Enghave Station (Av) [1923-1984], en artikel om Enghave Station




Enghave Station hed i starten Vester Fælledvej Billetsalgssted, da den åbnede den 1. december 1911, men skiftede navn til Enghave pr. den 1. oktober 1923. Frem til 1914 var det ikke en komfortabel fornøjelse at vente på toget her, for det var først i 1914 der opførtes en lukket ventehal, men ved stationsbygningen foretoges der ikke meget i dens lange levetid. Ekspeditionsmæssigt har Enghave Station aldrig været mere end et billetsalgssted, trods benævnelsen station.

Den 1. november 1934, fik stationen S-togs-betjening, da S-banen blev forlænget fra København H til Valby. Enghave Station har været mellemblokpost for fjerntrafiksporene og på S-banen har Enghave endvidere fra 1934-1941 været overgangsstation mellem den enkelt- og dobbeltsporet strækning.

Oprindeligt holdt kun Frederiksundbanens tog ved Enghave Station, og der solgtes kun billetter til Frederiksundbanens strækning. Senere stoppede også fjerntogene ved Enghave Station. Enghave Station havde fjerntogsperroner frem til den 26. maj 1941, hvor disse blev nedlagt i forbindelse med anlæg af det 4. hovedspor mellem Enghave og Valby.

På stationens sydlige side løber Vestbanen med fjernspor, mens der på den nordlige side løber sporene til den nu nedlagte Station Hof, der var Carlsbergs godsstation, hvor det første godstog kørte fra stationen i 1937. Efter at Carlsberg har nedlagt deres aktiviteter, er deres grund blevet til en ny Carlsberg bydel. I den forbindelse er Enghave Station erstattet af en ny station et par hundrede meter mod vest, hvor Station Hof lå tidligere og den nye station med navnet Carlsberg Station, erstattede Enghave Station 3. juli 2016.

Den oprindelige stationsbygning var tegnet af Heinrich Wenck, men blev nedrevet i 1984 og erstattede en ny og mere moderne bygning den gamle og lettere sørgelige lille station.


Stamdata for Enghave Station [1923-1984]

Byggeår1911
Åbnet1923.10.01
Nedlagt1984
Nedrevet1984
ArkitektHeinrich Wenck
StednavneforkortelseAv
Højdeplacering over havet8,4 meter
GPS koordinater55.66334822987973,12.53965158237541


Oversigt over andre stationer fra Enghave

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetCarlsberg S-togstrinbræt (Cb)Carlsberg Station er afløser for Enghave Station. Stationen ...
Stedet er fotograferetEnghave Station (Av)Enghave Station hed i starten Vester Fælledvej Billetsalgsst...
Enghave Station (Av) [1923-1984]Enghave Station hed i starten Vester Fælledvej Billetsalgsst...
Vester Fælledvej Billetsalgssted (Av) [1911-1923]Enghave Station hed i starten Vester Fælledvej Billetsalgsst...





Tegninger af Enghave Station [1923-1984]

Tegning af Enghave Omformerstation ved Enghave Station.
Tegning af Enghave Omformerstation ved Enghave Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1933 - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Enghave Omformerstation ved Enghave Station.

Transportselskab/ operatør: Danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Enghave Omformerstation (1.)
På strækningen: København H - Hellerup (S-bane)
Beskrivelse: Plantegning af omformerstationens tre etager. Transformatorkamrene er af hensyn til kølingen ført gennem flere etager. Til højre ses rummene for de 30.000 Volt/10.000 Volt transformatorer (a). (b) angiver ensrettertransformatorerne. Bag disse findes 10.000 Volt olieafbrydere (c) og hjælpetransformatorerne (d) (e) er prøverummet, (f) batterirummet. - I næste etage findes køleanlæggene (g) for ensretterne, omfordelerne (h), værkstedet (i) samt relærummet (j). - I den øverste etage findes, lige over hver sin transformator, ensretterne (k), alle hurtigafbryderne (l) for ensretterne og de afgående 1.500 Volt fødekabler og endelig lokaltavlen (m) og kontrolrummet (n), hvorfra alle omformerstationerne i nettet manøvrereres og kontrolleres. De andre omformerstationer er bygget på lignende måde men mangler tilbygningen med kontrolrum og værksted samttransformatorrummene i gavlen.
Motivdato: 1933
Anslået motivdato: ca. 1933
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Københavns Foto-Service
Scannummer: DJM01-00003294


Kort over Enghave Station [1923-1984]

Historisk kort over Enghave Station [1923-1984]
Kort over Enghave Station [1923-1984] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Enghave Station [1923-1984]
Kort over Enghave Station [1923-1984] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Enghave Station [1923-1984]
Kort over Enghave Station [1923-1984] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Enghave Station [1923-1984]
Kort over Enghave Station [1923-1984] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Enghave Station [1923-1984]
Kort over Enghave Station [1923-1984] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Enghave Station [1923-1984]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0