Vangede Station (Ang) [1968-1977], en artikel om Vangede Station




Vangede Station og dens historie

Vangede holdeplads blev etableret ved åbningen af Slangerupbanen den 20. april 1906. Banen fik her kun et simpelt billetsalgssted i vogterhuset, da der ikke var store forventninger til trafikgrundlaget i området. Dengang var Vangede primært kendt som en fattig bydel, og jernbaneselskabet ønskede ikke at investere i en mere omfattende stationsbygning.

I 1908 blev der dog opført en egentlig stationsbygning, tegnet af arkitekt Axel Preisler. Der hersker nogen forvirring omkring bygningens opførelsesår, da enkelte kilder fejlagtigt angiver 1938 som opførelsesåret og arkitekten som S. O. Thrue. Stationsbygningen fra 1908 adskilte sig fra andre stationer på Slangerupbanen, der var tegnet af Heinrich Wenck.

Placering og tidlig udvikling

Vangede Station blev placeret nord for Vangedevej med adgang fra Ericavej. Der blev anlagt et overhalingsspor og et læssespor på den modsatte side af stationsbygningen. Trafikken viste sig hurtigt at være større end forventet. Oprindeligt var der ikke planlagt et stop i Vangede, da den daværende landsby lå tættere på Lyngbyvejen, og afstanden til Gentofte Station var forholdsvis kort. Lokale beboere pressede dog på for at få en station ved Vangedevej, og deres ønske blev imødekommet.

Søborg-området var oprindeligt tiltænkt som en vigtig station på banen, men stærke lokale grundejere modsatte sig projektet, hvilket førte til, at linjeføringen blev ændret til fordel for Vangede. Desuden håbede jernbaneselskabet på stor fragttrafik fra teglværkerne nær Dyssegård, men dette viste sig at have begrænset betydning for godsdriften.

Passagertrafik og konkurrencen fra sporvogne

I begyndelsen var trafikken beskeden, men omkring 1908-1909 begyndte Søborg at udvikle sig hurtigt til en forstad. Dette øgede behovet for bedre transport, og Vangede fik status som rigtig station den 1. juni 1908. Stationen blev nu også et centrum for vognladningsgods, især bygningsmaterialer.

I 1909 foreslog postvæsenet, at stationen skulle omdøbes til "Søborg Station", men Gladsaxe Sogneråd afviste dette, da der endnu ikke fandtes offentlige veje mellem Søborg og stationen.

I 1924 blev der etableret en sporvognsforbindelse til Søborg (linje 16), hvilket havde en negativ effekt på passagertrafikken på Vangede Station. Passagertallet faldt med omkring 45 %. Samtidig steg fragttrafikken markant, da byggeriet i området tog fart. I 1930'erne begyndte "Stephansens Rutebiler" at operere i området, hvilket gav Vangede Station en midlertidig passagerfremgang.

Trolleybusserne, der blev indført i 1938, førte dog til endnu et fald i passagertrafikken. På trods af dette oplevede stationen i sine sidste år som privatbane over 60.000 passagerer årligt.

Vangede Station som bilcentral

En af de mere unikke funktioner ved Vangede Station var dens midlertidige rolle som bilcentral. Gentofte Amtssygehus manglede i 1924 en ordentlig transportforbindelse fra vest, hvilket førte til, at NESA i 1927 indsatte en rutebilrute mellem Vangede Station og hospitalet. Dette initiativ blev kortvarigt overtaget af en privat operatør, men endte med at blive drevet af NESA som en taxa-service.

I 1929 startede "Stephansens Rutebiler" en fast rute mellem Søborghus og Gentofte Amtssygehus, hvilket betød, at stationens bilcentral-funktion ophørte.

Infrastrukturændringer og nedlæggelse

I midten af 1930'erne blev den farlige overskæring ved Vangedevej erstattet af en viadukt, hvilket medførte en udvidelse af stationen. Herefter blev Vangede en krydsningsstation med et ekstra spor og et nyt læssespor. Som på de fleste andre stationer blev der også opført et varehus af træ. Stationen blev bygget større end mange andre stationer på Slangerupbanen, idet man forventede, at området ville vokse betydeligt.

I 1937 skete en ulykke i tæt tåge, hvor et godstog kolliderede med et holdende persontog. Kun én person kom til skade, men skaderne på materiellet var omfattende. Samme år brød et diesellokomotiv i brand på stationen, hvilket resulterede i store røgskyer.

Vangede havde ikke en fast stationsbestyrer fra starten. I 1908 blev J. L. Bille ansat som stationsmester, men han blev samme år afløst af O. Mortensen, der i 1944 blev erstattet af L. Jensen, som havde været ansat ved KSB siden 1908.

I 1964 blev læssesporet nedlagt, og en ny stationsbygning blev opført i perioden 1965-1968. Stationen blev flyttet til den modsatte side af viadukten, og den oprindelige bygning blev revet ned i 1968.

Vangedes historiske udvikling

  • Vangede Trinbræt: 20. april 1906 - 1. juni 1908
  • Vangede Station: 1. juni 1908 - 1. december 1964
  • Vangede Billetsalgssted: 1. december 1964 - 22. maj 1966
  • Vangede Trinbræt: 22. maj 1966 - 24. februar 1968
  • Vangede Station (flyttet placering): 24. februar 1968 - 25. september 1977
  • Vangede S-togstrinbræt: 25. september 1977 - i dag
Den 25. september 1977 blev Vangede Station en del af S-Banen og indgik i linje B/Bx-netværket.


Stamdata for Vangede Station [1968-1977]

Byggeår1965
Åbnet1968.02.14
Nedlagt1977.09.25
NedrevetEksisterer stadig
AdresseVangedevej 145, 2820 Gentofte
StednavneforkortelseAng
Højdeplacering over havet28,9 meter
GPS koordinater55.739473,12.523672


Oversigt over andre stationer fra Vangede

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetVangede S-togstrinbræt (Ang)Vangede S-togstrinbræt – Fra Lokal Station til Moderne S-tog...
Stedet er fotograferetVangede Station (Ang) [1968-1977]Vangede Station og dens historieVangede holdeplads blev etab...
Stedet er fotograferetVangede Trinbræt (Ang) [1966-1968]Vangede Trinbræt og dets historieVangede Trinbræt blev etabl...
Stedet er fotograferetVangede Billetsalgssted (Ang) [1964-1966]Vangede Billetsalgssted og dets historiske udviklingVangede ...
Stedet er fotograferetVangede Station (Ang) [1908-1964]Vangede Station – Historisk BaggrundVangede holdeplads kom t...
Stedet er fotograferetVangede Trinbræt (Ang) [1906-1908]Vangede Trinbræt – Fra Privatbane til S-togsstationVangede T...



BBR Data for Vangede Station [1968-1977]

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2022-05-19 19:34:04
BBR Højde over havet28,9 meter
BBR GPS koordinater55.73945638,12.52361148
BBR Byggeår eller konverteringsår1965
BBR Bebygget areal i alt612 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen612 m2
BBR Samlet erhvervsareal612 m2
BBR Antal etager1



Billede af Vangede Station [1968-1977]

Billede af Vangede Station.
Billede af Vangede Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022
Download billede

Billeder af Vangede Station [1968-1977]

Billede af Vangede Station.
Billede af Vangede Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022
Download billede

Billede af Vangede Station.
Billede af Vangede Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022
Download billede

Billede af Vangede Station.
Billede af Vangede Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022
Download billede

Billede af Vangede Station.
Billede af Vangede Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022
Download billede

Billede af Vangede Station.
Billede af Vangede Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022
Download billede

Billede af Vangede Station.
Billede af Vangede Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022
Download billede

Billede af Vangede Station.
Billede af Vangede Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022
Download billede

Billede af Vangede Station.
Billede af Vangede Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022
Download billede

Kort over Vangede Station [1968-1977]

Historisk kort over Vangede Station [1968-1977]
Kort over Vangede Station [1968-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Vangede Station [1968-1977]
Kort over Vangede Station [1968-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Vangede Station [1968-1977]
Kort over Vangede Station [1968-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Vangede Station [1968-1977]
Kort over Vangede Station [1968-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Vangede Station [1968-1977]
Kort over Vangede Station [1968-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Vangede Station [1968-1977]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9