablering af Høje Taastrup Station og Nedgradering af Taastrup Station
Med planerne om Høje Taastrup Station, der blev åbnet den 31. maj 1986, mistede Taastrup sin tidligere status som en vigtig knudepunktstation.Efter åbningen af Høje Taastrup blev Tåstrup Station nedgraderet til en sekundær station, hvor publikumsekspeditionen kun fandt sted på S-togsperronen.
Stavemådens Ændring og Historiske Betydning
I 1948 blev retskrivningsreformen indført, hvilket medførte, at dobbelt-"a" i Taastrup blev ændret til Tåstrup.Dette betød, at stationen i mange år blev kendt som Tåstrup Station. I 1987 blev navnet dog ændret tilbage til Taastrup, hvilket skete samtidig med, at også Høje Taastrup Station fik sin stavemåde tilpasset.
Afsluttende Bemærkninger
Tåstrup Billetsalgssted og station har spillet en vigtig rolle i Roskildebanens udvikling og har gennemgået flere transformationer fra en simpel holdeplads til en moderne S-togsstation.Fra at være en lille, isoleret holdeplads i midten af 1800-tallet har Taastrup udviklet sig til en vigtig stationsby, og selvom stationen i dag har en mere sekundær rolle i forhold til Høje Taastrup Station, forbliver den en central del af jernbanehistorien i Danmark.
Stamdata for Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979]
Andre navne og stavemåder | Taastrup |
Byggeår | 1978 |
Åbnet | 1978 |
Nedlagt | 1979 |
Nedrevet | 1979 |
Højdeplacering over havet | 19,9 meter |
GPS koordinater | 55.65190706476116,12.301296571838472 |
Oversigt over andre stationer fra Taastrup
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Taastrup S-togstrinbræt (Tå) | Taastrup S-togstrinbræt – En vigtig station på Høje Taastrup... | |
Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979] | Etableringen af Tåstrup BilletsalgsstedTåstrup Billetsalgsst... | |
Tåstrup Station (Tå) [1918-1978] | Tåstrup Station – En Historisk Rejse gennem Tidens Skiftende... | |
Taastrup Holdeplads [1847-1918] | Etableringen af Taastrup HoldepladsTaastrup Holdeplads blev ... |
Billede af Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juni 2022 Download billede
Billeder af Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. februar 2021 Download billede
Kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979]
![Historisk kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979] Historisk kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979]](./kort/2715_ZOOM.webp)
Kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979] Historisk kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979]](./kort/2715_ORTO.webp)
Kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979] Historisk kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979]](./kort/2715_1980.webp)
Kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979] Historisk kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979]](./kort/2715_1953.webp)
Kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979] Historisk kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979]](./kort/2715_1901.webp)
Kort over Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Tåstrup Billetsalgssted [1978-1979]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |