Vangede Billetsalgssted (Ang) [1964-1966], en artikel om Vangede Billetsalgssted
Vangede Billetsalgssted og dets historiske udvikling
Vangede Holdeplads blev etableret ved Slangerupbanens åbning den 20. april 1906. Fra begyndelsen var faciliteterne meget beskedne, og man måtte nøjes med et billetsalg fra vogterhuset. Dette skyldtes, at man ikke ville investere stort i den daværende "fattigby" Vangede. I 1908 blev der dog opført en stationsbygning, tegnet af Axel Preisler. Der findes fejlagtige oplysninger om, at denne bygning først blev opført i 1938, og at arkitekten var S. O. Thrue, men den korrekte oplysning er, at Preisler stod bag bygningen fra 1908.Stationsbygningen lå nord for Vangedevej og havde adgang fra Ericavej. Banen omfattede overhalingsspor og et læssespor på den modsatte side af stationsbygningen. Trafikken blev hurtigt betydeligt bedre end forventet.
Vangede som station og dens betydning
Ifølge det oprindelige projekt skulle der slet ikke have været en station i Vangede. På dette tidspunkt var bebyggelsen meget begrænset, og landsbyen Vangede lå ved Lyngbyvejen. Gentofte Station var ikke meget længere væk end den planlagte holdeplads ved Vangedevej, som dog blev etableret efter lokal beboerpres.Søborgs befolkning voksede markant, men pga. modstand fra store grundejere blev banen ikke ført den vej. Disse grundejere var uvillige til at betale jernbaneskat, hvilket spillede en rolle i beslutningen. Endvidere havde banen store forventninger til Albertis teglværk nær Dyssegård, men godsstatistikkerne viser, at denne industri ikke blev så betydningsfuld for banen som håbet.
Byudvikling og transportbehov
Søborg voksede hurtigt og blev til en egentlig forstad. I 1906 havde byen 877 indbyggere, og på blot fem år blev dette tal næsten fordoblet. Oprindeligt var billetsalget i Vangede placeret i en mindre bygning, der mindede om et ledvogterhus, men i 1908 blev en mere moderne stationsbygning taget i brug. Samme år steg passagerantallet med 50 %.Trods den voksende by havde Søborg ikke meget gavn af Vangede station, da der ikke var anlagt en vej dertil. Kun en marksti forbandt stationen med byen, men denne blev ofte spærret af en grundejer, hvilket tvang passagerer til at tage lange omveje. Denne situation forbedredes i 1908-1909, da billetsalgsstedet blev ophøjet til rigtig station, hvor man kunne ekspedere vognladningsgods.
Transportforhold og konkurrencen fra sporvogne
Efterhånden som villakvartererne voksede omkring stationen, steg persontrafikken. I 1924 kom sporvogn linje 16 til Søborg, hvilket medførte et fald i passagerantallet på ca. 45 %. Til gengæld steg godstrafikken markant, specielt pga. byggeri i området. Omkring 1930 var der stor aktivitet, og "Stephansens Rutebiler" bidrog til at øge passagerantallet med 60 %.I 1938 blev der indført trolleybusser i området, hvilket igen medførte et fald i passagertallet, men dette var kun midlertidigt. I banens sidste år som privatbane havde stationen over 60.000 passagerer årligt.
Gods- og persontrafik samt ulykker
Som godsstation fik Vangede aldrig stor betydning. Dog opstod en speciel funktion i 1924, hvor stationen fungerede som bilcentral. NESA etablerede i 1927 en rutebilforbindelse mellem Vangede station og amtssygehuset i Gentofte. Senere blev denne rute overtaget af "Stephansens Rutebiler" i 1929.Trafikale ulykker var en tilbagevendende bekymring ved Vangede station, især i overskæringen ved Vangedevej, hvor flere alvorlige sammenstød mellem tog og vejtrafik fandt sted. En viadukt blev anlagt i midten af 1930'erne, hvilket fjernede disse farer.
Et alvorligt uheld indtraf dog den 22. november 1937, da et godstog i tæt tåge kolliderede med et holdende persontog. Kun én person kom alvorligt til skade, men skaderne på materiellet var betydelige. Derudover var der flere episoder med brand i diesellokomotiver.
Ledelse og personale
I stationens tidlige år blev ekspeditionen varetaget af en stationsmester. J. L. Bille blev udnævnt i 1908, men han blev samme år afløst af O. Mortensen, der i 1944 blev efterfulgt af L. Jensen. Jensen var ansat ved banen siden 1908 og blev overportør i Vangede fra 1932.Modernisering og nedlæggelse
Viadukten ved Vangedevej fra 1930'erne blev udskiftet i forbindelse med Hareskovbanens elektrificering og dobbeltsporsudbygning. Læssesporet blev nedlagt i 1964, og opførelsen af en ny stationsbygning påbegyndtes i 1965. Den nye station blev placeret på den modsatte side af viadukten og kunne tages i brug i 1968. Den oprindelige stationsbygning blev revet ned samme år.Vangedes historiske tidslinje
- 20. april 1906 - 1. juni 1908: Vangede Trinbræt
- 1. juni 1908 - 1. december 1964: Vangede Station
- 1. december 1964 - 22. maj 1966: Vangede Billetsalgssted
- 22. maj 1966 - 24. februar 1968: Vangede Trinbræt
- 24. februar 1968 - 25. september 1977: Vangede Station (flyttet til den modsatte side af viadukten)
- 25. september 1977 - i dag: Vangede S-togstrinbræt (en del af Linje B/Bx)
Stamdata for Vangede Billetsalgssted [1964-1966]
Byggeår | 1908 |
Åbnet | 1964.12.01 |
Nedlagt | 1966.05.22 |
Nedrevet | 1968 |
Arkitekt | Axel Preisler |
Stednavneforkortelse | Ang |
Højdeplacering over havet | 27,4 meter |
GPS koordinater | 55.739950,12.522697 |
Oversigt over andre stationer fra Vangede
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Vangede S-togstrinbræt (Ang) | Vangede S-togstrinbræt – Fra Lokal Station til Moderne S-tog... | |
Vangede Station (Ang) [1968-1977] | Vangede Station og dens historieVangede holdeplads blev etab... | |
Vangede Trinbræt (Ang) [1966-1968] | Vangede Trinbræt og dets historieVangede Trinbræt blev etabl... | |
Vangede Billetsalgssted (Ang) [1964-1966] | Vangede Billetsalgssted og dets historiske udviklingVangede ... | |
Vangede Station (Ang) [1908-1964] | Vangede Station – Historisk BaggrundVangede holdeplads kom t... | |
Vangede Trinbræt (Ang) [1906-1908] | Vangede Trinbræt – Fra Privatbane til S-togsstationVangede T... |
Billede af Vangede Billetsalgssted [1964-1966]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022 Download billede
Billeder af Vangede Billetsalgssted [1964-1966]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022 Download billede
Kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966]
![Historisk kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966] Historisk kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966]](./kort/2721_ZOOM.webp)
Kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966] Historisk kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966]](./kort/2721_ORTO.webp)
Kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966] Historisk kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966]](./kort/2721_1980.webp)
Kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966] Historisk kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966]](./kort/2721_1953.webp)
Kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966] Historisk kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966]](./kort/2721_1901.webp)
Kort over Vangede Billetsalgssted [1964-1966] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Vangede Billetsalgssted [1964-1966]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |