Vangede Trinbræt (Ang) [1966-1968], en artikel om Vangede Trinbræt




Vangede Trinbræt og dets historie

Vangede Trinbræt blev etableret i forbindelse med Slangerupbanens åbning den 20. april 1906. Oprindeligt var der ikke planlagt et egentligt trinbræt i Vangede, da bebyggelsen var sparsom, og landsbyen Vangede lå ved Lyngbyvejen, tættere på Gentofte Station. Dog blev der fra flere beboere i området ytret ønske om et stoppested ved Vangedevej, hvilket blev imødekommet, men i første omgang kun som et simpelt billetsalgssted ved vogterhuset. Da stationsbygningen blev opført i 1908, blev den tegnet af arkitekt Axel Preisler og skilte sig ud fra Slangerupbanens øvrige stationer, der var tegnet af Heinrich Wenck.

Infrastruktur og stationsforhold

Vangede Station blev placeret nord for Vangedevej med adgang fra Ericavej. Stationen blev hurtigt en vigtig del af lokaltrafikken, og der blev anlagt et overhalingsspor samt et læssespor på modsatte side af stationsbygningen. Bebyggelsen i området var dog stadig begrænset, og stationens passagergrundlag var i begyndelsen ikke stort.

Efter 1908 voksede behovet for offentlig transport i takt med, at arbejderboligerne ved Søborghus blev opført. Trafikforholdene i området blev forbedret, da der blev anlagt nye veje mellem Vangede og Søborg, hvilket fik passagertallet til at stige med 50 %.

Vangede Stations betydning for gods- og persontrafik

Mens persontrafikken var betydelig i stationens første år, havde Vangede Station aldrig nogen særlig stor betydning for godstransport. Godsmængden var primært begrænset til bygningsmaterialer, som blev brugt til nybyggeri i området. Postvæsenet forsøgte i 1909 at få stationens navn ændret til Søborg, men Gladsaxe Sogneråd modsatte sig dette, da der endnu ikke fandtes officielle veje mellem Søborg og Vangede Station.

Konkurrencen fra sporvogne og busser

I 1924 blev sporvognen linje 16 forlænget til Søborg, hvilket medførte et fald i passagertallet på Vangede Station på omkring 45 %. Derudover blev trolleybusser indsat på ruten fra Kildegårds Plads til Søborg i 1938, hvilket yderligere reducerede antallet af passagerer. Trods dette oplevede Vangede en ny stigning i passagerantallet omkring 1930, da private rutebiler overtog nogle af de passagerer, som tidligere havde benyttet Dyssegård Trinbræt.

Modernisering og stationsflytning

I midten af 1930'erne blev den farlige overskæring ved Vangedevej erstattet af en viadukt. I forbindelse med denne modernisering blev Vangede Station udvidet, så togkrydsninger kunne finde sted. Stationen havde derefter et hovedspor, krydsningsspor og et læssespor samt et varehus af træ.

Ved elektrificeringen af Hareskovbanen og etableringen af et dobbeltspor i midten af 1960'erne blev der opført en ny viadukt, og læssesporet blev nedlagt i 1964. Stationsbygningen blev flyttet til den modsatte side af viadukten i perioden 1965-1968, og den oprindelige stationsbygning blev revet ned i 1968.

Dramatik og ulykker

Vangede Station har gennem årene oplevet flere dramatiske episoder. En af de mest markante var et togsammenstød i tæt tåge den 22. november 1937, hvor et godstog kolliderede med et holdende persontog. Kun én person kom til skade, men skaderne på materiellet var betydelige. Samme år udbrød der brand i et af banens diesellokomotiver, hvilket resulterede i tætte røgmasser over stationen.

Historisk oversigt over Vangede Trinbræt

  • 20. april 1906 - 1. juni 1908: Vangede Trinbræt etableres
  • 1. juni 1908 - 1. december 1964: Opgraderet til Vangede Station
  • 1. december 1964 - 22. maj 1966: Nedgraderet til Vangede Billetsalgssted
  • 22. maj 1966 - 24. februar 1968: Vangede Trinbræt igen
  • 24. februar 1968 - 25. september 1977: Flyttet og opgraderet til Vangede Station
  • 25. september 1977 - nu: Del af S-togsnettet som Vangede S-togstrinbræt

Afsluttende bemærkninger

Vangede Station var en vigtig del af Slangerupbanens udvikling og en afgørende transportknudepunkt i lokalområdet. Fra sin beskedne begyndelse som et trinbræt til en moderne S-togsstation har Vangede oplevet mange forandringer, og stationens historie afspejler udviklingen af jernbanenettet i Storkøbenhavn.


Stamdata for Vangede Trinbræt [1966-1968]

Byggeår1908
Åbnet1966.05.22
Nedlagt1968.02.14
Nedrevet1968
ArkitektAxel Preisler
StednavneforkortelseAng
Højdeplacering over havet27,4 meter
GPS koordinater55.739950,12.522697


Oversigt over andre stationer fra Vangede

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetVangede S-togstrinbræt (Ang)Vangede S-togstrinbræt – Fra Lokal Station til Moderne S-tog...
Stedet er fotograferetVangede Station (Ang) [1968-1977]Vangede Station og dens historieVangede holdeplads blev etab...
Stedet er fotograferetVangede Trinbræt (Ang) [1966-1968]Vangede Trinbræt og dets historieVangede Trinbræt blev etabl...
Stedet er fotograferetVangede Billetsalgssted (Ang) [1964-1966]Vangede Billetsalgssted og dets historiske udviklingVangede ...
Stedet er fotograferetVangede Station (Ang) [1908-1964]Vangede Station – Historisk BaggrundVangede holdeplads kom t...
Stedet er fotograferetVangede Trinbræt (Ang) [1906-1908]Vangede Trinbræt – Fra Privatbane til S-togsstationVangede T...





Billede af Vangede Trinbræt [1966-1968]

Billede af Vangede Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Vangede Trinbræt har ligget her.
Billede af Vangede Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Vangede Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022
Download billede

Billeder af Vangede Trinbræt [1966-1968]

Billede af Vangede Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Vangede Trinbræt har ligget her.
Billede af Vangede Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Vangede Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022
Download billede

Kort over Vangede Trinbræt [1966-1968]

Historisk kort over Vangede Trinbræt [1966-1968]
Kort over Vangede Trinbræt [1966-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Vangede Trinbræt [1966-1968]
Kort over Vangede Trinbræt [1966-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Vangede Trinbræt [1966-1968]
Kort over Vangede Trinbræt [1966-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Vangede Trinbræt [1966-1968]
Kort over Vangede Trinbræt [1966-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Vangede Trinbræt [1966-1968]
Kort over Vangede Trinbræt [1966-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Vangede Trinbræt [1966-1968]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9