Vanløse Station (Van) [1898-1913], en artikel om Vanløse Station






Vanløse Station: Fra Billetsalgssted til Central Station (1898-1913)

Vanløse Station har en rig historie, der går tilbage til slutningen af det 19. århundrede. Stationen, som i dag er en vigtig S-togs- og metrostation i København, startede som et beskedent billetsalgssted i 1898. Denne artikel vil dykke ned i stationens tidlige år, dens udvikling og de vigtige ændringer, der førte til dens ophøjelse som station i 1913. Vanløse Station er i dag et centralt knudepunkt, men dens oprindelse vidner om en periode med stor vækst og forandring i Københavns transportsystem.

Oprettelsen af Vanløse Billetsalgssted i 1898

I slutningen af 1800-tallet oplevede Vanløse en befolkningstilvækst, og beboerne ønskede bedre transportforbindelser til København. I 1898 åbnede DSB et billetsalgssted i Vanløse, som blev finansieret af beboernes egne midler. Dette billetsalgssted var en simpel facilitet, der gav lokale beboere mulighed for at købe billetter og tage toget til København via Frederiksberg. Efterspørgslen efter billetter voksede hurtigt, og i 1900 blev billetsalgsstedet udvidet for at imødekomme det stigende antal rejsende.

I 1903 ændrede DSB stavemåden fra "Vandløse" til "Vanløse", hvilket markerede en vigtig ændring i bydelens historie. Navneskiftet gjorde Vanløse mere i tråd med det moderne København, og området begyndte at udvikle sig fra en lille forstad til en vigtig del af hovedstadsområdet.

Udvidelser og Forbedringer i Vanløse (1905-1913)

Efter den succesfulde oprettelse af billetsalgsstedet blev der i 1905 anlagt et læssespor ved Vanløse. Dette gjorde det muligt for stationen at håndtere ikke kun passagerer, men også gods, herunder levende dyr, som kunne ekspederes via stationen. Dette var et vigtigt skridt i retning af at gøre Vanløse til en fuldgyldig station, da den nu kunne understøtte både person- og godstrafik.

I 1907 begyndte Vanløse at ekspedere levende dyr, hvilket var en væsentlig funktion for mange af de omkringliggende landmænd og handlende. Den øgede aktivitet og trafik på stationen gjorde det klart, at Vanløse var klar til at blive ophøjet til en officiel station. Dette skete endelig i 1913, hvor Vanløse officielt blev anerkendt som en station i DSB's netværk. Denne statusændring var en vigtig milepæl i Vanløses udvikling, da det gjorde stationen til et centralt transportknudepunkt i området.

Tabet af Forbindelsen til Frederiksberg og Nye Udfordringer

Da Københavns gamle hovedbanegård blev nedlagt i 1911, mistede Vanløse sin direkte persontogsforbindelse til Frederiksberg. Dette var en stor ændring for de lokale beboere, der havde brugt denne forbindelse til at rejse til hovedstaden. Selvom persontogstrafikken mellem Frederiksberg og Vanløse ophørte midlertidigt, blev der i 1914 genindført små persontog på strækningen, hvilket genoprettede noget af den mistede forbindelse.

På trods af denne midlertidige løsning havde stationen dog allerede opnået en stærk position i jernbanenettet og var på vej til at blive et vigtigt knudepunkt. Vanløse lå på S-banen, som forbandt Hellerup Station via Nørrebro og videre til Frederiksberg. Togene vendte på Vanløse Station og kørte tilbage i samme retning, mens et sporskifte gjorde det muligt for togene at fortsætte deres rute mod deres næste destination.

Elektrificeringen og Moderniseringen af Vanløse Station

Vanløse Station blev endnu vigtigere i 1934, da S-togene blev introduceret på strækningen mellem Hellerup og Vanløse. Samme år begyndte togene også at køre mellem Vanløse og Frederiksberg. Disse ændringer markerede starten på en periode med elektrificering og modernisering, som styrkede stationens position som et centralt transportknudepunkt i København.

I slutningen af 1930'erne begyndte Balleruplinjen (Valby-Vanløse-Ballerup) at blive elektrificeret, og Frederiksundbanens spor blev omlagt i 1939. Dette gjorde det nødvendigt at bygge et større broanlæg, og en midlertidig stationsbygning erstattede den gamle landstationsbygning. Den nye Vanløse Station stod færdig i 1942 og var nu bedre rustet til at håndtere de stigende passagertal.

Vanløse Stations Betydning i Dag

I dag er Vanløse Station en af de vigtigste stationer i Københavns S-togs- og metroinfrastruktur. Med sine to forskudte planer betjener stationen både S-tog og metro, hvilket gør den til et centralt knudepunkt for pendlere og rejsende. Strækningen mellem Vanløse og Frederiksberg blev dog afkortet i 1998 og helt erstattet af metro i 2000, hvilket gjorde stationen til endestation for metrolinjerne M1 og M2.

Vanløse Stations udvikling fra et simpelt billetsalgssted i 1898 til en moderne metro- og S-togsstation viser, hvordan stationen har tilpasset sig de skiftende behov i Københavns transportnet gennem mere end et århundrede.

Vanlose Stairway: En Musikalsk Hyldest

Vanløse Station har også fundet sin plads i populærkulturen takket være den nordirske singer-songwriter Van Morrison. Hans sang "Vanlose Stairway", udgivet på albummet Beautiful Vision i 1982, er inspireret af trappen op til Vanløse Station. Sangen, der blev skrevet som en hyldest til Morrisons danske kæreste Ulla, har gjort Vanløse Station til en del af musikhistorien.

Vanløse Station har en lang og interessant historie, der spænder fra dens oprettelse som billetsalgssted i 1898 til dens rolle som en vigtig del af Københavns moderne transportinfrastruktur. Fra at håndtere både person- og godstrafik til at blive et centralt omstigningspunkt mellem S-tog og metro, har Vanløse Station udviklet sig til at være en essentiel del af byens offentlige transport.


Stamdata for Vanløse Station [1898-1913]

Andre navne og stavemåderVandløse frem til 1903
Byggeår1898
Åbnet1898.06.15
Nedlagt1913
Nedrevet1939
ArkitektHeinrich Wenck
StednavneforkortelseVan
Højdeplacering over havet12,6 meter
GPS koordinater55.687368,12.491345


Oversigt over andre stationer fra Vanløse

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetVanløse Metrostation (Van)Vanløse Metrostation: Et Travlt Knudepunkt i Københavns Offe...
Vanløse S-togsstation (Van)Vanløse S-togsstation: Et Knudepunkt i Københavns Offentlige...
Stedet er fotograferetVanløse Station (Van) [1913-1941]Vanløse Station: En Historisk Jernbanestation (1913-1941)Van...
Vanløse Station (Van) [1898-1913]Vanløse Station: Fra Billetsalgssted til Central Station (18...





Kort over Vanløse Station [1898-1913]

Historisk kort over Vanløse Station [1898-1913]
Kort over Vanløse Station [1898-1913] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Vanløse Station [1898-1913]
Kort over Vanløse Station [1898-1913] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Vanløse Station [1898-1913]
Kort over Vanløse Station [1898-1913] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Vanløse Station [1898-1913]
Kort over Vanløse Station [1898-1913] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Vanløse Station [1898-1913]
Kort over Vanløse Station [1898-1913] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Vanløse Station [1898-1913]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0
Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9