Ullerslev Trinbræt med Sidespor (Uv) [1973-1979], en artikel om Ullerslev Trinbræt med Sidespor
Ullerslev blev etableret fra Nyborg-Odense-Middelfart banens åbning den 7. september 1865 og var af typen "stationsbygningerne på hierarkiets lavere trin - 4. klasse", som var udprægede typehuse, der blev opført over de samme tegninger. De fire stationer af 4. klasse, på Nyborg-Odense-Middelfart banen, blev anlagt ud for landsbyerne Ullerslev, Tommerup, Nørre Aaby og Aarup.
Til at forsyne lokomotiverne med vand og brændstof var der kuldepoter på endestationerne. I henhold til kontrakten skulle der være vandtårne i Nyborg, Odense og Middelfart – det vandtårn, som var planlagt for Middelfart Station, blev i stedet bygget i Strib – og derudover på én landstation øst, og to vest for Odense. Valget faldt på Ullerslev, Tommerup og Nørre Aaby.
På købstadsstationerne lå varehuset på samme side af sporet som stationsbygningen og havde egen indgang direkte fra vejen. På 4. klasses-stationerne skulle man derimod ind på stationsområdet for at nå varehuset, som lå over for stationsbygningen på den anden side af sporet, med undtagelse af Tommerup, hvor det lå på samme side.
At varehusene af 4. stationsklasse ikke var indrettet på samme praktiske måde som de større skyldtes en forventning om, at godsmængden på landstationerne ville være meget mindre end købstadsstationernes. Det var lidt af et fejlskøn. Godt nok var godsmængden mindre, men faktisk indgik der til Aarup og Tommerup henholdsvis 25.000 og 18.000 tons "almindeligt Fragtgods" i driftsåret 1866-1867.
Ullerslev Station havde i en lang årrække en vis betydning, hvor bl.a. udgik Kertemindes eneste dagvognsrute herfra. I tidens løb fik Ullerslev en del godstransporter, medens persontrafikken overgik til rutebiler.
Ullerslev Station blev nedsat til trinbræt med sidespor i 1973. Ullerslev Trinbræt blev under megen protest nedlagt sammen med Marslev, Langeskov og Hjulby Station den 22. maj 1977, da de lokale tog imellem Nyborg og Odense ophørte. Der var dog et morgentog fra Nyborg til Odense, som stoppede på de gamle stationer frem til 27. maj 1979. Ullerslev sidespor ophørte med betjening i 1979. Ullerslev fortsatte dog som Teknisk station.
Sidesporet blev brugt frem til 1987 og blev officielt nedlagt i 1988.
Ullerslev Stationsbygning, der var tegnet af arkitekt Thomas Arboe, blev nedrevet i 1975.
Til at forsyne lokomotiverne med vand og brændstof var der kuldepoter på endestationerne. I henhold til kontrakten skulle der være vandtårne i Nyborg, Odense og Middelfart – det vandtårn, som var planlagt for Middelfart Station, blev i stedet bygget i Strib – og derudover på én landstation øst, og to vest for Odense. Valget faldt på Ullerslev, Tommerup og Nørre Aaby.
På købstadsstationerne lå varehuset på samme side af sporet som stationsbygningen og havde egen indgang direkte fra vejen. På 4. klasses-stationerne skulle man derimod ind på stationsområdet for at nå varehuset, som lå over for stationsbygningen på den anden side af sporet, med undtagelse af Tommerup, hvor det lå på samme side.
At varehusene af 4. stationsklasse ikke var indrettet på samme praktiske måde som de større skyldtes en forventning om, at godsmængden på landstationerne ville være meget mindre end købstadsstationernes. Det var lidt af et fejlskøn. Godt nok var godsmængden mindre, men faktisk indgik der til Aarup og Tommerup henholdsvis 25.000 og 18.000 tons "almindeligt Fragtgods" i driftsåret 1866-1867.
Ullerslev Station havde i en lang årrække en vis betydning, hvor bl.a. udgik Kertemindes eneste dagvognsrute herfra. I tidens løb fik Ullerslev en del godstransporter, medens persontrafikken overgik til rutebiler.
Ullerslev Station blev nedsat til trinbræt med sidespor i 1973. Ullerslev Trinbræt blev under megen protest nedlagt sammen med Marslev, Langeskov og Hjulby Station den 22. maj 1977, da de lokale tog imellem Nyborg og Odense ophørte. Der var dog et morgentog fra Nyborg til Odense, som stoppede på de gamle stationer frem til 27. maj 1979. Ullerslev sidespor ophørte med betjening i 1979. Ullerslev fortsatte dog som Teknisk station.
Sidesporet blev brugt frem til 1987 og blev officielt nedlagt i 1988.
Ullerslev Stationsbygning, der var tegnet af arkitekt Thomas Arboe, blev nedrevet i 1975.
Stamdata for Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979]
Byggeår | 1865 |
Åbnet | 1973 |
Nedlagt | 1979.05.27 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Uv |
Højdeplacering over havet | 9,7 meter |
GPS koordinater | 55.354598,10.665527 |
Oversigt over andre stationer fra Ullerslev
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Ullerslev Teknisk Station (Uv) | Ullerslev blev etableret fra Nyborg-Odense-Middelfart banens... | |
Ullerslev Trinbræt med Sidespor (Uv) [1973-1979] | Ullerslev blev etableret fra Nyborg-Odense-Middelfart banens... | |
Ullerslev Station (Uv) [1865-1973] | Ullerslev blev etableret fra Nyborg-Odense-Middelfart banens... |
Billede af Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. oktober 2009 Download billede
Kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979]
Kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |