Ullerslev Trinbræt med Sidespor (Uv) [1973-1979], en artikel om Ullerslev Trinbræt med Sidespor




Ullerslev Trinbræt med Sidespor – En Del af Fyns Jernbanehistorie

Ullerslev Station blev etableret i forbindelse med åbningen af Nyborg-Odense-Middelfart banen den 7. september 1865. Stationen var en del af de mindre stationsbygninger, der var kategoriseret som 4. klasses stationer, hvilket betød, at de var opført efter standardtegninger med et simpelt design. På samme strækning blev lignende stationer opført i Tommerup, Nørre Aaby og Aarup.

Ullerslev Stations Tidlige Funktion

Som en af de mindre stationer på banen blev Ullerslev udstyret med de nødvendige faciliteter for at servicere togtrafikken. Lokomotiverne på strækningen skulle forsynes med vand og brændstof, og der blev derfor etableret et vandtårn i Ullerslev – et af de få placeret på landstationer øst for Odense.

Godshåndteringen var fra begyndelsen en væsentlig del af stationens funktion. Varehuset lå placeret på den modsatte side af sporet i forhold til stationsbygningen, hvilket var typisk for de mindre stationer. Dette var dog en praktisk udfordring, da adgangen til varehuset krævede, at man gik gennem stationsområdet.

Stationen var også et knudepunkt for diligencetrafik, idet Kertemindes eneste dagvognsrute udgik herfra. Senere overgik persontrafikken gradvist til rutebiler, hvilket mindskede stationens betydning.

Overgangen til Trinbræt med Sidespor

I takt med ændringer i trafikmønstrene og den stigende bilisme blev stationens funktion nedgraderet. I 1973 blev Ullerslev nedsat til trinbræt med sidespor, hvilket betød, at stationen fortsat kunne håndtere godstransport, men ikke længere havde fuld stationsekspedition.

Denne ændring var en del af en bredere rationalisering af jernbanenettet i Danmark, hvor mindre stationer blev omdannet til trinbrætter eller helt nedlagt. Ullerslev var en af de stationer, der stadig bevarede en vis godshåndtering, men den faldende trafik førte til, at trinbrættet blev helt nedlagt den 22. maj 1977, samtidig med stationerne Marslev, Langeskov og Hjulby.

Selvom persontrafikken ophørte, fortsatte et morgentog mellem Nyborg og Odense med at gøre stop ved de gamle stationer frem til 27. maj 1979.

Sidesporet og Stationens Sidste Funktioner

Efter trinbrættets lukning i 1977 fortsatte Ullerslev dog som en teknisk station, hvilket betød, at sidesporet stadig blev anvendt til godshåndtering. Denne funktion varede dog ikke længe, og i 1979 ophørte sidesporets betjening, hvorefter det blev anvendt til opbevaring af materiel frem til 1987.

Den officielle nedlæggelse af Ullerslev sidespor fandt sted i 1988, hvilket markerede enden på stationens rolle i jernbanetrafikken.

Nedrivning af Stationsbygningen

Stationsbygningen i Ullerslev var oprindeligt tegnet af arkitekt Thomas Arboe og havde et klassisk design, der var typisk for 4. klasses stationer fra perioden. I takt med stationens nedlæggelse og faldende relevans blev bygningen dog efterladt uden anvendelse.

I 1975 blev stationsbygningen revet ned, hvilket efterlod kun sporområdet og sidesporet som de sidste rester af Ullerslevs jernbanehistorie.


Stamdata for Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979]

Byggeår1865
Åbnet1973
Nedlagt1979.05.27
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseUv
Højdeplacering over havet9,7 meter
GPS koordinater55.354598,10.665527


Oversigt over andre stationer fra Ullerslev

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetUllerslev Teknisk Station (Uv)Etableringen af Ullerslev StationUllerslev Station blev etab...
Stedet er fotograferetUllerslev Trinbræt med Sidespor (Uv) [1973-1979]Ullerslev Trinbræt med Sidespor – En Del af Fyns Jernbanehis...
Stedet er fotograferetUllerslev Station (Uv) [1865-1973]Ullerslev Station – Et kapitel i dansk jernbanehistorieUller...





Billede af Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979]

Billede af Ullerslev Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Ullerslev Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Billede af Ullerslev Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Ullerslev Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. oktober 2009
Download billede

Kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979]

Historisk kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979]
Kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979]
Kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979]
Kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979]
Kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979]
Kort over Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Ullerslev Trinbræt med Sidespor [1973-1979]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9